guardianpegasus Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg leser og hører mye om "riktige" bevegelser. Er det mulig å gjøre så mange "feil" bevegelser da, på maskiner? Er ikke de temmelig idiotsikre så lenge man følger igjennom hele bevegelsen i maskinens rekkevidde og man sitter i den retningen og posisjonen som maskinen er bygd? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Når du trener på maskiner skal det vel adskildig mere til for å utføre øvelsen feil ja. Problemet med maskiner er at du låser begevelsen i en fast bane, som kanskje ikke er naturlig løftebane for deg. Dette kan igjen føre til skader. Frivekter derimot krever mye mer konsentrasjon for å løfte riktig, da vektene er naturlig ustabile. Du får trent alle støttemusklene dine, og kan få en maksimalt riktig løftebane, samtidig som de ikke er 100% låst fra løft til løft. Det ligger i frivektenes natur at siden du kan løfte de på alle mulige måter, har du også alle mulige måter å løfte de feil på. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Problemet med maskiner er at du låser begevelsen i en fast bane, som kanskje ikke er naturlig løftebane for deg. Hvordan ville en indikasjon på at løftebanen var feil føles? Strekk? Leddsmerter? Bør jeg fortsette som vanlig så lenge jeg ikke føler noe spesielt feil? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg ville ha trent så lite som mulig med maskiner og mest med frivekter. Det er vanskelig å skade seg på maskiner og det er derfor trenere på sats setter folk på dem. Ingen støttemuskelatur utvikkles og med en gang du går over til frivekter så er det lett å skade seg. Maskinene er låst i en bestemt begegelse, ikke i nærheten av hva banen ville ha vært om du bestemmte selv. Kutt vektene til minimum, få inn teknikken rett (instruktør,web) så er det nesten umulig å skade seg. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Men er det ikke en god ide å legge grunnlaget på maskiner da? Jeg har straks makset ut vekten på de fleste maskinene, og har ikke fått digre muskler fordet, og vil heller ikke ha "sundakuler". Vil jeg slite skikkelig om jeg går over til frivekter nå tror du? Eller vil det bli lettere fordi de store muskelgruppene allerede er trent, slik at jeg kan fokusere på støttemuskler? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Kanskje du er sterk i roing nå og med en frivekt hvor du plutselig skal holde stangen 100kg så er ikke korsryggen osv klar for det så kan du lett skade deg ja. Ville i alle fall ha skaffet rett teknikk evtHer og økt vektene gradvis og ikke like tungt som du pleier med en gang. Denne øvelsen bruker flere muskelgrupper VS Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Fin guide, takker. Må nok spørre trenerne etterhvert også tenker jeg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ikke spør trenerne på studioet om du trener på et standard SATS-studio eller lignende, de villeder deg stort sett. Gå over til frivekter med en eneste gang, men hold vektene på et lavt nivå i et par uker og tren med vanvittig volum (10-12 reps, 8-10 sett mange ganger i uken) på de viktigste baseøvelsene. Få med deg noen som virkelig kan utføre øvelsene, og lær deg korrekt løftebane med en gang. Det tar et par uker, men du kommer aldri til å se deg tilbake. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Pfft, som treningsveileder på SATS så må jeg være litt yrkespatriotisk for å beskytte integriteten vår her! Kvaliteten varierer selvsagt kjempemye, som det gjør masse i alle andre yrker også. At det stort sett er villedning er en liten overdrivelse. Hvis du leser deg litt opp på nett, og går til en veileder med konkrete ønsker om å lære ulike teknikker kan de ikke gjøre så mye feil, håper jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå