Gå til innhold

Bygge alu kabinett


Anbefalte innlegg

har tenkt å bygge meg et aluminiums kabinett.

jeg lurte på hva jeg må tenke på når jeg bygger det.

jeg får ikke tak i en plastfront og lurer på hvordan jeg kan få en litt tøff front av aluminium.

skal ha et proft selvlaga håndtk på toppen så det blir lettere å bære, det må vel forsterkes med stål eller noe.

 

jeg lurer veldig på hvor lite som skal til før noe går til helvette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det jo bare å sette i gang!! Ville nok vurdert å lage et system for å henge hardisker og slikt opp i strikk istedenfor å skru de fast. Jo flere skruer jo mere krøll! Som du vet er det ofte mye problemer med at det oppstår spenninger i metallet når du sveiser, og det fører til at ting vrir seg. Ta "bunnen" som et hovedkort er skrudd fast i, skjær det løs, og skru det fast i aluminiumen. Bruk eventuelle kassetter og slikt som du har i ditt gamle, eller nåværende kabinett, til å feste diskettstasjoner og slikt som ikke egner seg til å henges opp med strikk. Når det gjelder fronten har jeg ingen forslag, men skal tenke på det.

Du må legge ut bilder og beskrivelser på hvordan dette går. Har tenkt på det samme selv...

Lenke til kommentar

skal ha et proft selvlaga håndtk på toppen så det blir lettere å bære, det må vel forsterkes med stål eller noe.

 

Vet ikke hva du skal ha i kassen, men hvis det ikke er 100 Kg bly, så trenger du ikke å forsterke det med stål!!! Går da ut i fra at du ikke lager kassen i aluminiumsfolie:)

Ha også i bakhodet at stål og aluminium ikke er spesiellt glade i hverandre med tanke på korrosjon. Slik at de to materialene bør ikke komme i kontakt med hverandre. Det er vanlig å isolere skrueforbindelser med gummi for å hindre korrosjon. Men på en annen side, så skal ikke kabinettet ditt utsettes for noe sjøvann og slikt, så det vil nok gå bra uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
nei,nei!!

 

når dere er inne på marerialer, vorfor ikke titan?

koster 100.000 for ei plate som er 5 x 1000 x 1000 mm

 

men seriøst hva må jeg være JÆVLI nøye på????

 

Hei!

 

Håper ikke du kjøper mye av han som gir deg priser.. Ikke er bare prisen latterlig, men helt borti natta :lol:

 

Har faktisk tenkt lenge på å lage meg ett kabinett i Titan så jeg sjekket faktisk prisen på det.. 1700 kr m2 for 1mm må jeg ut med...

 

Priser på metall regnes i kilo pris..

 

Prisene varierer også på hva du skal ha.. Plater er billigst

 

Egenvekten på Titan G2 (ulegert) som er den mest vanlige på plater har en egenvekt på 4,5 g/cm3

 

Kg pris for Titan plate Grad 2 er rundt 400 pr Kg

 

En 5 mm plate på 1000x1000mm vil ha en vekt på 22,50 Kg

 

22,50 Kg x 400 kr = 9000 Kr

 

Mvh Realace

Lenke til kommentar
Bender"]

skal ha et proft selvlaga håndtk på toppen så det blir lettere å bære, det må vel forsterkes med stål eller noe.

 

Vet ikke hva du skal ha i kassen, men hvis det ikke er 100 Kg bly, så trenger du ikke å forsterke det med stål!!! Går da ut i fra at du ikke lager kassen i aluminiumsfolie:)

Ha også i bakhodet at stål og aluminium ikke er spesiellt glade i hverandre med tanke på korrosjon. Slik at de to materialene bør ikke komme i kontakt med hverandre. Det er vanlig å isolere skrueforbindelser med gummi for å hindre korrosjon. Men på en annen side, så skal ikke kabinettet ditt utsettes for noe sjøvann og slikt, så det vil nok gå bra uansett.

 

 

Stål og aluminium er ikke ett problem, men hvis du bruke galvanisert stål og lar det stå i sjøkanten vil Galvaniseringen angripe Aluminiumen. Ved slike sammenføyninger brukes shimsplater av syrefast stål til å hindre reaksjonen.. Uansett må det mye fukt til å starte reaksjonen slik at å bruke Gavl/alu kobling i dette tillfellet ikke er ett problem overhodet..

 

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Ville nok ha brukt endel tid på planlegging og skisser. Det vil gjøre jobben mye lettere.

 

Legg inn dempematter i prosjektet også, alle disker og cdrom hengt opp i Strikk gjør underverker for støynivået. Ellers ville jeg tenkt litt mht luftflyt, prøvd å lage det slik at den naturlige varmluftstigningen vil forbedre temperaturene. Samt lage kabelskinner slik at det blir ryddig og fint. Dempematter under hovedkort og andre vibrasjonsfaktorer er heller ingen ulempe. Det koster deg mye å tenke nøye å ta med disse ting i beregningen før du starter, det er verre om du ikke har tatt det med i beregningen når du har kommet halvveis og innser at systemet vil bråke mer enn nødvendig. Demping av kompressor og andre mekaniske enheter vil også være ett must etter min mening.

 

Vapochill (om du vurderer å inkludere det i systemet) må være plassert vannrett og over CPU mens det er i bruk.

Lenke til kommentar
Har faktisk tenkt lenge på å lage meg ett kabinett i Titan så jeg sjekket faktisk prisen på det.. 1700 kr m2 for 1mm må jeg ut med...

 

 

Hvor kunne du få kjøpt titanplater sa du? :smile:

 

Flere som har det.. Astrup er vel best på Titan i Norge..

 

Jeg får kjøpt det via våre leverandører

 

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...