Gå til innhold

Merkelig objekt på nattehimmelen

Anbefalte innlegg

Jeg og to kamerater var ute idag, da jeg først fikk øye på et objekt som passerte nær månen. kl var 23.53 og da observerte vi første pasasje

post-100542-1210375912.jpg

bildet viser ca hvordan vi så objektet. ved de tynneste linjene var objektet veldig lysvak. ved de tykkere linjene ble det veldig lyst. det målte seg faktisk med månen i lysstyrke. først tenkte vi det var en satelitt. 4 min senere ser vi akkurat det samme fenomenet, i nøyaktigt samme bane + hastighet. etter det tok det 9 min før neste passasje, og så 13 min. (vi hadde stoppeklokke). objektet ble mer og mer lyssvakt for hver gang det passerte oss, og til slutt så vi den ikke igjen. Vi har alle sett både meteoritter og fly på himmelen og dette var ingen av delene.

vi regner med at det er en satelitt vi har sett, men det merkelige er at tiden mellom hver pasasje økte, lysstyrken minkte og at i begynnelsen at tiden var så kort. (en satelitt går umulig rundt jorda på 4-5 min).

de raskeste satelittene runder jorda på rundt en time, så det er neppe noe ny teknologi som vi har sett her.

om noen har en forklaring på hva vi har sett her så hadde det vært hyggelig å vite :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du utelukker meteorer, men i disse dagene passerer Jorda banen til stjerneskuddsvermen Aquaridene, og beskrivelsen din kan passe med meteorer som passerer gjennom de ytre lagene av atmosfæren og forsvinner ut i verdensrommet igjen. At fire meteorer passerer omtrent samme bane få minutter etter hverandre er selvsagt uvanlig, men ikke usannsynlig.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Du sier at du utelukker meteorer, men i disse dagene passerer Jorda banen til stjerneskuddsvermen Aquaridene, og beskrivelsen din kan passe med meteorer som passerer gjennom de ytre lagene av atmosfæren og forsvinner ut i verdensrommet igjen. At fire meteorer passerer omtrent samme bane få minutter etter hverandre er selvsagt uvanlig, men ikke usannsynlig.

Sånt ¨må du da gi beskjed om på forhånd slik at jeg kan ut å se etter da din tulling! :p

Lenke til kommentar
i disse dagene passerer Jorda banen til stjerneskuddsvermen Aquaridene.

Sånt ¨må du da gi beskjed om på forhånd slik at jeg kan ut å se etter da din tulling! :p

Hvis du kjøper deg en almanakk (koster en femtilapp) så får du alle opplysninger om de åtte viktigste årlige stjerneskuddsvermene der. Pluss stjernekart, flo og fjære og diverse andre nyttige opplysninger.

Lenke til kommentar

vi har alle sett meteorittsvermer og hvordan hastigheten pådisse er. dette objektet beveget seg ikke raskere enn ett høytflygende fly. (fra vår synsvinkel)

og er det noen som vet rotasjonstiden til de raskeste sattelittene rundt jorda?

Lenke til kommentar

Tja, kan jo prøve å regne meg fram ved å bruke keplers 3. lov. Godt mulig det ikke blir helt riktig. :p

En LEO-satellitt vil minimum ha en høyde på 160*103m og en GEO-satellitt vil ha en høyde på 36760*103m. Pluss jordradiusen får vi da:

lLEO = 6531*103m

TLEO = x sek

lGEO = 42139*103m

TGEO = 86400 sek

TLEO2 / lLEO3 = TGEO2 / lGEO3

TLEO2 = (TGEO2 * lLEO3) / LGEO3 = ( 864002 * 6531*103*3 ) / 42139*103*3 = 27791619

TLEO = sqrt( 27791619 ) = 5271 sek

Mao ca 87 minutter.

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje være satelitt som var i ferd med å brytes opp i møtet med atmosfæren, og at de fire delene allerede hadde spredd seg såpass som nevnt. Med en forholdsvis flat møtevinkel mot atmosfæren vil slike rester kunne "sprette" flere ganger mot toppen av atmosfæren før de mister nok fart til å falle ned.

Lenke til kommentar
tror du har misforstått tegningen min litt... det er altså et objekt som beveger seg sakte, som et lysende punkt... ikke et raskt lys som farer over himmelen

Det bildet har nok relativt lang eksponeringstid. Hvis du ser på animasjonen i wikipedialenken Pc lynet la ut ser du mer hvordan fenomenet egentlig er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...