Gå til innhold

HARDDISKENE er Capable but disable !!!

Anbefalte innlegg

Maskinen min sliter.

Når jeg starter maskinen min så kommer det opp at Pri-Master og Slave er ULTRA DMA MODE - 5 S.M.A.R.T CAPABLE BUT DISABLE på begge to harddiskene.

Dette medgjør at maskinen starter men går ENORMT seint inn i Windows.

Og inne i Windows sliter Cd-brenneren min som en følge av dette, og det skylles sikkert at den ikke for tak i driveren sin.

Men ellers virker faktiskt begge IBM diskene inne i Windows.

FATTER ikke hva som kan være gale....

Håper noen kan hjelpe !!!!!!!!

[/b]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen min sliter.

Når jeg starter maskinen min så kommer det opp at Pri-Master og Slave er ULTRA DMA MODE - 5 S.M.A.R.T CAPABLE BUT DISABLE på begge to harddiskene.  

Dette medgjør at maskinen starter men går ENORMT seint inn i Windows.  

[/b]

Hmm... Smart støtte skrus på i BIOS, - men dette har ingenting med ytelse å gjøre. - S.M.A.R.T er jo bare en funksjon som sier ifra til OS'et hvis disken nærmer seg en krasj.... :D

Lenke til kommentar

hehe ja, det hele hørtes veldig smart ut :o

S.M.A.R.T Capable but disabled, har allefall ikke noe med hastigheten din gjøre.. SMART er bare en me "smart" metode for diskene å raporter til OS/bios at de er i ferd med å ryke (ødelagt sektorer etc, feil i crc).

Det er alltid avskrudd som default, allefall stor sett. Du kan skru det på i bios. Om du også for ATAPI inkompatible, og alldrig har sett meldingen capable but disabled før så tyder det på at cmos er endret.

gå inn i bios, velg load uptimized fefaults.. regner med at det retter det hele.. om det skjer igjen tyder det på at f.eks cmos batteriet er dårlig.

Grunnen til at det kan gå sakte kan være så mangt, særlig hvis cmos er resatt. cache disabled, 100MHz FPU, PIO mode på diskene

For å komme inn i bios trykker du stort sett delete helt i oppstarten av pc'n.

om du for opp meldingen ATAPI incompatible, senere også tyder det på at bios ikke finner diskene med riktig paramtere, også et tegn på at cmos er resatt. I bios kan du lete deg frem til auto-detect av diskene.. om du ikke er kjent kan du stort sett sette mest mulig på auto :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...