Gå til innhold

Bølger over skjermen ved bruk av VGA på ATI Radeon 9700 Pro


Pep

Anbefalte innlegg

Har ALDRI hatt dette problemet før. Har benytta 2-3 grafikk kort på denne skjermen, ALDRI noe bølger da. Med en gang ATI kortet kom på plass kom disse bølgene. Ved å benytte DVI til VGA overgangen ble det borte, men likevel?Noen som vet hvorfor?Skulle jo tro det var mulig at VGA utgangen skulle være brukbar også ?? :-?

 

Windows XP SP1a

DirectX 9

Catalyst 3.1 + kontrollpanel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo her at alle sammen har samme problemet, men det ser lite ut med løsninger på det problemet. Eg også sliter med dissa hersens bølgene, og eg lurer veldig gjerne på ka som kan gjerast for å få dei vekk. Har sapphire 9700pro.

Lenke til kommentar
Hvilken oppløsning og Hz kjører dere på ? Og hvilke skjermer har dere ? Merkelig at så mange har dette problemet. Venter selv på Radeon 9700Pro Ultimate Ed. Men vil jo ikke bli sjøsjuk av PC'en :)

 

Noen av dere som kjører LCD og får dette problemet ?

 

Har Hercules 9700pro og Samsung 191T og har ikke noe problem med "bølger" hverken på Dsub eller DVI.

Kjører på 1280*1024 60Hz.

 

Mvh.

Magnus Lie

Lenke til kommentar

Dette kan komme av overbelastning av strømforsyningen (DC til DC konverteren) på skjermkortet som leverer strøm til grafikk-chippen (GPU) eller dårlig filtrering av utgangsstrømmen fra denne. Typisk vil da problemet være verre når chippen krever mye strøm, som i krevende 3D-applikasjoner. Det hadde kanskje vært nyttig om noen kunne regne ut frekvensen til bølgene, dvs. antallet bølger på skjermen (ca.) * oppdateringsfrekvens for å finne ut om dette kan være problemet.

 

Problemet som beskrevet over kan også oppstå hvis filtreringskomponenter til strømforsyningen ikke får tilstrekkelig kjøling (f.eks. hvis kortet er konvertert til vannkjøling og vifta som sørger for luftflyt over skjermkortet er fjernet), noe jeg selv har erfart med et Geforce 4200 kort. Løsningen for min del ble å lime fast en kjøleribbe på en spole som bruktes i et lavpassfilter på utgangen av strømforsyningen på kortet.

Lenke til kommentar

Fonuftig svar fra kingkong.

 

Jeg har de samme bølgene på mitt GeForce 3 - Elsa Gladiac 920 kort. Der har jeg fjernet den originale kjøleren og satt på en stor kjøler med saktegående vifte.

 

Kanskje jeg skal prøve å legge til litt kjøling igjen.

 

Det er ikke strømforsyningen i min maskin som er problemet.

 

Bølgene dukker opp både på TV og PC-skjerm, og er også like plagsomme hvis jeg monterer kortet i en annen PC.

Lenke til kommentar
Fonuftig svar fra kingkong.

 

 

Det er ikke strømforsyningen i min maskin som er problemet.

 

Bølgene dukker opp både på TV og PC-skjerm, og er også like plagsomme hvis jeg monterer kortet i en annen PC.

 

 

 

:)

 

Les èn gang til: Det er snakk om strømforsyningen som sitter PÅ selve skjermkortet, og som sørger for at GPUen får spenningen den trenger (f.eks. 1.65 volt for Geforce 4 - hvis jeg ikke tar helt feil), ikke PSUen til selve datamaskinen. Dette er en DC-DC konverter som jobber ved en gitt frekvens, og hvis denne frekvensen ikke blir tilstrekkelig filtrert bort kan den "forplante" seg videre i systemet.

Lenke til kommentar

Er vist ikke bare meg som sliter med 9700 Pro....

Jeg begynner å miste troa på ATI asså. Jeg har bølger på skjermen (av og til også med DVI>VGA konverten), smålagg i spill og en noe ustabil pc. Dette har ALDRI forekommet med noen av de tidligere Nvidia kort jeg har hatt tidligere. Og jeg mener å ha prøvd alt. (Har en annen topic på dette her....)

Konklusjonen min tror jeg blir å rett og slett kvitte meg med dette d***kortet. Man får masse poeng i 3DMark og kan AA AF osv, men det d*** jeg i. Det må tross alt fungere også. Det er det ingen tester som viser noengang...verd å tenke på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...