Gå til innhold

Ønsker forslag til oppgradering av PC med asrock 939 mobo i bånn. Max 4-5000 kr. Skal brukes til AoC.

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens.

Sitter å tenker på å oppgradere pc`en. Dette spesielt med tanke på at jeg vil kunne kjøre age of conan. Tenker ikke her at jeg skal ha en supermaskin, men en som vil kunne kjøre age of conan på middels sånn ca. Ønsker å kjøre directx 10. Dette er kanskje vanskelig å svare på da spillet ikke er ute enda, men spør allikevel

Er lenge siden jeg oppgraderte sist gang så henger ikke helt med i tiden når det kommer til pc komponenter. Har hatt brukt amd prosessorer en god stund, men er ikke religiøs.

Sånn generelt så hadde det vært fint med råd innenfor mest kraft for penga sjiktet og jeg kan vel si at et absolutt max er 5000 kr. Det som skal byttes ut er cpu/gpu og minne eventuelt hovedkort(se spørsmål 1. nedenfor). Kraftforsyning byttes dersom det skulle være behov for det.

Hadde vært fint å fått tips på det rimeligste og beste oppgraderingsalternativet også. Jeg vil kun bruke et grafikkort. SLI eller Crossfire vil jeg ikke kjøre. Overklokking har jeg dårlig greie på.

Systemet jeg sitter på nuh!

Hovedkort: asrock 939 dual-sata2

CPU: Amd athlon 64x2 3800+ 2.0 ghz

minne: 4x 512mb khx3200ulk21g

GPU: PNY 7900gt 256 mb

kraftforsyning: Antec 430W

Spørsmål 1: Hovedkortet: Kan dette brukes videre? Er det noen her som har noen erfaringer med AM2CPU Board. Er det lett å få tak i (har ikke funnet det for salg på norske nettbutikker) og vil det være mer stress/kostnader å satse på dette enn å kjøpe et nytt hovedkort?

Spørsmål 2: Vil kraftforsyningen jeg har være tilstrekkelig for å drive et nyere system eller bør den byttes uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du det oppsettet som gir mest for penga (derav navnet på handlekurven). Som du ser er det ikke mange kronene du må ut med, men det trengs heller ikke hvis du skal kjøpe en OK maskin idag.

Hovedkortet er som du ser fra Gigabyte, og bruker Intels P31 brikkesett. Ifølge tester overklokker det aktuelle hovedkortet nokså godt, og parret med en bra pris er det en sikker vinner på den fronten.

Det følger med strømforsyning i kabinettet, en 380W Seasonic (den beste stømforsyningsprodusenten), som er mer enn nok til oppsettet (som sannsynligvis ikke vil trekke mer enn rundt 200W). Kabinettet i seg selv er av den OK-typen, med 120mm vifte bak, og gummioppheng for harddisker.

Skjermkortet, 8800GT, holder fortsatt koken i dagens marked, og er nok fortsatt det som gir mest grafikkytelse for pengene.

Minnet er 4GB med Kingston PC5300. Dette er value-minne, så overklokking av selve minnet er utelukket, men ytelsesmessig er det ikke så mye å hente der uansett.

C2D E2180-prosessoren fra Intel kommer med 10x multiplier, så overklokking skal gå som en drøm. Hvis du vil oppgradere noe på oppsettet ville jeg tatt prosessoren i første rekke, og gått for en med 2-, 4 eller 6MB cache (E4x00/E6xx0/E8x00), men denne skal gi stort sett samme ytelse som sine langt dyrere storebrødre.

Harddisken kommer fra Samsung, og er av modellen T166. Disse er kjent for å være særdeles stillegående. Jeg hadde selv en 320GB versjon, og syntes den var nokså bra.

DVD-brenneren fra LiteOn er det ikke så mye å si om, bortsett fra at den har SATA-grensesnitt, og støtter alle nye funksjoner og brennehastigheter.

Som du ser havner totalprisen på 3745kr hos Amentio. Med frakten på 125kr blir det 3870kr. Jeg ville personlig lagt til en bedre CPU-vifte, for å holde støynivået nede, og for å åpne for høyere overklokking. Kjøpte nylig en Akasa AK-965 kjøler til en kompis av meg, og den holder en E6850 kjølig nesten uten å rotere vifta.

Edit: ser jo nå at du har strømforsyning fra før, og da sannsynligvis kabinett også. 430W skal i utgangspunktet være mer enn nok, men du må se på antall ampere den kan levere på 12V-linja. Hvilken produsent er den laget av?

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Hei folkens.

Da jeg fikk svar så tenker jeg at jeg fortsetter på denne tråden selv om jeg ba den om å stenges.

Jeg har lagd en liten handlekurv her. Har bestemt meg for å droppe hovedkortet jeg nå har og det blir da en litt mer omfattende oppgradering enn det jeg hadde tenkt.

Link til handlekurv: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=72345

Har plukket ut minne, gpu og cpu. Det jeg da trenger tips på er om valgene mine er gode, hvilket hovedkort jeg burde gå for og om strømforsyningen vil kunne røske dette av gårde.

Ut i fra recommended specs til Age of Conan skulle dette vel kunne kjøre spillet ganske bra?

Håper dette blir litt greiere å svare på en den første posten min.

Endret av petro_vitallini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...