Wheeljack Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 GurgleMuffin, Du tok nå opp lettkledde bikinibaber i unormale situasjoner, og ikke attraktive personer i normale situasjoner. Jeg mener ikke at det skal forbys å vise lettkledde mennesker i reklamen, men det er et problem at man gjør det der det ikke er normalt og at man samtidig spiller på sex. Hjernen fungerer slik at den assosierer ting som ses i sammenheng. F.eks. assosierer de fleste nakenhet med sex, fordi man som regel kun ser nakenhet i forbindelse med sex. Det er en form for assosiativ læring som kalles klassisk kondisjonering. Når man da ser lettkledde og attraktive damer som spiller på sex i en stor del av reklamen, mens man i den virkelige verden i liten grad ser lettkledde og attraktive damer som spiller på sex vil man kondisjoneres til at damer og sex er sterkere assosiert enn hva som egentlig er tilfelle. Det er det som kalles seksualisering og objektivisering. Jeg skrev nå også at det var et ekstremt eksempel for å fremheve et poeng. Syntes du overdramatiserer det hele en smule, selv om jeg forstår hva du mener og er til en viss grad enig. Det vil alltid være personer som oppfatter et budskap på en annen måte enn det det var ment til å begynne med. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Det er ikke bare enkelte individer, men alle forholdsvis normale mennesker blir påvirket av dette. Nå er det ikke slik at jeg tror verden vil gå under av dette, men det er i aller høyeste grad noe man burde ha i baktankene og ikke bagatellisere. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 En annen årsak til at det er slik er at en reklame må være kort og konsis. Hvis man hadde hatt tid til å vise seeren at en stygg person har bra jobb, masse gode venner, en bra famile etc., ville saken kanskje vært en annen. Poenget er at man må vise at denne personen er en vinner med en eneste gang, og da har man ikke så veldig mye annet enn visuelle virkemidler å ty til. Vedkommende bør altså ta seg ut. En annen effektiv måte å gjøre det på er å bruke kjendiser (man vet jo at de er vinnere), men de har det jo også med å være pene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå