jevel Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg er så inderlig lei av botoxpene plastikktryner som skal selge meg datamaskiner, mobiltelefoner og alt mulig dill som jeg skal vedde huet mitt på at denne type mennesker ikke vet bak fram på. Hva er det egentlig reklameselskapene tror? At vi som er interessert i teknologi skal identifisere oss med disse colgateglisa av noen jåledukker og løpe til nærmeste butikk for å kjøpe herligheten? I bunn og grunn blir jeg egentlig litt fornærmet over at de tror at jeg skal gå på dette tullet. Det kunne ha vært interessant å se en sammenstilling mellom alder, kjønn og utdannelse opp mot i hvor stor grad denne typen markedsføring faktisk virker. Jeg håper virkelig at gjennomslagsevnen er minimal, men frykter det verste... -KJ Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ja jeg er ganske enig med deg. Hva syntes dere andre? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Vi blir konstant bombardert med reklame, og overser det meste. Pene damer og menn er blikkfang, og spiller på vår undebevisste drifter for å få oppmerksomhet. Tenk deg at du kanalsurfer, og går forbi en kanal med en veldig pen dame/mann. Det legger du merke til, selv om det er snakk om millisekunder. I tillegg er selvfølgelig idetifisering/idolisering også inne i bildet, men i mindre grad tror jeg. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Alle, de fleste i alle fall, liker å se på seg selv som atraktive, identifisere seg med noen som har "greid det" og er pen og Gud vet hva... Hjernen til en del, vil da assosiere dette produktet med det å ha greid det, og da "må" de kjøpe det.... Å spille på sexualitet er genialt, mennesker styres vel av fint lite annet fra den dagen de fyller 16 og til den dagen se selv får barn.. Lenke til kommentar
neadii Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) De fleste botoxmennesker du ser i reklamer er bare veldig overredigert, så vet du det. De fleste er langt fra så pene som du tror. Edit: Skrivefeil. Endret 9. mai 2008 av neadii Lenke til kommentar
Gonzolaz Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Reklamene er basert på underbevisstheten ja, og jeg tror ganske sikkert på at det virker, disse selskapene bruker mange mange millioner penger på reklame. Det er veldokumentert at slik reklame virker, ellers hadde ikke så mange selskaper brukt så mye penger på det. Er selv lei av reklame, orker ikke lenger se på TV pga reklame, men det er nok beregnet på massene. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hvis alternativet er en svett nerd med mage så foretrekker jeg nok den hun som ser bra ut Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ta en titt på photoshop distasters for en god latter. (Google it) Uansett er jeg enig med mesteparten du sier. Redigerte barbiedukker har jeg ingenting til overs for. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Blikkfang. Markedsføring 101. Ser ikke noe galt i det i det hele tatt. En skinnende nypolert Lamborghini med ei lettkledd bikinibabe på panseret ER mer behagelig å se på enn en svett mekaniker med sneipen i kjeften. Noe ekstremt eksempel, men prinsippet er der like fullt. Dersom man plasserer en pen person i senter for reklamen for et produkt, fester navnet på produktet seg lettere i minnet enn kun et bilde av selve produktet. Alt sånt er virkemidler som skal få deg til å huske navnet, ikke nødvendigvis at du beinflyr ut for å kjøpe tingen ene og alene på grunn av reklamen du så. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Det er helt elementært at man reagerer positivt på pene mennesker. Du kan jo stritte imot, men da lurer du bare deg selv. Det er kanskje en del folk som har innarbeidet en intuitiv motvilje mot mainstream-skjønnhet, men jeg tror ikke det plager rynkekrem-produsentene at de ikke treffer denne målgruppen. Uansett: Ta dagens Kims-reklamer. Frontfiguren der er ikke akkurat noe klassisk botox-fjes. Han er ikke stygg, men BMI-en hans er ikke noe å se opp til, og atferden hans er noe uflidd. Likevel fungerer reklamen bra, sannsynligvis fordi den forteller oss at Kims er noe for alle. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Markedsføring 101. Det tror jeg er en del av problemet. Det er for mange ukompetente her i verden som har tatt begynnerkursene uten å gå videre til det mer avanserte før de tror de er verdensmestre. Det gjelder forøvrig i mange andre bransjer også. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Det tror jeg er en del av problemet. Det er for mange ukompetente her i verden som har tatt begynnerkursene uten å gå videre til det mer avanserte før de tror de er verdensmestre. Det gjelder forøvrig i mange andre bransjer også. Ikke helt med på hva du mente her. Kan du utbrodere litt? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ser ikke noe galt i det i det hele tatt. En skinnende nypolert Lamborghini med ei lettkledd bikinibabe på panseret ER mer behagelig å se på enn en svett mekaniker med sneipen i kjeften. Noe ekstremt eksempel, men prinsippet er der like fullt. Nei, dette er ikke greit. Det bidrar i stor grad til seksualisering og objektivisering av mennesker, og setter standarden for hva som anses som gjennsomsnittlig attraktiv alt for høyt. Dette er blitt ganske store problemer idag. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Seksualisering og objektivisering foregår oppe i hodene til folk, ikke på TV-skjermen eller reklameplakaten. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Nei, dette er ikke greit. Det bidrar i stor grad til seksualisering og objektivisering av mennesker, og setter standarden for hva som anses som gjennsomsnittlig attraktiv alt for høyt. Dette er blitt ganske store problemer idag. Folk som tenker i dem banene du beskriver der, hadde gjort det uavhengig av hva som vises i reklamer. Jeg kan ikke si jeg glorifiserer noe mer hvordan folk skal se ut, selv om dem er oppglansa på TV. Jeg sier bare som jeg nevnte ovenfor, blikkfang. Blir omtrent som om å ha Ferrarier avbildet på diverse merker av bilpolering, selv om produktene kommer stort sett til å bli kjøpt av personer med helt alminnelige personbiler. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) At det virker som om en del mer eller mindre utdannet innen f.eks marketing og lette business-fag er ukompetente selv om de har på seg en veldig pen dress. Gjerne de samme som skyter weasel words og buzzwords uten å egentlig legge mening i ordene. Selvsagt en generalisering ( selv med bruk av "en del" ), men så lenge det virker som om "sex selger" er en bra nok markedsanalyse til å bruke lettkledde og retusjerte mennesker til å selge alt fra biler til vaskemiddel reserverer jeg retten til å kalle dem navn. "Being smart and pricey is less attractive to clients than fast and economic." - Chris Ingram Gode reklamer er det med andre ord få av. Endret 10. mai 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) GurgleMuffin, Du tok nå opp lettkledde bikinibaber i unormale situasjoner, og ikke attraktive personer i normale situasjoner. Jeg mener ikke at det skal forbys å vise lettkledde mennesker i reklamen, men det er et problem at man gjør det der det ikke er normalt og at man samtidig spiller på sex. Hjernen fungerer slik at den assosierer ting som ses i sammenheng. F.eks. assosierer de fleste nakenhet med sex, fordi man som regel kun ser nakenhet i forbindelse med sex. Det er en form for assosiativ læring som kalles klassisk kondisjonering. Når man da ser lettkledde og attraktive damer som spiller på sex i en stor del av reklamen, mens man i den virkelige verden i liten grad ser lettkledde og attraktive damer som spiller på sex vil man kondisjoneres til at damer og sex er sterkere assosiert enn hva som egentlig er tilfelle. Det er det som kalles seksualisering og objektivisering. Endret 10. mai 2008 av phear00 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ja jeg er ganske enig med deg. Hva syntes dere andre? Ja du er ganske enig!?. kanskje det er problemet Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hva er det egentlig reklameselskapene tror? At vi som er interessert i teknologi skal identifisere oss med disse colgateglisa av noen jåledukker og løpe til nærmeste butikk for å kjøpe herligheten? Nå er ikke jeg noen reklame guru altså, men jeg vil våge å påstå at du sikkert ikke er det heller Men ok, dette er ganske enkelt egentlig. Vi mennesker bruker øynene til det meste vi driver med, og underbevisstheten bruker et sekund på å dømme et annet menneske på bakgrunn av utseende til vedkommende. Utseende, ansikt, kropp, osv, signaliserer hvordan type menneske dette er og vi andre leser denne informasjonen automatisk og danner oss et bilde av hvordan denne personen er og hva han representerer. De fleste av oss ønsker ikke å være en "taper" og gjør da aller helst ikke som "taperne". Dette er jo rett og slett logisk, sant? Og like logisk blir det da la pene (les: suksessrike) mennesker fronte et produkt fordi alle ønsker det samme som dem. Dette foregår dessverre ubevisst, uten at du kan påvirke det i noen særlig grad. Hvis vi til eksempel tar en gruppe på 100 mennesker, hvor den ene gruppen er generelt sett meget pene, og den andre er generelt sett stygge og "normale". Hvis du da fikk velge, hvilken gruppe du ville joine, så ville jeg satset ganske store summer på at 99% av samtlige hadde valgt den pene gruppen dersom man kun hadde det ytre å forholde seg til. Et pent menneske signaliserer orden og tillitt i større grad, og som nevnt suksess... Ja, du kan bli lurt, men slik er vi mennesker.... Hvem ville du ha handlet med? ELLER Jeg er ikke i tvil... ... er du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå