Gå til innhold

Oppgradering av PC, maks 4.5k

Anbefalte innlegg

Hallo allesammen, som sagt så skal jeg oppgradere PC-en min, spessielt med tanke på nyere spill og Age of Conan ;)

Oppsettet jeg har nå består av:

AMD Athlon 64 4000+ 2.4 GHz BOXED BN

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

Corsair Value S PC3200 DDR 2048MB KIT

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-E

MSI K8N NEO4-F, nF4, S-939, PCI-E, ATX

Creative SB Audigy 2 Value, Bulk

Sony Floppy Drive, 3,5" 1,44MB Black

Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black

Cooler Master Wave Master Kabinett

Hiper Powersupply ATX 480W, HPU-4M480

Det jeg vil bytte er CPU og GPU, men for det må jeg jo også bytte ut hovedkort og RAM og (am2 og DDR2). Det jeg har vurdert er:

GPU: Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI

Hovedkort: Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX ,Socket-AM2+, Solidcaps, PCI-Ex(2.0)x16

RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

Det jeg vil vite nå er helst om alt vil passe sammen, til og med sammen med det gamle kabinettet og strømforsyningen etc. og om grafikk kortet jeg har valgt er verdt det. Ellers har jeg vurdert

- XFX GeForce 8800GT 512MB

- XFX GeForce 9600GT 512 MB.

Da sparer jeg litt penger, men vil helst ha et kort som vil vare en stund.

Husk, den skal ligge under 4500 kr helst, og skal være brukt til å spille. AMD eller Intel, er litt usikker når det gjelder dette og vil gjerne høre litt mer om det. Jeg antar også at en AM2 CPU passer i AM2+ Hovedkortet, rett meg hvis jeg tar feil!

All slags hjelp eller støtte vil være fint, så bare kommenter i vei. :)

Unnskyld hvis innlegget ble litt langt!

Endret av Domize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bump for greater justice! Vil gjerne ha svar snarest, siden valget må bli tatt snart.

Er det noen forskjell mellom de forskjellige produsentene på grafikk kortet (XFX, Gainward, MSI eller Asus for eksempel). Er alltid usikker på dette, og siden Gainward 9800GTX er det billigste av 9800'ene, ble jeg litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Bump for greater justice! Vil gjerne ha svar snarest, siden valget må bli tatt snart.

Er det noen forskjell mellom de forskjellige produsentene på grafikk kortet (XFX, Gainward, MSI eller Asus for eksempel). Er alltid usikker på dette, og siden Gainward 9800GTX er det billigste av 9800'ene, ble jeg litt skeptisk.

hvilken nettbutikk skal du kjøpe på ??

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348136

Endret av KONGEN17
Lenke til kommentar

Ja, skal kjøpe på komplett. Det salget var grunnen til at jeg valgte det kortet ;)

Ja, har vurdert Intel. Når jeg kjøpte den første PC-en så var AMD på toppen, så har nesten ikke vurdert Intel, men tidene forandrer seg. Eneste problemet jeg ser med Intel er prisen. AMD gikk end en hundrelapp eller to i går kveld på komplett, mens Intel fortsatt sitter på ~1500+. Er jo en 500kr forskjell minst.

Noen med noen andre tips? Vil virkelig vite om 480W holder for det systemet da. Og forresten, jeg kjører 32-bit XP, bare så det er sagt, men vil fortsatt ha 4gb i tilfelle jeg skal oppgradere snart. Kommer nok ikke til å overklokke noe, siden jeg ikke er så stor på sånt... har aldri tatt meg tid til å lære det, men kan alltids få hjelp fra venner!

Igjen, takk for tips!

Endret av Domize
Lenke til kommentar

Sålenge Hiper´n funker vil den nok takle dette.

Abit iP35 PRO er et av de beste hovedkort som er laget noensinne, tok ikke med det fordi jeg antok du ville spare mest mulig - iP35-PRO har ingen spesielle fordeler over standardutgaven medmindre du skal klokke ekstremt hardt ;-)

Lenke til kommentar

XE utgaven har jeg ingen praktisk erfaring med, iP35-PRO og iP35 standard er ganske like, den største forskjellen er at iP35 ikke støtter Crossfire - det er egentlig ikke så nøye med et P35 kort, iP35-PRO er nok tweaket/optimisert litt mer for ekstremt høy FSB ved overklokking enn de andre. iP35-E har svakere vrm/strømstyringssystem med færre faser og mosfets, og dårligere kjøling da, men det duger sålenge man ikke skal sette rekorder i overklokking.

Lenke til kommentar

Ok, tenker det blir IP35 standard da, den høres best ut for min bruk av PC-en. Så nettop en annen post på forumet her som har samme prossesor, hovedkort og gpu som meg, og tydeligvis vil det funke. Igjen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til... det er kun ~100 kr forskjell på en E8400 og en Q6600. Jeg vil jo helst beholde denne PC-en en god del år, og lurer på om det ville vært lurere å kjøpe en Quad prosessor, siden nyere spille vil sikkert yte mer av alle fire snart. Noen meninger om dette, eller bør jeg forholde meg til en duo core?

Domize

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til... det er kun ~100 kr forskjell på en E8400 og en Q6600. Jeg vil jo helst beholde denne PC-en en god del år, og lurer på om det ville vært lurere å kjøpe en Quad prosessor, siden nyere spille vil sikkert yte mer av alle fire snart. Noen meninger om dette, eller bør jeg forholde meg til en duo core?

Domize

Foreløpig ser det ikke ut som 4 kjerner vil gi særlig ekstra i spill. Pr dato er altså E8400 relativt overlegen Q6600. Jeg tror også det vil gå år før man virkelig ser lavere klokkede firekjerner dra fra dobbeltkjerne på spill.

Som Simen1 så glimrende har forklart i andre tråder, programvare skalerer nødvendigvis ikke når antall kjerner dobles, pga blant annet behovet for kommunikasjon mellom tråder/kjernene. Spill er av de mer vanskelige programmtyper å få til skalering på.

Så E8400 er meget trygt spillkjøp.

Lenke til kommentar

Ok, tror ikke jeg skal kjøre SLI uansett så.

Etter å ha browset på noen forum så jeg en post som sa at man måtte kjøpe nytt operativsystem hvis man skal oppgradere hovedkortet. Må jeg kjøpe en ny versjon av XP hvis jeg skal oppgradere gpu, cpu, ram og hovedkort?

Domize

Lenke til kommentar

Egentlig ja, men i praksis behøver du ikke det.

Men en annen ting - Nforce kort kan være utrolig knotete å få til, så hvis du anser deg selv som en nybegynner i bios/tweaking så kan du spare deg mye bry med å holde deg langt unna.

Edit: Det er kun ved hovedkortbytte du egentlig må kjøpe ny lisens

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...