Gå til innhold

Makrofotografering med stor M

Anbefalte innlegg

Siden jeg hverken er hindu bryr jeg meg lite om skjebnen til småkryp, så drep så mange flygende terrorister du vil for meg. Du har likevel brakt frem et stort dilemma som diskuteres en del i utlandet. Hvor langt skal en fotograf gå for å få tatt sitt makrobilde av insekter. Proffe fotografer pleier å bedøve insektene med røyk. Hvilken røyk det er snakk om vet jeg ikke, men den sløver i alle fall krypene ned. Kanskje det er snakk om svimmel-røyk, eller indianer-røyk som noen også kaller det. Siden bruk av slike saker medfører bøter, så mener jeg en slik løsning ikke er å anbefale for seriøse kunstnere som vi er.

Uansett er det blitt et dilemma, spesielt i GB og USA. Der er jo animal rights-gruppene store og sterke, og mener at doping av insekter er uetisk. Jeg har til nå ikke sett at noen her på bruket (eller på dotten) har beskrevet en slik teknikk, men kanskje noen av dere har forsøkt det. Ivar har åpenbart ingen etiske eller moralsk sperrer i så måte, siden han velger en enda mer radikal måte å løse oppgaven på. Vi får bare håpe at Blitz ikke finner adressen hans, for da kan det hende at kamerautstyr og pc står i full flamme om en stund.

Vi har flere flinke makro-folk her til lands. Har Marius og ThorEH noen tanker om dette? Er dere tilbøyelige til å bruke samme metode som Ivar, eller har dere en mer snill måte å få til skuddene deres på? ThorEH bruker vel helst arrangerte omgivelser som akvarium og slikt, mens Marius kanskje ligger på magen i gresset. Jeg lurer likevel på om noen av dere har prøvd, eller tenker på doping som virkemiddel? Da tenker jeg ikke på bloddoping av kamera.

Dessuten, trenger vi egentlig noen form for etikk og moral i fotograferingen av insekter i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg hverken er hindu bryr jeg meg lite om skjebnen til småkryp, så drep så mange flygende terrorister du vil for meg. Du har likevel brakt frem et stort dilemma som diskuteres en del i utlandet. Hvor langt skal en fotograf gå for å få tatt sitt makrobilde av insekter.

...

Vi har flere flinke makro-folk her til lands. Har Marius og ThorEH noen tanker om dette? Er dere tilbøyelige til å bruke samme metode som Ivar, eller har dere en mer snill måte å få til skuddene deres på?

...

Dessuten, trenger vi egentlig noen form for etikk og moral i fotograferingen av insekter i det hele tatt?

Til nå har jeg ikke hatt store dilemma med å avlive nærgående veps, mygg, knott, klegg, maur o.l. som blir for nærgående. Det har da ingenting med fotografering å gjøre!

Jeg har heller ikke noe stort problem med at jeg seinere finner ut at det går an å benytte dette for makrofotografering. Det finnes vel neppe en mer "snill" måte enn å avbilde DØDE insekter.

Men å PLAGE dyr fordi jeg måtte ha en hobby? Der går grensen. Selv om det måtte være en mygg.

Ikke det at jeg tror at avkjøling i kjøleskap er til plage for insektene. De blir jo likevel avkjølt om natta. Men denne effekten kan jeg jo også få ved soloppgangen.

Drar vi etikken for langt inn her, blir det som med Einar Skjæråsen:

Du ska itte trø i graset

Spede spira lyt få stå

Mållaust liv har og ei mening

du lyt sjå å tenkje på.

Tenk på alle de små planter og kryp som må bøte med livet fordi vi tar en tur ut i blomsterenga!

Men det blir fort en avsporing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...