Gå til innhold

Makrofotografering med stor M

Anbefalte innlegg

Jeg tok et utspill fra Mr. Olsen som en liten oppfordring. "Det er nesten ingen som legger opp makro..." Samtidig får jeg prøvd ut bildeopplasting i ny tråd på AKAM.

Jeg fant derfor frem igjen Soligorbelgen min, hekta på noe gammel fast brennvidde for Nikon AI, og plukket opp igjen en veps som måtte bøte med livet tidligere i dag.

Edit: Alle bilder med Nikon D40 i NEF, ingen crop, bare justert fargebalansen for blitsen, (Min gamle National PE357s har fargetemperatur rundt 5000.) redusert til bildebredde 800 og JPG.

Dette første bildet er tatt bare med blitsen, kloss innpå objektivet, en Tamron 90 adaptall og 140mm belguttrekk. Forstørrelsen er 2:1, som gir et lystap gjnnom belgen med faktor 9. Blenderen er stilt på 16, som gir en effektiv blenderverdi på 45, tilpasset blitsens automatikk.

post-158682-1210360742_thumb.jpg

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel. Det var 90 mm.

Nå går jeg for noe kraftigere. Fant fram Tamron 28mm f:2,8 adaptal, reverserte med eget adapter, satte foran belgen med fullt uttrekk. Tilsammen ca 260 mm.

Da er det ikke mye lys som slipper gjennom! Eksponeringsfaktoren er rundt 66!

Fortsatt er blitsen stilt inn på bl 45, det betyr at jeg går for blender 5,6 på objektivet - etter fokusering!

Like fullt, der ingen veps å se i søkeren. En liten maglite gjør susen. Der dukket det opp nye lys i søkeren. Så var det å finne fokus. Litt nærmere? Nei, litt tilbake.

Hvor er jeg?

post-158682-1210361826_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette var i alle fall ikke kjeften på'n. Hvor i all verden er dette. Finner til slutt noe som likner - bakbeinet på motsatt side av følehornet! Her flytter jeg bare et par millimeter, og hele greia er nesten borte fra bilderuta!

Justerer forsiktig litt tilbake.

Finner nytt fokus og fyrer løs, men denne gangen med IR-utløseren:

post-158682-1210362485_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det siste bildet var ikke så verst. Fikk i alle fall øyet på'n.

:-)

Det er ikke gjort i en håndvending å fotografere MAKRO. Særlig ikke om forholdet etter hvert passerer 1:1 med god margin.

For min del har jeg laget meg tabeller som forenkler hele prosessen. Automatikken i kameraet er ikke mye verdt med slike eksponeringsfaktorer. Kanskje iTTL kan hjelpe, men jeg tviler. I alle fall ikke om man bruker belg som ikke på noen måte er elektrisk koblet til kamera/objektiv. Da er det bare hodet som gjelder - og tabeller.

Men nærbilder, derimot!

Lykke til med makrofoto, men husk lommelykt og tålmodighet!

Skulle du ha behov for eksponeringstabell, lager jeg en for din brennvidde om du spør.

PS: er det mulig å legge inn bilder slik at det kommer inni teksten, og slik at flere bilder kan legges inn med tekst mellom. Her fant jeg ingen annen løsning enn å svare på mine egne innlegg. Det står noe i rubrikken for vedlegg, under "Last opp", men det er skjult på min skjerm.

Lenke til kommentar

Rolig nå. Så mange bilder regnes nesten som spam her på forumet. Maksimum tre bilder, takk. Det er mulig dette kommer til å gå ut over hvor mange svar du får, og hvor konstruktive de er.

Selv lar jeg det ligge nå. Makro er ikke mitt interesseområde, selv om svært dekorative bilder også tiltaler meg. Disse blir litt for de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Rolig nå. Så mange bilder regnes nesten som spam her på forumet. Maksimum tre bilder, takk. Det er mulig dette kommer til å gå ut over hvor mange svar du får, og hvor konstruktive de er.

Selv lar jeg det ligge nå. Makro er ikke mitt interesseområde, selv om svært dekorative bilder også tiltaler meg. Disse blir litt for de spesielt interesserte.

Det er mulig jeg har oversett noe der.

Kanskje jeg skulle skrevet en tutorial i stedet?

Mitt anliggende var bare å vise en prosess i makrofotografering på amatørnivå. Dersom det skal begrenses til tre bilder, betyr det at det ikke er rom for å synliggjøre prosessen.

Og, ja, det blir litt for de spesielt interesserte. Det er mye snakk om makro, men jeg tror mange forregner seg litt i forhold til innsatsen. Man skal være litt spesielt interessert dersom det skal ha noe for seg å anskaffe utstyr for makro. Men som jeg skrev: nærbilder krever langt mindre innsats.

Så får det heller stå sin prøve at jeg har "sprengt grensen" denne gangen.

Lenke til kommentar

Dette er bildekritikken. Tråden din hører hjemme et trinn lenger inn på treet, altså under Fotografering. Greit nok å missforstå det, siden den debatten om hvordan en BK skal være har havnet her. Den hører definitivt under enten Fotografering, eller Annet.

Uansett så er det faktisk litt kult å se hva man får til med litt god, gammel lo-tech.

Lenke til kommentar
Dette er bildekritikken. Tråden din hører hjemme et trinn lenger inn på treet, altså under Fotografering. Greit nok å missforstå det, siden den debatten om hvordan en BK skal være har havnet her. Den hører definitivt under enten Fotografering, eller Annet.

Uansett så er det faktisk litt kult å se hva man får til med litt god, gammel lo-tech.

Hvordan får jeg flyttet dit "jeg" skal? må jeg eller noen andre varsle en moderator?

Lenke til kommentar

Det er riktig av PMnormal å si ifra at dette ikke passer under bildekritikk. Men i motsetning til en del som har vært levert under bildekritikken, så var jo dette interessant, og du har fått til en del brukbare bilder.

Jeg foreslår at du velger de to bildene du synes er best og legger du i en ny post på slutten av tråden; så kan vi prøve å si noe fornuftig på det.

Tom

edit: som vanlig - leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Bildene og beskrivelsene var ti ganger mer interessant enn det meste annet som postes her. :)

Takk!

Jeg har sendt en rapport til moderator med forespørsel om å flytte til "Fotografering". Det betyr vel "opp et nivå". (Men, det betyr vel også at det er flere som får se den?)

Lenke til kommentar
Bildene og beskrivelsene var ti ganger mer interessant enn det meste annet som postes her. :)

i alle fall de som du kommer med. he he.

Men over til bildene. Dette var ikkje A4 makro bilder, og det var faktisk artig å se på endel av disse.

Etter første bilde synes eg bildene er vel mørke, og de aller aller siste så jeg ikkje helt poenget med. Men de mellom var fine!

Din drapsmaskin! :-)

Lenke til kommentar
Etter første bilde synes eg bildene er vel mørke, og de aller aller siste så jeg ikkje helt poenget med. Men de mellom var fine!

Din drapsmaskin! :-)

Poenget med de siste bildene var rett og slett å vise hvor lett det er å komme feil ut med makrofotografering om man gaper for stort. (7:1 er for stort for meg til "daglig".) Resultatet uteble, og jeg ga meg for kvelden.

Men jeg skal finne på en måte å skaffe meg bedre fokuslys!

Joda, jeg blir en drapsmaskin om sommeren, når vepsen okkuperer vinduer, kryploft og garasjeporter! Denne utgaven ville gjerne sette bo på innsiden av soveromsvinduet. Vi ble ikke enige under forhandlingene som fulgte, og da benytter jeg meg av den "sterkestes rett".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...