FrodeA Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Hei! Driver nå og kikker litt på overklokking av E8400'en min. Har kjørt den opp på 4GHz, og det så ut til å virke glatt en stund, men så stoppet den ene av de to SP2004 opp, og fikk feilmelding (slik send, ikke send type). Fikk se at VCoren IKKE var blitt kjørt opp på det jeg hadde satt den til i BIOS! Den sto på 1.28, men jeg hadde kjørt den opp på 1.32.. Er dette bare en unøyaktighet som er vanlig? Endret også volten på RAMen fra 1.8 (standard) til +0.2 (altså 2V). Dette fungerte faktisk. Specs: Geil 3GB (2x1G, 2x512M) 4-4-4-12 800MHz RAM Intel Core 2 Duo E8400 cpu Gigabyte GA-EP35-DS3 hovedkort Endret 9. mai 2008 av »frodo Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Vil også nevne at det er leeenge siden jeg klokket sist gang. Da på Slot1 og SlotA prosessorer! er det noe mer Volt som skal økes, bortsett fra volten til minne og cpu?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 @Frodo: De aller fleste hk/bios nå for tiden undervolter tildels kraftig (det er dog unntak). Setter du 1.35 Bios blir det f.eks. 1.32 idle og kanskje helt ned i 1.25 load ("verstingkort") Litt dyrere hk samt mange rimelige Gigabyte hk f.eks. har lav VDroop (drop fra idle til load). Alle de Gigabyte hk (Intel og AMD) jeg har hatt har max 0.02 VDroop, men tildels mye VDrop, dvs forskjellen fra det du setter i Bios til det du kan "avlese" ved boot. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Hovedkortet klarer mest sannsynlig å stablisere E8400 på 4GHz med alle spenninger, bortsett fra minne, på auto. Lurt å bruke 1:1 divider bus/minne, tror de Geil brikkene skal ha 2,1 volt+ så det skader neppe å gi dem litt mer. Du kan bruke EasyTune5 til å justere spenning i operativsystemet. Test med f.eks prime95. Om du får feil gir du prosessoren litt mer spenning. Tror ikke det skal være nødvendig å gå over 1,35. Synes det selv er en grei måte å gjøre det på. Når du finner en optimal/stabil klokk taster du bare inn verdiene i bios, så slipper du å boote x antall ganger osv. Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 @Frodo:De aller fleste hk/bios nå for tiden undervolter tildels kraftig (det er dog unntak). Setter du 1.35 Bios blir det f.eks. 1.32 idle og kanskje helt ned i 1.25 load ("verstingkort") Litt dyrere hk samt mange rimelige Gigabyte hk f.eks. har lav VDroop (drop fra idle til load). Alle de Gigabyte hk (Intel og AMD) jeg har hatt har max 0.02 VDroop, men tildels mye VDrop, dvs forskjellen fra det du setter i Bios til det du kan "avlese" ved boot. Tusen takk! Skjønner.. Kjørte den opp på 1.3v nå, og da ligger den og regulerer fra 1.25-1.26 i CPUID Hardware Monitor. Får bare leve med det tenker jeg! Ellers er innstillingene slik nå: +0.1v tilført chipset +0.1v tilført FSB +0.2v tilført RAM (2.0V) 400MHz Bus speed x9 CPU multiplier 4-4-4-12 på RAM (skal gå på det, men sto 5-5-5-15 på standard) Ender da opp med 3600MHz. Fornøyd egentlig, tiden vil vise når jeg får meg skjermkort og får benket hele oppsettet i 3DMark 06. Noen flere forslag? Noe jeg bør gjøre/bør ikke gjøre av det jeg har gjort? Lenke til kommentar
eLjay Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Hei, har samme cpu og hovedkort som deg og har clocket til 3,5Ghz, men når jeg ser i CPUid så varierer multipliern fra tallet 6 og tallet 9 med jevne mellomrom, noen som kan forklare meg hvorfor? har jeg gjort noe rart? Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 du har antakeligvis ikke skrudd av en av disse: - CPU Enhanced Halt - CPU EIST Function Disse alternativene ligger under Advanced BIOS Features laster opp et skjermbilde av stresstestingen.. hadde 2xSP2004 på cirka 1 time og et kvarter. og kjernene ble ikke varmere enn på bildet.. Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 skal jeg skru av begge? jepp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå