Gå til innhold

Kulturo: Jermannen ikke ferdig på kino


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iron Man var nyskapende for sjangeren. En kvalitetsfilm. Stor suksess hos anmeldere og stor suksess hos publikum. Den hadde den nest største åpningen noensinne for en ikke-oppfølger. 8,4 på IMDb, 92% hos Rottentomatoes. Det skal nok litt til for å mislike denne filmen.

 

Samme dag som Iron Man 2 ble annonsert ble også Captain America, Thor og Avengers kunngjort. Alle filmene vil overlappe hverandre, så her er det snakk om noe nytt innen sjangeren. Et enormt prosjekt.

 

Iron Man er forresten tilbake på kinoen allerede i juni, i Hulk-filmen.

 

Hollywood fortsetter å presse ut de beste filmene, med noen unntak. Iron Man rettet opp mye av tullet innen sjangeren de siste par årene, jeg regner med The Dark Knight vil fortsette å heve sjangeren. Og kanskje Ed Norton klarer det samme med The Incredible Hulk i juni :)

Lenke til kommentar
Hvis The Dark Knight viser seg å ligge noe under Iron Man karaktermessig/kritikkmessig, da er det bare å begynne å grine. :)

 

Iron Man slår jo Batman Begins på alle områder, skal man se på anmeldelser, kinosuksess og rating på IMDb. Så alt er mulig.

 

De er veldig forskjellige i form. Bruce Wayne er nok en snillere kar enn Tony Stark, men sistnevnte er i en mer familievennlig film. Samt at han er mer underholdende. Bruce surmuler veldig mye :wee:

Lenke til kommentar

Haha det er sant, Bruce er til tider litt EMO, men det står jo i stil med Batman. Men jeg blir veldig skuffet om ikke The Dark Knight blir anerkjent blant kritikere og publikum, har ventet på denne filmen en god stund som mange andre og har skyhøye forhåpninger. :thumbup:

 

Btw: det med rating på IMDB for øyeblikket kommer nok til å endre seg etter hvert, siden BB har ca. 170k stemmer mot Iron Man's 30k, vi får se om den går opp, ned eller forblir uendret med tiden, er litt spent på akkurat den der.

Endret av Erasus
Lenke til kommentar

Iron Man vil gå ned på IMDb. Det tror jeg så absolutt, da det er trenden med de fleste filmer som starter bra der. Iron Man har en styrke ved at det er veldig få som misliker den og den nok treffer et bredere publikum enn Batman Begins, som er litt mørkere.

The Dark Knight håper jeg blir en av årets opplevelser. Spesielt Heath Ledger sin prestasjon er jeg spent på, ser jo helt rå ut i traileren.

 

Alt i alt håper jeg flest mulig av filmene innen sjangeren gjør det bra. Forhåpentligvis kan også Hellboy II, The Incredible Hulk, Punisher 2 og Hancock innfri forventningene.

 

Marvel Studios har nå uansett hevet standarden syntes jeg, på lik linje med hva Spider-Man og Batman Begins i sin tid gjorde. Begynte å bli litt bekymret etter filmer som Fantastic Four II, Spider-Man 3 og Ghost Rider...

Lenke til kommentar

Ja, Hollywood går i en stadig berg-og-dal bane. Heath Ledger sin prestasjon tror jeg er nettopp hva som forhåpentligvis kommer til å gjøre The Dark Knight den filmen vi håper at den blir. Men hva trailers angår, så var den som ble sluppet ut sist søndag den siste før selve filmen kommer ut? Tror vi har sett nok nå egentlig, noe særlig mer blir vel kanskje litt for mye.

Lenke til kommentar

Tviler på det kommer flere trailere. Men kommer nok såkalte "tv-spots" (klipp fra filmen eller 20-30 sekunds reklamer).

 

Nolan tror jeg uansett har et par overraskelser eller to. Aldri i livet at mannen bak filmer som The Prestige, Memento og Batman Begins ikke vil avsløre for mye i trailere.

Lenke til kommentar

Batman begins hadde et veldig godt, faktisk nesten intelligent plott. (Men den ble kanskje litt vel treg for mange)

Dette manglet Iron Man. Filmen var veldig underholdene, og vellagd på mange måter; men handlingen var så barnslig og forutsigbar at det nesten bare ble flaut. I tillegg var det en god del logiske brister i selve handlingsforløpet.

 

Som sagt en underholdende film, og jeg gleder meg til oppfølgeren. Det beste med filmen omtrent var Roberts innsats som den intelligente og tøffe jernmannen :D

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Iron Man var nyskapende for sjangeren. En kvalitetsfilm. Stor suksess hos anmeldere og stor suksess hos publikum. Den hadde den nest største åpningen noensinne for en ikke-oppfølger. 8,4 på IMDb, 92% hos Rottentomatoes. Det skal nok litt til for å mislike denne filmen.

 

På hvilken måte? Jeg må innrømme jeg oppfattet den som lite annet enn en standard grei action-underholdning ufysisk superheltfilm :)

 

AtW

Lenke til kommentar
På hvilken måte? Jeg må innrømme jeg oppfattet den som lite annet enn en standard grei action-underholdning ufysisk superheltfilm :)

 

AtW

 

Den tok hensyn til opphavsmaterialet og den er første film som overlapper med andre filmer. Den er en bit av et større bilde. Det er som om det skulle komme en ny Lethal Weapon-film hvor John McClane med ett var med. I 2011 vil det komme en film (Avengers) som bygger på fem forskjellige filmer (Iron Man 1&2, Thor, The Incredible Hulk og The First Avenger: Captain America). Robert Downey Jr. er også med i The Incredible Hulk som kommer i juni, som Tony Stark.

 

Dette er noe som tidligere har blitt gjort i tv-serier til en viss grad, men når det kommer til film så er det kun vage tilfeller av slikt (Tarantino eksempelvis). Det er veldig populært i tegneserieblader (derfor man har "Marvel-universet" og "DC-universet) Aldri, så vidt jeg vet, blitt gjort på et slikt nivå som dette. Jeg anser det som en veldig stor utfordring når det kommer til logistikk, for ikke å si økonomi.

 

Fordelen for Marvel Studios er at om folk liker Iron Man så vil den fungere som reklame i forhold til de andre filmene. Samboeren min har nå lyst til å se Hulk-filmen, fordi hun vil vite mer av dette "universet". Hun har liten interesse for Hulk, men biter på agnet når hun vet filmen er en del av et større puslespill, hvor da det endelige bildet med alle bitene vil være å finne i 2011 (Avengers).

 

Tidligere har slike filmer alltid fungert som stand-alone, eneste unntaket var en liten henvisning til Gotham City i den siste Supermann-filmen. Ellers er det kun "spin offs" (Supergirl). For fans er dette noe helt nytt og noe som gjør opplevelsen nyskapende og enda mer interessant. I Iron Man var det flere slike henvisninger til andre deler av det samlede "universet". Det hele kulminerte seg med scenen som fant sted etter rulleteksten.

 

Ikke noe som er merkbart for hvermansen (enda), men at denne filmen er første i sjangeren som går bort fra standalone-formatet var noe fansen fort oppdaget og som gjør at den blir hyllet, da Marvel Studios tar langt større risiko for å gi publikum filmer som er relatert til hverandre. Så får vi se om de lykkes eller ikke :)

Lenke til kommentar
Batman begins hadde et veldig godt, faktisk nesten intelligent plott. (Men den ble kanskje litt vel treg for mange)

Dette manglet Iron Man. Filmen var veldig underholdene, og vellagd på mange måter; men handlingen var så barnslig og forutsigbar at det nesten bare ble flaut. I tillegg var det en god del logiske brister i selve handlingsforløpet.

 

Som sagt en underholdende film, og jeg gleder meg til oppfølgeren. Det beste med filmen omtrent var Roberts innsats som den intelligente og tøffe jernmannen :D

 

 

Filmene har veldig forskjellige premisser. Marvel Studios satser bevisst på familievennlige filmer. Rent personlig hadde jeg ikke orket å se superheltfilmer om alle skulle ha samme dystre og mørke atmosfære som Batman. Men på den andre siden hadde jeg ikke syntes særlig om en Batman-film som ikke hadde hatt en slik stemning. De mørkere karakterene (Batman, Blade, Daredevil, Ghost Rider) fungerer best på slike premisser. Men det hadde vært forferdelig å se Iron Man, Spider-Man og Supermann med samme form.

 

Batman Begins er vel den eneste filmen i sjangeren som ikke var noenlunde forutsigbar, dette er jo fordi Nolan alltid tar med "twists" i sine filmer.

 

Jeg er en stor fan av både Batman Begins og Iron Man. De fungerer ypperlig sett fra filmens premisser og regissørene gjorde kloke og riktige valg i alt fra historie til casting. De gir sjangeren variasjon. Det er mer enn hva man kan si om de mange mislykkede filmene i sjangeren, som stort sett er grunnet innblanding i den kreative prosessen og regissører som totalt omskriver resepten som det hele er bygget på. :)

Lenke til kommentar
Er vel slik at Marvel har signert på at det skal være en triologi så kommer både en og to til

 

Skuespillerne har signert en tre-films avtale. Men for Downey Jr. blir nok den tredje filmen Avengers. Nå ser det ut til at Brad Pitt er den som ønskes i rollen som Thor. Så da vil man få en Avengers-film med Pitt (om han sier ja), Norton, Samuel L. Jackson, Terrence Howard og Downey Jr. Litt av en regning vil jeg si. Og så er jo spørsmålet hvem som skal spille mannen som skal sjefe rundt på alle de her. Ikke en lett casting det...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...