syklitengutt Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Trenger litt hjelp her. Vært ute å tatt ett par bilder der det er mye bevegelse. Dette fører til at bildene blir uklare. Viser da ett bilde. Iso:125 26mm f4,5 1/80sek Jeg tok dette med kameraet på P og iso satt til 100 tror jeg. Hvordan kan jeg unngå all denne bevegelsen? Objektiv: Tamron 17-50 f2,8 Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Men på P er det vel stort sett Iso en stiller. Lukkertid og blender stiller kameraet selv. Vil det si at jeg må over på Av eller M? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Men på P er det vel stort sett Iso en stiller.Lukkertid og blender stiller kameraet selv. Vil det si at jeg må over på Av eller M? Korrekt. Av og ISO på rundt 400 vil nok passe Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Ok, takker for det. Fant også ut ved å vri på lille hjulet på topp så stiller en blenderåpning og tid sammen avhengig av iso. Endret 9. mai 2008 av syklitengutt Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 I P kan du overstyre blender eller lukker, men bare for ett og ett bilde. Dvs utløser halvveis ned, så justere og ta bildet. Når bildet er tatt er det kameraet igjen som har hele kontrollen. Står i manualen. For dette bildet ville jeg anbefalt lukkertid < 1/500s. Juster på ISO/blender til du oppnår det. Forøvrig et ikke ødlagt bilde selv om det ble uskarpt på bikkjene. Synest det igrunn ble bra her med denne bevegelsesuskarpheten på dyrene så lenge resten av bildet ble skarpt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 I P kan du overstyre blender eller lukker, men bare for ett og ett bilde. Dvs utløser halvveis ned, så justere og ta bildet. Når bildet er tatt er det kameraet igjen som har hele kontrollen.Står i manualen. For dette bildet ville jeg anbefalt lukkertid < 1/500s. Juster på ISO/blender til du oppnår det. Forøvrig et ikke ødlagt bilde selv om det ble uskarpt på bikkjene. Synest det igrunn ble bra her med denne bevegelsesuskarpheten på dyrene så lenge resten av bildet ble skarpt. 1/500 var vel litt ekstremt når bildet ble såpass klart med 1/80? 1/200 elns vil nok holde Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) 1/200 er nok ikke nok til å raske bevegelser, nei, men at det er bedre enn 1/80 skal jeg være enig i ,) . 1/200 ville gitt bevegelsesuskarphet også i dette bilder (men det er ikke sikkert det ville vært noe negativt med det) Endret 9. mai 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 takker for svar. prøve å leke meg litt med M, og Av instillingene heretter. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 I dagslys bruker jeg vanligvis blender på 5.6, lukkertid på 250 og ISO på rundt 100 bare. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hvorfor ikke bruke Tv og eksprimentere med lukkertiden? Da lar du kameraet ta seg av blenderåpningen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hvorfor ikke bruke Tv og eksprimentere med lukkertiden? Da lar du kameraet ta seg av blenderåpningen. Jeg har bare brukt AV og bestemt blender-åpning selv, ISO også, det er lettvint...men nå ser jeg at jeg ikke har lært meg noe som helst om lukkertiden, så jeg burde vel bruke Tv litt, vet ikke helt hvor jeg skal begynne...tall-funksjonene har så mange ulike "skrive-måter" synes jeg. Burde vel lagt til litt i eksponerings-tid også i kveldingen, ser det blir litt for mørke bilder. Er det ca +2 man skal ha det på da? (Og minus hvis man får for lyse bilder?)..leser jo litt om det...men det tar litt tid før det synker inn... :!: RandiA Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Tv er greit å starte med når du behersker Av. Du lærer raskt de ulike betegnelsene og har dermed mye mer kontroll, for eksempel når motivet er i bevegelse. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Tv er greit å starte med når du behersker Av. Du lærer raskt de ulike betegnelsene og har dermed mye mer kontroll, for eksempel når motivet er i bevegelse. Ja, jeg må gå løs på det der snart...men har som sagt ikke lært meg hva "tallene innebærer" .. (det står liksom 2" og 1,6"..etc og ikke 1/250 og slik jeg er vant til fra før... :!: )RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Tv er greit å starte med når du behersker Av. Du lærer raskt de ulike betegnelsene og har dermed mye mer kontroll, for eksempel når motivet er i bevegelse. Ja, jeg må gå løs på det der snart...men har som sagt ikke lært meg hva "tallene innebærer" .. (det står liksom 2" og 1,6"..etc og ikke 1/250 og slik jeg er vant til fra før... :!: )RandiA Står det en " etter tallet, så er det antall sekunder (og dermed på tide å dra frem stativet), heltall uten " er 1/x. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Står det en " etter tallet, så er det antall sekunder (og dermed på tide å dra frem stativet), heltall uten " er 1/x. Tom f.eks. det står 0" 4...? 1/4 , 1/5...jeg vet jo ikke hva jeg skal sette eksponeringstiden på...men det finner man kanskje utav etter et utall øvinger/prøvinger/feilinger :!: RandiA Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Står det en " etter tallet, så er det antall sekunder (og dermed på tide å dra frem stativet), heltall uten " er 1/x. Tom f.eks. det står 0" 4...? 1/4 , 1/5...jeg vet jo ikke hva jeg skal sette eksponeringstiden på...men det finner man kanskje utav etter et utall øvinger/prøvinger/feilinger :!: RandiA 1/5 er ett femtedels sekund, 1" er ett sekund, hvis det bare står f.eks 125 så er det 1/125 sekund Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Men på bildet over, ville ikke en blitz fryse bevegelsene? Hilsen en som kjøpte seg blitz for første gang i dag.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Men på bildet over, ville ikke en blitz fryse bevegelsene? Hilsen en som kjøpte seg blitz for første gang i dag.. Blits kombinert med raskere lukkertid vil fryse bevegelsen Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Men på bildet over, ville ikke en blitz fryse bevegelsene? Hilsen en som kjøpte seg blitz for første gang i dag.. Det kommer ann på hvordan du stiller inn eksponeringen av eksisterende lys. Blitz eksponeringen er uavhengig av lukkertiden. Ved sync på andre lukkergardin så kan det bli både bevegelse i det lyset som eksisterte samt frysing med blitzlyset på slutten av øyebikket du foreviget. Det forutsetter at du ikke under eksponerer det eksisterende lyset for mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå