Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagt felg, kjøpe ny eller reparere?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nye sommerfelger som har stått på en måned nå. Forrige helg var jeg for første gang på grusvei etter det, og har da tydeligvis klart å ødelegge begge felgene på høyre side. Begge felgene er klemt litt flate, slik at de er blitt litt ovale på innsiden. Er dette noe som kan repareres og bli 100%, eller bør jeg likegodt kjøpe 2 nye felger? Vet ikke helt prisen på felgene, men vil tro rundt 1500 ++ per felg.

Hvor mye skal egentlig en felg tåle? Kan ikke huske noen spesielt skarpe humper, så synes det var litt merkelig at begge hadde gått.

Felgene er Borbet LS med 205/45 dekk.

Videoannonse
Annonse

Var ute der jeg kjøpte felgene idag for å sjekke de. Problemet er at bilen rister endel når jeg kjører fordi felgene ikke er helt runde lenger ja. Må ha truffet en eller annen hump slik at felgene er blitt presset litt flate på en plass. Skulle ikke være noe problem å kjøre med ifølge han som solgte de, men det rister jo endel, så kan ikke ha det slik.

Skal ikke være spesielt billige felger nei. Fikk først tilbud på Mega felger, men ville helle ha disse for å få noe bedre kvalitet.. Mener veiledende pris på de var rundt 2700 per felg, men finner ikke igjen den prislisten nå. Her er en annonse med samme felger, og ser ikke ut til å være spesielt billige felger: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Mener ikke at jeg kjørte uforsvarlig nei, var jo fult klar over at det var lavprofil. og prøvde derfor å svinge unna alt jeg så av humper, men har tydeligvis ikke klart det..

alt etter hvor ødelagt det er så koster det vistnok ~1000 kr å få fikset 1 felg.

siden dette ikke er så dyre felger ville jeg helt klart gått for nye.

resultatet blir jo ikke som nytt uansett, selv om det blir nesten perfekt.

jeg har fått en real bulk i min felg, så jeg har undersøkt litt pris, ca 1000 kom det på for meg ihvertfall, jeg skal fikse min på mandag...

reklamasjon kommer du ingen vei med, med mindre det helt klart er produksjonsfeil som har gjort det. tror ikke du har kjørt helt etter forholdene, det har kanskje gått litt fort?

205/45 har jo ikke ekstremt mye gummi til å "råkjøre" på dårlig vei, jeg har 225/35 selv, vet hvor lett de kan bli ødelagt.

uansett hvor fort du kjørte så var det for fort for bilen din, lavprofil er ikke akkurat det beste å kjøre på grusvei med.

edit: ang hvor mye en felg skal tåle så varierer dette etter kvaliteten på felgen og trykket i dekket.

jo mer trykk i dekket jo mer skal til før felgen tar skade, men igjen, for mye ødelegger grepet til bilen, så det er en fin balanse mellom der ett sted.

har du sjekket om du kanskje har litt lite luft i dekket?

Endret av aklla

Trykket var ca 3 bar, noe som burde være nok. Gikk nå aldri over fartsgrensen, men så er jo den 80 km/t da :p Ble jo tydeligvis for mye for felgene uansett da.. Synes de tålte merkelig lite, men må ha truffet "perfekt" i en hump/stein. Har en kamerat som har kjørt over 1 år med 215/40R17 og billigste felgene han fant, og da ligger han daglig utforbi asfaltkansten i 80+ uten at det noen gang har skjedd noe med de felgene. Han kjørte også foran meg da mine gikk i endel høyere fart, men er ikke sikkert han har truffet på samme plassen da.

Men har snakket med et verksted som kan rette de nå. Prisen lå på 500 - 800,- per felg, i snitt 625,-. Så regner meg jeg leverer de inn til reperasjon på mandag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...