Gå til innhold

Fikk ny laptop og det virker som om den har vært brukt før?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny bærbar og hentet den på posten i dag.

Vil vente med å si hvilken butikk det er til jeg ser hva responsen blir og hvordan saken blir løst.

Esken virket forseglet, og det samme gjorde "utstyret" som fulgte med (maskin, batteri, lader osv).

Startet opp spent for første gang...og stusser over at maskinen booter rett inn i engelsk vista, med en allerede opprettet bruker.

Man skal da få en "installasjons-meny" første gang, hvor man velger språk, 32/64 bit og oppretter brukernavn?

I tillegg er det en wma-fil og en snarvei til et trial-spill på skrivebordet.

I søppelkassen er det en annen wma-fil.

I listen over "siste åpnede filer" er det 5 filer.

Vista-versjonen er allerede aktivert, dette er vel heller ikke riktig?

Dette må da være feil?

Så da lurer jeg på:

1. Finnes det noen måte å finne ut NÅR ting ble startet opp første gang/aktivert?

2. Jeg kjøpte maskinen til eksamensperioden som starter fra mandag, og planen var å starte å jobbe med denne i helga.

Skjønner at det er litt dumt å begynne å bruke maskinen, men jeg har ingen annen maskin tilgjengelig (derfor jeg kjøpte denne).

Butikkens åpningstid stod oppført på hjemmesiden til å være åpen til 17, men på tlf sier de at det er til 16. Håpløst!

Så jeg får ikke tak i noen fra butikken før mandag :(

Så hvordan er rettighetene mine i denne sammenheng?

Håper noen her kan hjelpe meg med å "dokumentere" mest mulig.

Har egentlig ikke tid til å sende den tilbake og så vente på behandlingstid :(

Ulempen med å handle på nett ja :(

Sjekket produkt-spesifikasjonen en gang til nå:

#

Operativsystem: Vista Business pre-installert (32- eller 64- bit velges ved oppstart) og Windows XP Pro 32-bit recovery med i esken.

#

Operativsystem Språk: Norsk eller Engelsk (velges ved oppstart og kan ikke endres senere)

Så dette er vel enda et tegn på at den har vært brukt?

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-160666

Gå innpå Kontrollpanel "legg til/fjerne programer"

Så ser du bak navnet der hvortid den ble lagt til ;) Håper du kommer litt lengre med dette ;)

Japp, det er et tegn på at noen har brukt den.

Endret av medlem-160666
Lenke til kommentar
Gå innpå Kontrollpanel "legg til/fjerne programer"

Så ser du bak navnet der hvortid den ble lagt til ;) Håper du kommer litt lengre med dette ;)

Der får jeg opp en dato fra desember 2007 på noen få ting og resten er fra april i år.

(Burde kanskje nevne hvilken butikk, så kanskje ting løser seg raskere ;) )

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny PC i går, også sjekket jeg nå på kontrolpanelet over programmer. Og der står det at standardprogrammene ble innstallert 21,01,08. Tror ikke det betyr at den er brukt? Eller?

PS: Dette var en litt useriøs, pc-forhandler også.

Hvordan er det med deg?Makky. Har du kjøpt fra en seriøst pc-forhandler (Altså en stor kjent bedrift, komplett, mpx osv)

Lenke til kommentar

Når man starter en Vista-pc første gang, får man opp innstallasjonsbilde, hvor man velger språk, aksepterer lisensvilkårene og alt det der.

PCen din var nok ikke helt ny når du pakket den opp nei, siden du kom rett i windows og fikk engelsk OS.

Ta kontakt med MPX, be de sende deg ny maskin og dekke returkostnaden på den gamle.

Lenke til kommentar

Kluet er at når man kjører recovery (IKKE formater en ferdig-bærbar med os!), så kommer man tilbake til velkomstmenyen til vista, hvor man velger språk og aksepterer vilkår osv.

Så det har ikke vært gjort her, dermed kan man fastslå dato på systemet.

Lenke til kommentar

Det er et tolkningsspørsmål Isbilen.

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Når jeg kjøper et nytt produkt, forventer jeg at det er 100% mint - så om esken har vært åpnet osv og dette synes, så svarer ikke varen til det jeg har grunn til å forvente :).

Men - tolkningsspørsmål, som sagt - denne saken her er uansett rimelig klar.

Lenke til kommentar

hoved problemet er jo at dette overhodet skjer, dette er en demovare prøvd solgt som ny. Har små rusk med MPX fra før, bruker dem ikke mer og dette hjalp ikke akkurat på inntrykket.

edit

Ikke sikkert om du haddet kommet noen vei her uten HW.no gitt, stygg mot MPX nå men føler de fortjener det.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...