Makky Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Kjøpte en ny bærbar og hentet den på posten i dag. Vil vente med å si hvilken butikk det er til jeg ser hva responsen blir og hvordan saken blir løst. Esken virket forseglet, og det samme gjorde "utstyret" som fulgte med (maskin, batteri, lader osv). Startet opp spent for første gang...og stusser over at maskinen booter rett inn i engelsk vista, med en allerede opprettet bruker. Man skal da få en "installasjons-meny" første gang, hvor man velger språk, 32/64 bit og oppretter brukernavn? I tillegg er det en wma-fil og en snarvei til et trial-spill på skrivebordet. I søppelkassen er det en annen wma-fil. I listen over "siste åpnede filer" er det 5 filer. Vista-versjonen er allerede aktivert, dette er vel heller ikke riktig? Dette må da være feil? Så da lurer jeg på: 1. Finnes det noen måte å finne ut NÅR ting ble startet opp første gang/aktivert? 2. Jeg kjøpte maskinen til eksamensperioden som starter fra mandag, og planen var å starte å jobbe med denne i helga. Skjønner at det er litt dumt å begynne å bruke maskinen, men jeg har ingen annen maskin tilgjengelig (derfor jeg kjøpte denne). Butikkens åpningstid stod oppført på hjemmesiden til å være åpen til 17, men på tlf sier de at det er til 16. Håpløst! Så jeg får ikke tak i noen fra butikken før mandag Så hvordan er rettighetene mine i denne sammenheng? Håper noen her kan hjelpe meg med å "dokumentere" mest mulig. Har egentlig ikke tid til å sende den tilbake og så vente på behandlingstid Ulempen med å handle på nett ja Sjekket produkt-spesifikasjonen en gang til nå: # Operativsystem: Vista Business pre-installert (32- eller 64- bit velges ved oppstart) og Windows XP Pro 32-bit recovery med i esken. # Operativsystem Språk: Norsk eller Engelsk (velges ved oppstart og kan ikke endres senere) Så dette er vel enda et tegn på at den har vært brukt? Endret 9. mai 2008 av Makky Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Gå innpå Kontrollpanel "legg til/fjerne programer" Så ser du bak navnet der hvortid den ble lagt til Håper du kommer litt lengre med dette Japp, det er et tegn på at noen har brukt den. Endret 9. mai 2008 av medlem-160666 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Gå innpå Kontrollpanel "legg til/fjerne programer"Så ser du bak navnet der hvortid den ble lagt til Håper du kommer litt lengre med dette Der får jeg opp en dato fra desember 2007 på noen få ting og resten er fra april i år. (Burde kanskje nevne hvilken butikk, så kanskje ting løser seg raskere ) Endret 9. mai 2008 av Makky Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg kjøpte ny PC i går, også sjekket jeg nå på kontrolpanelet over programmer. Og der står det at standardprogrammene ble innstallert 21,01,08. Tror ikke det betyr at den er brukt? Eller? PS: Dette var en litt useriøs, pc-forhandler også. Hvordan er det med deg?Makky. Har du kjøpt fra en seriøst pc-forhandler (Altså en stor kjent bedrift, komplett, mpx osv) Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 sikker på at det ikkje er ei demovare du har kjøpt, returnert innanfor angrefrist eller noko liknande? Ville vore fint viss du nemde kvar du hadde kjøpt den, evt link Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Ja, bedriften er stor og kjent, MPX. sir-alex, i produktspesifikasjonene står det at jeg skal kunne velge språk og 32/64 bit ved oppstart....denne gikk rett inn i engelsk vista Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Maskinen det er snakk om er: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92008 Kjøpte gjennom student-avtale, så det er et annet produktnr på min maskin, men med samme maskin/spesifikasjon. Ikke noe demovare, stod i hvertfall ikke noe om dette. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Fikk en bærbar HP i dag. Riktignok en annen. Men der begynte den å installere Vista og annen software når jeg startet den første gang. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Fikk en bærbar HP i dag. Riktignok en annen. Men der begynte den å installere Vista og annen software når jeg startet den første gang. Ja det var det jeg også forventa når starta den opp. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Når man starter en Vista-pc første gang, får man opp innstallasjonsbilde, hvor man velger språk, aksepterer lisensvilkårene og alt det der. PCen din var nok ikke helt ny når du pakket den opp nei, siden du kom rett i windows og fikk engelsk OS. Ta kontakt med MPX, be de sende deg ny maskin og dekke returkostnaden på den gamle. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Fra commandline, skriv systeminfo Da får du installasjonsdatoen om ikke annet. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Men når du formaterer, skal ikke alt nullstilles og slettes? Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 ja det stemmer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Kluet er at når man kjører recovery (IKKE formater en ferdig-bærbar med os!), så kommer man tilbake til velkomstmenyen til vista, hvor man velger språk og aksepterer vilkår osv. Så det har ikke vært gjort her, dermed kan man fastslå dato på systemet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Småkleint av dem å ikke engang kjøre recovery. Det er ikke forbudt å selge en PC som har vært åpnet før, men da skal den være som ny også. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Det er et tolkningsspørsmål Isbilen. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Når jeg kjøper et nytt produkt, forventer jeg at det er 100% mint - så om esken har vært åpnet osv og dette synes, så svarer ikke varen til det jeg har grunn til å forvente . Men - tolkningsspørsmål, som sagt - denne saken her er uansett rimelig klar. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Det är trist att sådant sker..fick en gång en statiornär från Siba med Limewire och personlinga foton på..och den var ny. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 I "systeminfo" stod det at installasjonsdato var 24.04.08. Uansett, fikk svar på henvendelsen til MPX, og saken løser seg uten problemer. De sender nytt produkt og returlapp. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) hoved problemet er jo at dette overhodet skjer, dette er en demovare prøvd solgt som ny. Har små rusk med MPX fra før, bruker dem ikke mer og dette hjalp ikke akkurat på inntrykket. edit Ikke sikkert om du haddet kommet noen vei her uten HW.no gitt, stygg mot MPX nå men føler de fortjener det. Endret 13. mai 2008 av simalarion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå