Gå til innhold

Minnekort til 40D, hvilket?

Anbefalte innlegg

Hei.

Først og fremst, beklager hvis denne er feilpostet, flytt på den i så fall. :)

Har nå bestilt Canon 40D som mitt aller første speilrefleks. :)

Da trenger man selvfølgelig minnekort, da jeg ikke regner med det følger med. (Muligens et med latterlig lav størrelse bare?)

Hvor stor blir forresten en bildefil fra 40D, i raw og .jpg?

Har tenkt til å kjøpe Sandisk CompactFlash Extreme, men klarer ikke å bestemme meg for type III eller IV.

4GB type III

vs

4 GB type IV

Er en av disse et greit valg? (Regner egentlig med det, har hørt mye godt om disse kortene.)

Hastighet på 20 vs 40mb/s høres jo ut som en voldsom forbedring. Er forskjellen så stor i praksis, og vil det første kortet begrense 40Ds evne til å ta "burst"-fotografering overhodet?

Prisforskjellen er jo ikke stor, men jeg gidder ikke betale ekstra for noe kameraet uansett ikke klarer å utnytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt til å kjøpe Sandisk CompactFlash Extreme, men klarer ikke å bestemme meg for type III eller IV.

4GB type III

vs

[

Vær litt obs ved bestilling Sandisk har begynt med en serie Extreme III med 30Mbits hastighet. Disse kortene er merket med 30 (de på 20Mbit har ikke hastighetsangivelse). 30Mbit har samme pris (ofte litt billigere enn 20mbit på Extreme III.

Se eksempel her (bildet er ikke oppdatert på siden):

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1837821

Ta også en titt på 8GB og 16GB.

Lenke til kommentar

Jeg har scandisk IV 2gb og merker rimelig stor forskjell på overføring fra minnekort til maskin(hadde ms pro duo fra før). En del hurtigere seriebilder også. Dog skulle jeg kjøpt igjen idag vill jeg valgt minimum 4\8gb kort.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Hastigheten på kortet hindrer ikke kameraet før du har fylt opp bufferen som er 17 RAW eller 75 JPEG.

Har du et raskt kort vil det jo ta lengre tid før bufferen blir full, og du kan fortsette å ta bilder i litt høyere tempo med IV fremfor III.

Om man har behov for det kan man bare avgjøre selv.

Lexar har lagt ved Corel Paint Shop Pro X med sine 300X kort, og da kan man oppgradere til nyere versjon til halv pris.

Lenke til kommentar

På 20D har hastigheten ingen betydning med jpg i det hele tatt, og med raw betyr det kun at det tar litt lenger tid å skrive filene til kortet fra bufferen når den er full. Jeg bryr meg ikke om hastigheten når jeg kjøper kort til 20D. Selv mitt blå/røde Sandisk takler brasene rimelig bra.

Det er helt ved overføring av bildene at du får skikkelig bruk for hastigheten så lenge du har bra buffer, og det har du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...