Gå til innhold

En trist kryptert utvikling for TV i Norge

Anbefalte innlegg

Det er trist å se at de store kabel-TV leverandørene velger en fremtid med full kryptering av alle kanaler. Det blir altså slutt på at man kan se på TV uten ekstra dekoderboks og/eller TV-kort til hvert enkelt apparat.

Get og kanal digital sender alle kanaler kryptert.

Det er med tristhet jeg ser at vi går inn i en kryptert framtid, med slutt på muligheten for å få inn noen grunnkanaler åpent på ekstra TV-apparater i huset.

De sender jo grunnpakken analog ukryptert enn så lenge, og skal i følge dem selv fortsette med dette et par år til, men så blir det slutt på ukrypterte sendinger.

Jeg håper at flest mulig i tiden fremover vil presse på for at man også i fremtiden kan motta noen kanaler ukryptert.

Kabel-TV selskapene gir inntrykk av at man må ha dekoder fra deres selskap for å i det hele tatt kunne se digital-TV. Mange kunder tror nok på dette, da de ikke er klar over at det er og vil bli flere apparater med digital tuner i fremtiden.

På takantenne er situasjonen ikke stort bedre, kun NRK vil være åpent de nærmeste år.

Jeg ser med positivt blikk på Sverige hvor man har rundt 10 stasjoner fritt og åpent for alle på bakkesendt nett. Om kabel selskapene i Sverige er pålagt å sende visse digitale kanaler ukryptert, vet jeg ikke.

Noen tanker om vår totalt TV-krypterte framtid.

For det er fortsatt mulig å sende kanaler ukryptert i det digitale nettet, som kan tas inn av TV med innebygdt digital tuner.

Hilsen nostalgisk kabel-TV kunde.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situasjonen er klart bedre i Sverige med ti åpne kanaler, ja.

Problemet i Norge er todelt:

- Kommersielle innholdsleverandører som TV2 som ønsker betaling ikke bare fra annonsører men også fra seerne og bruker sin markedsmakt til å hindre gratisaktører å slippe til i nettene, og

- distribusjonsselskaper som RiksTV, Canal Digital, Viasat, Get etc. som ønsker å "skattelegge" oss: Vi skal betale faste beløp for pakker de har satt sammen i samarbeide med innholdsleverandørene, uansett hvor mye vi ser, og uansett hvor mange av kanalene i pakken vi ser på.

Jeg tipper at web-TV kommer til å bli en sterk konkurrent til tradisjonell TV, dersom vi ikke får tilbud om flere åpne kanaler og større valgfrihet innenfor det vi velger å betale for.

Lenke til kommentar
Situasjonen er klart bedre i Sverige med ti åpne kanaler, ja.

Problemet i Norge er todelt:

- Kommersielle innholdsleverandører som TV2 som ønsker betaling ikke bare fra annonsører men også fra seerne og bruker sin markedsmakt til å hindre gratisaktører å slippe til i nettene, og

- distribusjonsselskaper som RiksTV, Canal Digital, Viasat, Get etc. som ønsker å "skattelegge" oss: Vi skal betale faste beløp for pakker de har satt sammen i samarbeide med innholdsleverandørene, uansett hvor mye vi ser, og uansett hvor mange av kanalene i pakken vi ser på.

Jeg tipper at web-TV kommer til å bli en sterk konkurrent til tradisjonell TV, dersom vi ikke får tilbud om flere åpne kanaler og større valgfrihet innenfor det vi velger å betale for.

Web TV leverandorer som FastTV og de andrebruker stort sett de samme modeller. Og leverere de samme kanaler, DVD eied av Telenor og TV.

Vi egentlig trenger nye kanaler som er ikke eied av de gamle oligopolister...

Lenke til kommentar

Det finnes heldigvis også web-tv-tilbud som er basert på pay-per-view. Man får f.eks. Lost helt lovlig via iTunes. Masse gamle filmer der rettighetene er utløpt slik at de er blitt public domain finnes gratis bl.a. på Google Video. Jeg er i dag medlem av Brafilm, bestiller leiefilm på web og får DVD-er i postkassa, men antar at om få år vil slike tjenester legges om til nedlasting eller streaming via internett. Youtube og tilsvarende tjenester bør også nevnes, selv om det er mye amatør-skrot der.

Lenke til kommentar
Web TV leverandorer som FastTV og de andrebruker stort sett de samme modeller. Og leverere de samme kanaler, DVD eied av Telenor og TV.

Vi egentlig trenger nye kanaler som er ikke eied av de gamle oligopolister...

Sikkert mange som tror Telenor eier mange tv kanaler men faktum er at Telenor ikke har kontroll over en eneste TV kanal. Den eneste TV kanalen Telenor er eier i hele verden er TV2 Zebra hvor Telenor eier 45% ( TV2 Zebra selskapet eier TV2 Sport). TV kanalene lar seg nok først og fremst friste av betal-tv inntekter pga. at det er begrenset hvor mye de kan tjene på reklame nå som det har blitt mange TV kanaler som kjemper om den samme begrensede reklame potten.

Lenke til kommentar
Web TV leverandorer som at det er begrenset hvor mye de kan tjene på reklame nå som det har blitt mange TV kanaler som kjemper om den samme begrensede reklame potten.

Nar man er tvunget til å betaler for en hele kanal "Pakke",istedefor ala carte, fins der mange penger - og kanal eierne far betalt fra kabel, satelitt leverandører, Homebase, FastTV osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...