Gå til innhold

eVGA nForce 780i eller XFX nForce 780i

Anbefalte innlegg

Ok, jeg skal kjøpe PC og jeg SKAL kjøre SLI. Så derfor må jeg kjøpe nForce hovedkort, men hva bør jeg egentlig velge? Vil ikke velge HK med DDR3 fordi DDR2 er nesten like bra og MYE billigere. Og jeg vet at eVGA og XFX kortene har et helt likt design, men er det egentlig en forskjell på de i hele tatt? Og er det noen andre hk som er bedre som kan kjøre SLI?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XFX og EVGA er identiske kort. Du kan fint bruke BIOS fra det ene kortet på det andre.

Anngående bedre hovedkort som kan kjøre SLI: ja, det finnes. Alle kort som er basert på 790i chipsettet er bedre.

790i er som 780i, untatt at chipsettet som var så forbasket dårlig på 680i-780i i utgangspunktet nå er blitt fikset så det kan strekke seg mye lengre, bruker en brøkdel av strøm/varme osv.

Resultatet blir dermed at 790i er langt LANGT bedre (typ et geneasjonssprnag bedre) enn 780i til overklokking, men dersom du skal kjøre ting ting med stock hastighet så vil det egentlig ikke ha så mye å si uansett. Den mest markante bedringen i 790i er at FSB hullene er endelg blitt toalt kverket, og at max FSB nå er like god eller faktisk muligens bedre enn på X38/x48 chipsettene.

nVidia er endelig like god som Intel på mange viktige områder, men du vil merke at prisen ikke akkurat er på samme nivå dessverre.

-Stigma

Lenke til kommentar
790i er ikke helt modent enda. Mange sliter med korrupsjon og FSB hull. Man håper på at ny bios vil endre dette, men sånn som det ser ut nå vil jeg ikke anbefale 790i til noen.

Dette har jeg ike hørt noe om når jeg har undersøkt selv (men jeg eier bare et 680i kort selv så det er sagt). Hva slags korrupsjon er det snakk om? harddrive? Jeg har heller ikke hørt noe om FSB hull på 790i i noen av de mange reviews jeg finner på nettet, men jeg skal som sagt ikke være for bombastisk siden jeg tross alt ikke eier et slik kort (enda). Det var dog på min liste over oppgraderinger hvis jeg går til innkjøp av nye deler før det ev.t kommer ute et andre bedre chipset med SLI støtte.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har nettopp kjøpt meg ett XFX 780i for å "benche" SLI (2x8800GT).

Bruker her en Q6600 (G0) som har kjørt en tid på 400x9 i ett Gigabyte P35-DS3P (1.31/1.29 idle/load).

CPU'en klarer stabilt 425x9(3.8) med litt økning av VCore, og kan benches på 450x9(4.0Ghz) i dette hk'et.

Ingen vellykket start med XFX hk'et.

Krasj/BSOD som førte til korrupte systemfiler og nyinstallering.

Synd egentlig, kortet ser jo bra ut, og kommer med bra "bundle".

Dyrt var det også, relativt i forhold til P5N-E SLI som jeg ikke har hatt noe problem med å klokke. :hmm:

Har nå *tilsynelatende* kjørt 400x9 stabilt (1.34/1.28 idle/load) i ett par dager.

Dvs:

Alle Prime-tester og Everest stabilitetstest beståes problemfritt (times-kjøringer).

ALt av bencher går greit (675/1900 på korta).

OCCT fører til frys.

Nå opptrer spordadiske BSOD under vanlig bruk (Opera) hvor det er NV4Disp.sys som er "synderen".

Er det generelt problemfylte/dårliger drivere til nForce hk?

Er Vista "bedre" (jeg bruker XP SP3 foreløpig).

Hadde gjerne sett at systemet ble stabilt for mer 24/7 bruk, og ikke bare SLI-testing.

PS.

Det eneste som jeg ikke har "Auto" på i Bios (Volt-settings) er VCOre og VDimm.

Har prøvd å endre her uten at det har gitt noen effekt ved forsøk på benching på høyere klokk (3.7-3.8).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
XFX og EVGA er identiske kort. Du kan fint bruke BIOS fra det ene kortet på det andre.

Anngående bedre hovedkort som kan kjøre SLI: ja, det finnes. Alle kort som er basert på 790i chipsettet er bedre.

790i er som 780i, untatt at chipsettet som var så forbasket dårlig på 680i-780i i utgangspunktet nå er blitt fikset så det kan strekke seg mye lengre, bruker en brøkdel av strøm/varme osv.

Resultatet blir dermed at 790i er langt LANGT bedre (typ et geneasjonssprnag bedre) enn 780i til overklokking, men dersom du skal kjøre ting ting med stock hastighet så vil det egentlig ikke ha så mye å si uansett. Den mest markante bedringen i 790i er at FSB hullene er endelg blitt toalt kverket, og at max FSB nå er like god eller faktisk muligens bedre enn på X38/x48 chipsettene.

nVidia er endelig like god som Intel på mange viktige områder, men du vil merke at prisen ikke akkurat er på samme nivå dessverre.

-Stigma

Eneste forskjellen er at den ene er amerikansk versjon, og andre er europeisk (med tanke på produsent-garanti)

Som Hifiking sier så har også 790kortene store problemer, egentlig så er mer eller mindre alle nForce chipsett rammet av et eller annet syndrom. (680i spiser minne, 780i er varmt, 790i krever DDR3 og har FSB hull og korrupsjonsproblemer)

Årsaken til dette er jo at produsentene vil ha noe ute fortest mulig, for å holde konkurransen oppe. Dette resulterer ofte i at det ikke kommer helt ferdig testede produkter på markedet ;)

790i overasket meg egentlig varme-messig. Det er utrolig kaldt (i forhold til mine forventninger hvertfall), og med muligheten for vannkjøling på mitt kort blir det jo helt himmelsk ;)

Ikke helt enig der, som sagt over så har produsentene et stort ønske om å ha noe ute fortest mulig, for å holde konkurransen oppe. Og 790 til stock hastigheter er overkill, massivt overkill :p

Jeg syns at Intel faktisk leverer gode produkter når det gjelds chipsett, i motsetning til nVidia. P35 er det beste som noengang har hendt meg, og 965 selvfølgelig ;)

790i er ikke helt modent enda. Mange sliter med korrupsjon og FSB hull. Man håper på at ny bios vil endre dette, men sånn som det ser ut nå vil jeg ikke anbefale 790i til noen.

**dp** skal ha fått inn en hendig BIOS nå, ser ut som de har fikset problemene.

Jeg skal sende Asus en mail og høre om de har en til meg også :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lek litt med gtlvref spenningnene. Sett FSB v litt opp og gtl litt opp.

Takk for tipset Boss!. :)

Kan se ut som det hjalp.

Kom for første gang gjennom en kjapp OCCT stabilitets-test noe som alltid har ført til frys/heng ila ett par minutter.

Det jeg gjorde:

FSB=401 - Unlinked

VCOre=1.425 (1.37/1.34 idle/load)

VDimm=1.95 (Non-SLI)

CPU FSB=1.4

SPP=1.4

GTLVref 0,1,2,3)+0.110

PS.

Ved "Auto" setter bios av en eller annen grunn GTLVref 1 til 0.110, og lar alle de andre lanes være 0.000.

:hmm:

Edit:

Kom gjennom full OCCT med litt lavere VCore.

Prøvde en del andre kombinasjoner av FSB/VCore (både høyere og lavere), men dette hk'et "liker" 400/401.

Eller stock(266) eller 333.

Det imellom er sånn "bob-bob". .)

Edit2:

Mitt problem er nå identifisert til skjermkort/skjermdrivere, og muligens kombinert med OS (XP).

Virker mer stabilit i Vista (foreløpig):

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...