Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig å bruke lik i kollisjonstester i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er litt rart at diskusjonen så fort falt over på (manglende)respekt for døde. Dersom man vil begraves uten at det gjøres no med ens legme så vil dette skje. Dersom man ønsker å kremers eller å donere kroppen sin til en eller flere typer forskning så passer man på å såesifisere dette før man dør. Det være seg organ donasjon, generell forskning eller som i dette tilfellet skadebiomekanisk forskning. Det er ikke manlende respekt å bruke et lik i denne type forskning dersom man etterkommer et ønske denne personen hadde mans han/nun levde. Ingen lik vil bli brukt til denne type forskning (eller annen forskning) dersom det ikke var ønsket av personen som hadde kroppen i levende tilstand.

 

BAre for å kommentere dette med at kollisjons dukker kan gjøre en bedre jobb bassert på at man kan putte sensorer i dem; hvor tror dere de fikk dataene om hvor mye forskjellige deler av kroppen tåler i fra? Det er heller ikke mulig å utstyre trykksensorer annet enn i sentrale deler av kroppen som feks bryst og hode. Det er vanskelig å lage ledd og lignende nøyaktig slik at de følger en naturlig kropp. en kollisjonsdukke vil også være bassert på et gjennomsnitt, mens faktisk biologisk testing gir statistiske variasjoner. Men selvsagt er det i de aller fleste tilfeller mest hensiktsmessig å brukke dukker. Men det betyr ikke at de kan gi oss et nyansert bilde.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Eg kan sei det ærleg ut:

 

Vill man ha like sitt knust inn mot ein vegg kan man ikkje vere heilt vell bevart.

 

For å bli spist av larver, maur, biller, mark, sopp, bakterer og det som verre er et vesentlig mer appetittelig alternativ?

 

Det blir du uansett om du blir skvist eller ikkje.

Lenke til kommentar
6.2: Jeg visste ikke at det var noen hundretusen pyramider! Pyramidene ble bare bygget for kongelige. De trodde dessuten at de døde skulle ut på reise i de dødes rike. Så det er ikke respekt for de døde, men overtro.

 

Hvorfor har da skibsreder Andersen på kirkegården i oslo vest et større gravmonument enn snekker olsen?

Er det av religiøse årsaker, eller rett og slett fordi han hadde penger, og ville vise at han levde et rikt liv?

 

Forresten ville jeg gjerne sett deg skjære opp liket til moren din når hun dør. Du vet, det er jo bare vann, karbohydrater, proteiner og fett ;)

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg har lest gjennom hele debatten, og må innrømme at dette var morsom lesning.

 

Jeg må helt klart innrømme at jeg tilhører den "overtroiske" fraksjonen her, som mener at et lik er mer enn vann, proteiner, fett og karbohydrater, og som mener at organdonasjon og kroppsdonasjon "in general" (fortsatt) bør, i aller høyeste grad, være frivillig.

 

Argumentene til Andre1983 og Flueprat virker temmelig "wicked" for meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...