Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig å bruke lik i kollisjonstester i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man er ikke dum om man ønsker at kroppen du en gang hadde skal bli behandlet med en viss respekt etter du er død, "ass".

 

Jeg sliter med å ta deg seriøst ettersom du er en av de som bruker de mest intense herskemetodene jeg har sett på en god stund.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Man er ikke dum om man ønsker at kroppen du en gang hadde skal bli behandlet med en viss respekt etter du er død, "ass".

 

Jeg sliter med å ta deg seriøst ettersom du er en av de som bruker de mest intense herskemetodene jeg har sett på en god stund.

Idiot..

 

(bare prøver litt selv.. :) )

 

 

Brunsneglen lever litt som fluemannen. De spiser hverandre når de er død..

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke tenke meg noe annet enn å donere vekk organene mine når jeg var død og jeg synes alle som ikke har reservert seg mot det automatisk var organdonører. Det skader ikke de som ikke vil, og det redder liv. En annen løsning er egoistisk.

 

Når det kommer til hele kroppen min kan de godt få den også så lenge de kremerer den og gir urnen til familien min etterpå. Men skjønner godt folk som ikke vil det :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg gidder å kommentere selve artikkelen når du presterer å kalle folk som ikke vil donere kroppen sin, som "dumme".

 

Jeg skal gravlegge kroppen min, slik at venner og familie kan komme og besøke graven min. Jeg vil bli husket på. Enhver som har mistet en de er/var glade i, vet hvor viktig dette er.

 

 

PS:

Jeg driter i hvor mange som dauer i kollisjoner om jeg ikke donerer kroppen min. Jeg er prinsippielt imot dagens biler og mener at jeg, som et fritt menneske skal få bestemme selv hva som skal gjøres med kroppen min.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Vi vil vel ikke ha et samfunn der likmannen nærmest kommer inn på sykesenga di og spør om du snart skal daue fordi han skal bruke deg til noe horribelt morro som visstnok skal verra kult?

 

Du overdriver med ordvalget ditt. Men, i prinsippet, så gjøres dette på norske sykehus allerede.

 

F.eks. hvis det ligger en hjenredød kar i respirator, så vil legene be familien om tillatelse til å koble han fra, slik at de kan ta organene.

Lenke til kommentar
Man er ikke dum om man ønsker at kroppen du en gang hadde skal bli behandlet med en viss respekt etter du er død, "ass".

 

Jeg sliter med å ta deg seriøst ettersom du er en av de som bruker de mest intense herskemetodene jeg har sett på en god stund.

Idiot..

 

(bare prøver litt selv.. :) )

 

Fy faen du er så dum. Herregud. Tosk altså. Jeg tror du bare kan dra deg vekk fra denne debatten før hjernen din overoppheter seg ditt dumme brød.

 

(Det er faktisk ganske gøyalt å teste herskemetoder :D)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

jcr.nan: Denne kommentaren er så saklig som den kan bli. Den er bare pakket inn i litt bullshit som heter overdrivelse, og er et språklig virkemiddel. Og jo, det er i alle høyeste grad det det er snakk om.

 

Rata101: Selvsagt var det en overdrivelse, det var egentlig bare å få fram poenget mitt. :)

 

Jeg tror det er mange her som bare sier noe, uten at de kanskje vet hvordan de ville reagert hvis en av deres nærmeste hadde gått bort. Jeg har ikke tatt stilling til det problemet enda, men jeg tror det ville være svært opprivende for meg som pårørende å bli påtvunget organdonasjon/kolilsjonstest for biler. I alle fall hvis personen var nær meg. Jeg ville nok heller begravt/kremert h*n, for å kunne ha en plass å gå til.

 

Fra mitt ståsted så virker det urimlig å kalle noen som mener noe annet enn deg for dumme.

Lenke til kommentar
Litt mer respekt enn å bli most og kjørt gjennom en glassrute vil jeg gjerne ha når jeg er død.

 

Et lik har ikke behov for respekt.

 

Å? Respekt for de døde er det noe som heter. En av grunnene til at nekrofili er ulovlig.

 

Elendig argument.

 

Fordi? Ville du likt at liket av f.eks. faren din ble brukt til noe sånt?

Lenke til kommentar
Flueprat:

 

Jeg tror egenklig du bare er ett forumtroll i likhet med IDF her på forumet som kunn kommer med kontroversielle utalelser for at mange skal svare deg (har dere ikke noe bedre å gjøre?)

Og antall inlegg du har og når du ble medlemm bare bekrefter min mistanke enda mer egenklig .

 

 

Men la meg alikevel da svare på sprsmålet ditt med noen motspørsmål:

Hvis et lik bare er en sammling med døde celler som ikke er værdt noe og ikke trenger å respekteres, kan man ikke da likegjerne også:

1- Gjøre nekrofili lovelig og lage store bordeller for nekrofile hvor de kan velge fritt av alle nylig avdøde?

2- Bruke døde mennesker som dyrefor og kjøttet som menneskemat? (altså kanibalisme)

3- Pløye alle gravplasser og lage jorder eller parkeringsplasser, ol. der.

4- Bruke nylig avdøde mennesker til anatomiundervisningen i barne og ungdommsskolen?

5- Putte en haug med døde mennesker i bakhagen sin hvis man vil ha en grei matjord for plantene sine?

6- Begravelser trenges selvsagt ikke lengere siden døde mennesker ikke er noe å vise respekt for?

7- Forsvaret trenger ikke lenger blinker å skyte på? De kan jo skyte på ordentlige menneskelik?

- osv.

 

Syns du noe av dette ovenfor høres uetisk, umoralsk, grotesk, ol ut?

Isåfall syns du kansje alikevel at man burde ha litt respekt for de døde.

 

1: Er nekrofili på noen som helst måte nyttig for andre enn de nekrofile? Er det ikke noe bedre man kan bruke likene til?

 

2: Menneskekjøtt er av ekstremt, ekstremt dårlig kvalitet. Vet du hva menneskedyrene putter i seg?

Grisekjøtt er sunnere, og rutinene for avdødde mennesker hindrer effektiv gjenbruk av menneskekjøtt -- og jeg tror ærlig talt ikke helsevesenet ville godtatt menneskekjøtt i dyrefôr grunnet giftstoffene og drittet som bygger seg opp i mennesker i løpet av livet.

 

3: Man kunne dyrket marken -- det er mye god jord der. Parkeringsplasser? Til hva da?

 

4: Døde mennesker er smittespredere, og barn lærer ingenting av å se på involler.

De trenger å lære om det levende mennesket -- men jeg har ingen betenkligheter med å la ungdomsskole-elever dissekere lik -- selv om det ville fått dem til å innse realiteten om livet og døden, noe de færreste gjør før de er godt voksne.

 

5: Igjen -- lik stinker og er smittespredere. De må kremeres før de kan brukes til hagejord -- og når de er kremert har jeg ingen betenkeligheter med å dyrke jordbær fra askene.

 

6: Vi har begravelser for at vi gjenværende skal minnes den døde -- et slags rituale hvor vi diskuterer hva personen gjorde rett mens han levde. Det er med andre ord lærerikt, sosialt og til glede for de pårørende.

At begravelser noensinne hadde noe med respekt for de døde tviler jeg på -- alle kulturer kvitter seg med lik, og den samfunnsmessige grunnen er at lik tiltrekker seg uønskede dyr og insekter og sprer sykdommer og stinker.

 

7: De trenger lik til medisinske undersøkelser -- ikke målskiver.

Lik for medisinske undersøkelser ved skuddskader er helt greit -- men til skuddøvelse er vi tilbake til sykdom igjen: Man må ha en kjøl/frys til likene og de kan ikke ligge lenge -- og etter tyve tredve skudd er de relativt oppbrukt uansett.

For ikke å nevne transport.

Pappskiver er billigere å produsere og frakte.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
6: Vi har begravelser for at vi gjenværende skal minnes den døde -- et slags rituale hvor vi diskuterer hva personen gjorde rett mens han levde. Det er med andre ord lærerikt, sosialt og til glede for de pårørende.

Du har trolig aldri mistet noen du har holdt kjær.

 

At begravelser noensinne hadde noe med respekt for de døde tviler jeg på -- alle kulturer kvitter seg med lik, og den samfunnsmessige grunnen er at lik tiltrekker seg uønskede dyr og insekter og sprer sykdommer og stinker.

Oh, really. så egypterne bygde pyramidene fordi de skulle ha landemerker å gå etter når de hadde gått seg bort?

Lenke til kommentar
*snip*

 

Man skyter ikke på lik av etiske grunner, ikke utelukkende fordi pappskiver er så mye billigere.

At man har respekt for de døde går igjen med at man samles rundt kisten, urnen etc. Man vil vite hvor levninger er gravlagt osv.

Hadde det vært likegyldig kunne man jo hatt en minnestein eventuelt en elektronisk tavle, i sentrum av alle byer..

Lenke til kommentar
6: Vi har begravelser for at vi gjenværende skal minnes den døde -- et slags rituale hvor vi diskuterer hva personen gjorde rett mens han levde. Det er med andre ord lærerikt, sosialt og til glede for de pårørende.

Du har trolig aldri mistet noen du har holdt kjær.

 

6.2: At begravelser noensinne hadde noe med respekt for de døde tviler jeg på -- alle kulturer kvitter seg med lik, og den samfunnsmessige grunnen er at lik tiltrekker seg uønskede dyr og insekter og sprer sykdommer og stinker.

Oh, really. så egypterne bygde pyramidene fordi de skulle ha landemerker å gå etter når de hadde gått seg bort?

 

 

6: Er begravelser for å gjøre de døde glade?

Nei. Da er det ment å være til glede for noen andre.

Alt mennesker gjør er for å glede noen.

Seg selv, eller andre.

Uansett hvor trist en begravelse er så er det et rituale man utfører for å føle SEG bedre -- ikke for at den døde som ikke føler noenting skal... eh... råtne saktere grunnet renhet, god vask og lik-kosmetikkens konserverende effekt.

Det sier nesten seg selv.

 

6.2: Jeg visste ikke at det var noen hundretusen pyramider! Pyramidene ble bare bygget for kongelige. De trodde dessuten at de døde skulle ut på reise i de dødes rike. Så det er ikke respekt for de døde, men overtro.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...