Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig å bruke lik i kollisjonstester i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt mer respekt enn å bli most og kjørt gjennom en glassrute vil jeg gjerne ha når jeg er død.

 

Et lik har ikke behov for respekt.

 

Å? Respekt for de døde er det noe som heter. En av grunnene til at nekrofili er ulovlig.

 

Elendig argument.

Kan du si hvorfor, eller vil du bare si "Elendig argument" og kalle folk idioter om du er uenig?

Lenke til kommentar

Unnskyld personangrepet. Men det er faktisk ikke opp til meg å vise hvorfor din påstand om at lik trenger respekt er feil. Det er du som må vise at lik har dette behovet. Det hjelper ikke å si "det er noe som heter at...".

Endret av flueprat
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig og donere kroppen sin i andre land til alt mulig

 

Husker et 60 Minutes innslag om akkurat dette for noen år siden

 

Såkalte Bodyfarm`s er og finne noen plasser i verden , der du donerer hele kroppen din .

 

Du blir rett og slett lagt ut i en innhenging for og råtne, der går det forskere hver dag og studerer deg mens du råtner.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en slik jobb noen år og så donere kroppen min selv

 

Wiki Quotes:

 

A body farm is a research facility where human decomposition after death can be scientifically studied in a variety of settings. The aim is to gain a better understanding of the decomposition process, permitting the development of techniques for extracting information (such as the timing and circumstances of death) from human remains. Body farm research is particularly important within forensic anthropology and related disciplines, and has applications in the fields of law enforcement, medical examination and crime scene investigation. There are currently (March 2008) two such facilities operating in the United States, with a third due to open shortly.

 

Facilities in the United States :

 

University of Tennessee - Knoxville

 

Western Carolina University

 

Les litt mer om hver bodyfarm og mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Body_Farm

 

Bare så det er nevnt :p

Lenke til kommentar
Du blir rett og slett lagt ut i en innhenging for og råtne, der går det forskere hver dag og studerer deg mens du råtner.

 

Kan det være semantikk som gjør at folk har så mye mot slik donering? Det er jo ikke DU som råtner, men et lik. Og ikke kom og si at liket ikke hadde råtnet om det lå seks fot under.

Endret av flueprat
Lenke til kommentar
Unnskyld personangrepet. Men det er faktisk ikke opp til meg å vise hvorfor din påstand om at lik trenger respekt er feil. Det er du som må vise at lik har dette behovet. Det hjelper ikke å si "det er noe som heter at...".

Det er subjektivt. Å fjerne noens rettigheter (som du foreslo noen poster tidligere: "Hvis du ikke er villig til å donere, skal du heller ikke ha rett til å få nye.") fordi de holder kroppen "hellig" og ikke vil at den skal skjendes i døden er feil. Det er ens egne mening og tro og du skal ikke straffes for å tro noe annet enn andre mennesker. Om det ikke er en menneskerettighet bør det være det.

Lenke til kommentar

Det er ikke subjektivt, nei. Enten trenger et lik respekt, eller så trenger det ikke det. I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at et lik trenger respekt, så for å bruke det som et argument mot denne behandlingen av lik, får du bevise påstanden først.

 

Du må også forklare hvorfor du, dersom du ikke selv vil donere, skal komme foran doneringsvillige personer i donorkø. Eller mener du av prinsipp at lik ikke skal skjendes, men at man kan gjøre et unntak dersom det er DU som trenger hjelp?

Lenke til kommentar
Det er ikke subjektivt, nei. Enten trenger et lik respekt, eller så trenger det ikke det. I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at et lik trenger respekt, så for å bruke det som et argument mot denne behandlingen av lik, får du bevise påstanden først.

 

Du må også forklare hvorfor du, dersom du ikke selv vil donere, skal komme foran doneringsvillige personer i donorkø. Eller mener du av prinsipp at lik ikke skal skjendes, men at man kan gjøre et unntak dersom det er DU som trenger hjelp?

 

Jeg mener at man skal få velge selv. Om jeg vil donere en lunge er vel det bare vel og bra, men om min religiøse tro ikke lar meg gjøre det, skal jeg da dø for det? Jeg lurer på hva du tenker på når du sier at de som er uenig i deg og faktisk respekterer mennesker selv i døden har en lavere verdi enn deg selv. Jeg vil ikke at min kropp skal ødelegges når jeg dør. Jeg vil at de jeg holder kjær skal vite at jeg fortsatt er her, selv om jeg bare er et "kjøttstykke".

 

Jeg syns at det er en menneskerett å bestemme over sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Det er ikke subjektivt, nei. Enten trenger et lik respekt, eller så trenger det ikke det. I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at et lik trenger respekt, så for å bruke det som et argument mot denne behandlingen av lik, får du bevise påstanden først.

 

Du må også forklare hvorfor du, dersom du ikke selv vil donere, skal komme foran doneringsvillige personer i donorkø. Eller mener du av prinsipp at lik ikke skal skjendes, men at man kan gjøre et unntak dersom det er DU som trenger hjelp?

Når jeg lever er kroppen min, meg. Når jeg er dau, er kroppen fremdeles min, det er meg, selv om jeg er dau.

kroppen min skal da ikke for faen moses i en bil når jeg er dau...

Lenke til kommentar
Om jeg vil donere en lunge er vel det bare vel og bra, men om min religiøse tro ikke lar meg gjøre det, skal jeg da dø for det? Jeg lurer på hva du tenker på når du sier at de som er uenig i deg og faktisk respekterer mennesker selv i døden har en lavere verdi enn deg selv. Jeg vil ikke at min kropp skal ødelegges når jeg dør. Jeg vil at de jeg holder kjær skal vite at jeg fortsatt er her, selv om jeg bare er et "kjøttstykke".

 

Jeg syns at det er en menneskerett å bestemme over sin egen kropp.

 

Dø? Herregud...Om du er kristen, tror du for pokker at sjela går ut av kroppen. Hvis du tilhører en eller annen spesiell sekt som tror at du overlever døden og er i live når du begraves, så synd for deg! Slikt kan ikke et moderne samfunn ta hensyn til. Overtro fortjener ikke respekt.

 

Og neste setningen din er tåpelig. Hvorfor i svarte skal man respektere lik? Vet du hva et lik er?? Det er ikke et menneske, men en samling døde celler som allerede har startet forråtnelsesprosessen. Folk er dumme, ass!

 

Hvis du setter ditt eget lik høyere enn andre mennesker, sier det nok om deg. Jeg vil ikke ha noe med deg å gjøre.

 

Du er overtroisk!!!

 

det er meg, selv om jeg er dau.

 

Hvilke beviser har du?

Endret av flueprat
Lenke til kommentar
Er det egentlig noen land som bruker lik i kollisjonstester? Forøvrig skulle man vel tro at kollisjonsdukker har en rekke fordeler fremfor lik. Man kan bruke dukkene flere ganger, noe man ikke kan gjøre med lik. Man kan også stappe de full av måleutstyr. I det hele tatt tror jeg faktisk ikke at å donere kroppen sin til dette ville redde flere liv enn det dukkene gjorde.

Jeg så en dokumentar på discovery channel tror jeg, at i krasjtestenes barndom (50-60-tallet) brukte man lik, men man gikk bort fra det på grunn av de åpenbare tingene som f.eks. at man ikke kan bruke et lik mer enn én, maksimalt to ganger. Dessuten var det for det meste pensjonister som ble donert, med dertil hørende svak beinbygning og kanskje mindre realistiske resultater.

Lenke til kommentar
det er meg, selv om jeg er dau.

 

Hvilke beviser har du?

Hvilke motbeviser har DU?.

 

Når kroppen min er død så er det fortsatt min kropp. Jeg har da ikke inngått noen utleieavtale ved min bortgang. Ergo, det er min kropp etter min død. Jeg har heller ikke testamentert den bort til noen andre. Ergo, det er min kropp etter min død.

Det er da ingen som skifter utsende når de dør (bortsett fra at de blir gradvis nedbrutt selvfølgelig, men du skjønner hva jeg mener). Så det er vel fortsatt meg når jeg dør.

 

Jeg tipper grunnen til at det ikke er lov å bruke lik til kolisjonstesting er fordi at vi historisksett er et kristent land etc. Men jeg er av den mening av at de som frivillig doner sin kropp til dette skal få lov til det. De som ikke vil gjøre det, må også bli respektert.

 

Når det gjelder respekt for de døde, så er det vel strengt tatt ikke bare den døde man respekterer, men også minnet av den avdøde. Samt den etterlatte familien til den avdøde. Det er i alle fall det jeg tenker når jeg "respekter de døde".

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Og neste setningen din er tåpelig. Hvorfor i svarte skal man respektere lik? Vet du hva et lik er?? Det er ikke et menneske, men en samling døde celler som allerede har startet forråtnelsesprosessen. Folk er dumme, ass!

Hvis et lik kun er en samling døde celler og ikke har noen verdi utover dette, hvorfor da ikke drive med kannibalisme? Det er jo massevis av proteiner og mineraler i et lik, og i en verden hvor matmangel og sultedød herjer store deler hadde det kunnet redde utallige liv. Jo, fordi de fleste anerkjenner påstanden som du avfeier som "overtro", nemlig at et lik har en viss symbolsk verdi i kraft av hva det tidligere var, nemlig et menneske.

 

Et lik er ikke kun en haug med døde celler; det er restene av et menneske, et menneske som mange er glad i og fortsatt respekterer selv etter at det har sluttet å puste.

Lenke til kommentar

Flueprat:

 

Jeg tror egenklig du bare er ett forumtroll i likhet med IDF her på forumet som kunn kommer med kontroversielle utalelser for at mange skal svare deg (har dere ikke noe bedre å gjøre?)

Og antall inlegg du har og når du ble medlemm bare bekrefter min mistanke enda mer egenklig .

 

 

Men la meg alikevel da svare på sprsmålet ditt med noen motspørsmål:

Hvis et lik bare er en sammling med døde celler som ikke er værdt noe og ikke trenger å respekteres, kan man ikke da likegjerne også:

- Gjøre nekrofili lovelig og lage store bordeller for nekrofile hvor de kan velge fritt av alle nylig avdøde?

- Bruke døde mennesker som dyrefor og kjøttet som menneskemat? (altså kanibalisme)

- Pløye alle gravplasser og lage jorder eller parkeringsplasser, ol. der.

- Bruke nylig avdøde mennesker til anatomiundervisningen i barne og ungdommsskolen?

- Putte en haug med døde mennesker i bakhagen sin hvis man vil ha en grei matjord for plantene sine?

- Begravelser trenges selvsagt ikke lengere siden døde mennesker ikke er noe å vise respekt for?

- Forsvaret trenger ikke lenger blinker å skyte på? De kan jo skyte på ordentlige menneskelik?

- osv.

 

Syns du noe av dette ovenfor høres uetisk, umoralsk, grotesk, ol ut?

Isåfall syns du kansje alikevel at man burde ha litt respekt for de døde.

 

Og hvem er det isåfall den døde skal tilfalle etter sin død?

- Førstemann til mølla?

- Familie?

- Staten?

- Den som gidder å plukke ham med seg etter at liket har blitt kastet ut på gata eller søppeldynga?

- Det firmaet som betaler mest til staten for liket?

 

 

Kunne du ha spist av annsiktet til moren din etter hun var avdød? Og hvis ikke, Hvorfor ikke? Hun er vel som du sa kunn en haug med døde celler og akkurat som allt annet kjøtt du spiser?

 

 

Poenget er at man er ganske grotesk og faktisk psykopatisk hvis man ser på ett lik som kunn en haug med døde råtnende celler

 

(dessuten blir mordetterforskninger ganske vanskelig etter hvert hvis det ligger døde mennesker rundt omkring over allt (bare å legge liket blandt de andre likene for å skjule sine spor))

 

Faktisk så er det flere dyrearter også som sørger over sine døde og viser tydelige tegn på at de kjenner igjenn knoklene til tideligere medlemmer av flokken. og gjør noen slags "ritualer" når de kommer forbi disse.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Flueprat:

 

Jeg tror egenklig du bare er ett forumtroll i likhet med IDF her på forumet som kunn kommer med kontroversielle utalelser for at mange skal svare deg (har dere ikke noe bedre å gjøre?)

Og antall inlegg du har og når du ble medlemm bare bekrefter min mistanke enda mer egenklig .

 

 

Men la meg alikevel da svare på sprsmålet ditt med noen motspørsmål:

Hvis et lik bare er en sammling med døde celler som ikke er værdt noe og ikke trenger å respekteres, kan man ikke da likegjerne også:

- Gjøre nekrofili lovelig og lage store bordeller for nekrofile hvor de kan velge fritt av alle nylig avdøde?

- Bruke døde mennesker som dyrefor og kjøttet som menneskemat? (altså kanibalisme)

- Pløye alle gravplasser og lage jorder eller parkeringsplasser, ol. der.

- Bruke nylig avdøde mennesker til anatomiundervisningen i barne og ungdommsskolen?

- Putte en haug med døde mennesker i bakhagen sin hvis man vil ha en grei matjord for plantene sine?

- Begravelser trenges selvsagt ikke lengere siden døde mennesker ikke er noe å vise respekt for?

- Forsvaret trenger ikke lenger blinker å skyte på? De kan jo skyte på ordentlige menneskelik?

- osv.

 

Syns du noe av dette ovenfor høres uetisk, umoralsk, grotesk, ol ut?

Isåfall syns du kansje alikevel at man burde ha litt respekt for de døde.

 

Og hvem er det isåfall den døde skal tilfalle etter sin død?

- Førstemann til mølla?

- Familie?

- Staten?

- Den som gidder å plukke ham med seg etter at liket har blitt kastet ut på gata eller søppeldynga?

- Det firmaet som betaler mest til staten for liket?

 

 

Kunne du ha spist av annsiktet til moren din etter hun var avdød? Og hvis ikke, Hvorfor ikke? Hun er vel som du sa kunn en haug med døde celler og akkurat som allt annet kjøtt du spiser?

 

 

Poenget er at man er ganske grotesk og faktisk psykopatisk hvis man ser på ett lik som kunn en haug med døde råtnende celler

 

(dessuten blir mordetterforskninger ganske vanskelig etter hvert hvis det ligger døde mennesker rundt omkring over allt (bare å legge liket blandt de andre likene for å skjule sine spor))

 

Faktisk så er det flere dyrearter også som sørger over sine døde og viser tydelige tegn på at de kjenner igjenn knoklene til tideligere medlemmer av flokken. og gjør noen slags "ritualer" når de kommer forbi disse.

 

Bra innleg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...