Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig å bruke lik i kollisjonstester i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er hvis de ikke vil donere et lik til dette fordi de heller vil donere organene sine til folk i donasjonskø. Men å heller ville grave ned liket uten å ta det i bruk for det det er verdt, er sløsing! I fjor døde 27 mennesker i Norge i donasjonskø.

 

Folk skjønner ikke at det ikke er dem selv som ligger i graven, bare en samling døde celler. Jeg vil kalle dem dumme.

Lenke til kommentar
En ting er hvis de ikke vil donere et lik til dette fordi de heller vil donere organene sine til folk i donasjonskø. Men å heller ville grave ned liket uten å ta det i bruk for det det er verdt, er sløsing! I fjor døde 27 mennesker i Norge i donasjonskø.

 

Folk skjønner ikke at det ikke er dem selv som ligger i graven, bare en samling døde celler. Jeg vil kalle dem dumme.

 

Nå er det enda større etiske problemer med organdonnasjon enn med slik forskning, så sammenligningen er ikke helt god. Det er forøvrig ikke lovgivningen heller, men for norges del har det strengt tatt lite å si. Vi har da ingen bilproduksjon å snakke om.

 

OT: Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen har skrevet denne artikkelen. Det er på ingen måte en nyhet og den bærer preg av en hastejobb, de har jo ikke lest korrektur engang.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvem som er dum her jeg, men du er faen meg på god vei.

 

Folk bestemmer nøyaktig hva de vil etter de døde, og for deg å kalle andre DUMME fordi de ikke vil det samme som DEG, nei ass.

 

on topic: Jeg donerer bort organene mine når jeg er død, og ville aldri donert bort kroppen min til skadeforskning etc..

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til aa ikke godta slike tester er overtro.

 

Det er ganske rart at vi ler av sydhavstammer med kargokulter som bygger liksomTVer for aa kommunisere med sine forfedre, men blunker ikke engang naar vi har gravplasser fyllt med templer til forfedre av akkurat samme grunn.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt noe symbolsk med å besøke graver osv. Det ligger i kulturen vår. Organdonor kunne jeg gjerne blitt, men jeg vil gjerne unngå å få skrotten min maltraktert av et bilfirma som vil se om hanskeskuffen utgjør en reell trussel mot sjåførens høyre lår.

 

Hvis du ser på antall liv du "redder" vil du med organdonnasjon kanskje redde ett. Hos bilfirmaet kan det være snakk om flere hundre eller tusner av personer du redder.

 

Med dette i tankene er det vel egentlig ikke så vanskelig å fastslå hva som er edlest av alternativene.

Lenke til kommentar

Som Fev4ng påpeker er det slett ikke sikkert at det er de helt store ting hvert eneste krasjtestlik utretter. Av og til kan det vel sikkert skje ganske kraftige forbedringer (i forhold til om de hadde brukt dukker), men uten noen harde data ville jeg ikke tro at hver enkelt donor fører til et vesentlig antall færre døde.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen land som bruker lik i kollisjonstester? Forøvrig skulle man vel tro at kollisjonsdukker har en rekke fordeler fremfor lik. Man kan bruke dukkene flere ganger, noe man ikke kan gjøre med lik. Man kan også stappe de full av måleutstyr. I det hele tatt tror jeg faktisk ikke at å donere kroppen sin til dette ville redde flere liv enn det dukkene gjorde.

Lenke til kommentar
Nå er det enda større etiske problemer med organdonnasjon enn med slik forskning, så sammenligningen er ikke helt god.

 

Det er ingen etiske problemer knyttet til organdonasjon.

 

Folk bestemmer nøyaktig hva de vil etter de døde, og for deg å kalle andre DUMME fordi de ikke vil det samme som DEG, nei ass.

 

Kanskje ikke dumme, men i så fall onde.

 

Niskivara: :thumbs:

 

Mastema: Les artikkelen.

Endret av flueprat
Lenke til kommentar

Veldig så trangsynte enkelte er her då. Påstander om at tru på høgare makter er einaste grunnen til at folk vil begrave sine kjære utan at dei først blir maltraktert er heilt søkt.

 

Eg hadde aldri donert verken min eigen eller min familie sin kropp til den slags, dei klarer fint å lage kollisjonsdukker som gjer deg resultat i det vide og breie, no er eg ikkje noko ekspert på kræsjtesting, men har vanskeleg for å sjå den store nytten med dette. Dessutan høyrest det heile svært grotesk ut. Putte eit lik i ein bil for å sjå effekten i ein kollisjon? Stakkars folk som sit og ser på det der.

 

At min kropp kan redde hundrevis av liv får så være, det finnes ingen garanti for dette heller, er eg dau så bryr eg meg ikkje om andre uansett.

Lenke til kommentar

For å kunne gi organer etter døden, må du være varmdød omtrent eller være hjernedød og holdt kunstig i live. Kadaveret som blir igjen etter organdonasjon kan også brukes i krasj testing. Uansett vil jo krasj test lik bli kremert og gravlagt etter de er brukt.

 

Hva med de som donerer liket sitt til kunst?

bodyworlds1.jpg

Lenke til kommentar
Litt mer respekt enn å bli most og kjørt gjennom en glassrute vil jeg gjerne ha når jeg er død.

 

Et lik har ikke behov for respekt.

 

dei klarer fint å lage kollisjonsdukker som gjer deg resultat i det vide og breie

 

At min kropp kan redde hundrevis av liv får så være, det finnes ingen garanti for dette heller, er eg dau så bryr eg meg ikkje om andre uansett.

 

Les artikkelen.

Endret av Zeph
Personangrep fjernet
Lenke til kommentar
Litt mer respekt enn å bli most og kjørt gjennom en glassrute vil jeg gjerne ha når jeg er død.

 

Et lik har ikke behov for respekt.

 

Å? Respekt for de døde er det noe som heter. En av grunnene til at nekrofili er ulovlig.

 

Elendig argument.

Endret av flueprat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...