Gå til innhold

Konkurranse: Overklokk deg til Nederland

Anbefalte innlegg

Hardware:

Prosessor: Intel E8400 3ghz - Skalerer godt opptil 1.65v.

Hovedkort: Asus Maximus Extreme - Et veldig sært hovedkort. Det har hundreogørten innstillinger som går under andre navn som er fatale for overklokkinga. Etter timevis med "tweaking" om man kan kalle det (prøvde å få det stabilt på "Manuell", altså 333mhz..) fant jeg ut hva hovedkortet likte..

RAM: OCZ PC3-12800 CL7

Vannkjøling: Apogee GT (CPU) MCW-30 (NB) MCW-60 (GPU) MCP-655 (Pumpe) MCR-320 (Radiator) Danger Den HeaterCore (Radiator)

Øvrig: S-ATA harddisk, Swiftech skjermkort-RAM kjølere på MOSFET, Uorginal heatsinks på SB og Crosslinx. Cooler Master 600w som undervolter 12V-linjen fryktelig masse.

Ai Overclock Tuner : Manual

OC From CPU Level Up : AUTO

CPU Ratio Control : 6

DRAM:FSB Ratio : 1:1

FSB Frequency : 565

FSB Strap to North Bridge : 333 - Høyere strap gir høyere FSB, ikke sant? Nei, ikke i dette tilfellet. Strap bestemmer som kjent "timings" til chipset, og høyere strap, løsere timings. 400 Strap toppet ut ved omtrent 540 FSB.

PCI-E Frequency: 101

DRAM Frequency: DDR3: 565

DRAM Command Rate : 1

DRAM Timing Control: Auto - Her er trikset for mitt hovedkort. Samme hva jeg setter det inn på, vil hovedkortet ikke boote om jeg setter det inn manuelt. SPD er dessverre ikke en mulighet, og da ender det opp med Auto. Her varierer det etter hvilket humør hovedkortet er i. Vanligvis blir det 6-6-6-18 osv osv, men av-og-til knaller det til med 6-7-5-21 osv noe som ikke akkuratt er optimale timings mildt sagt.

DRAM Static Read Control: Disabled - I noen tilfeller gir denne lavere PL ved enabled(avhenger av strap, divider osv). Fikk større stabilitet ved disabled.

Ai Clock Twister : Light - Moderate lagte ustabilitet, Strong og Light har jeg fått samme resultat med.

Clock Skew

Channel A: delay 50ps - Har unngått en del blåskjermer p.g.a denne. Channel B ligger lenger "borte" fra NB, for å få disse sykrone kan man enten forsinke channel A eller fremskynde channel B. Fikk omtrent samme resultater ved 50ps delay som 100ps, men 100ps ble ustabilt. Mistenker at den gyldne punket ligger imellom. 50ps\100ps Advance på Channel B ble ustabilt.

Channel B: Normal

Transaction Booster : Disabled Level 3 -Denne er med på å bestemmer Performance Level og med suicide FSB-mission var ikke mem/nb bandwich noe mål. Veldig viktig innstilling

CPU Voltage : 1.62 - Veldig lavt, fikk ikke bedre FSB ved høyere

CPU PLL Voltage : 1.5 - Liker seg så lavt som mulig. 1.5v er minimum. Dessverre overvolter HK med omtrent 0.1v

North Bridge Voltage : 1.71 - Skalerte veldig godt, men over hjalp ikke. Varmebombe på 1.6V<. Et must med vann eller bedre.

DRAM Voltage : 1.82 - Ubetydelig siden 600mhz ikke er problem.

FSB Termination Voltage : 1.45 Likte seg best på rundt 1.45, med fikk omtrent samme resultat rundt 1.4-1.5

South Bridge Voltage : 1.25

Loadline Calibration : Disabled - Fungerer for vDroop men lager litt ustabilitet ved FSB-testing.

CPU GTL Reference : 0.63x

North Bridge GTL Reference : 0.67x

DDR2 Channel A REF Voltage : Auto

DDR2 Channel B REF Voltage : Auto

DDR2 Controller REF Voltage : Auto

SB 1.5V Voltage : 1.5

CPU Spread Spectrum : Disabled

PCIE Spread Spectrum : Disabled

Første resultat:

cpu3393yn0.png

CPU-Z måler feil vCore.

Har ikke fått validering ettersom CPU-Z har nektet meg både version 1.44b og 1.45, og bare fått klager på at jeg må oppdatere version. Det er ikke krevd validering men skal skaffe det neste runde om det blir bedre\samme resultat. Tviler litt dog, tror EMI kom på besøk. Har stresstestet en stund på 1.08vCore nå, tror det er blitt litt bedre. Til info er dette min "24/7" rigg også.

Ble fornøyd med 565FSB på et X38 kort med en 45nm prosessor. Det er en kjent greie at X38+45nm ikke er noen kompiser når det kommer til FSB, men det gikk greit så lenge NB fikk den spenningen den trengte. Når det kommer til vannkjøling skal jeg si at det ikke er noen spesiell fordel kontra luft på CPU (så lenge det ikke er SPI 4m> eller 3D-bench). Når det kommer til NB så er vannkjøling et "must" på X38\X48. Chipsettet er en varmebombe allerede på 1.4v, og når man pumper 1.6++ igjennom blir det varmt. Veldig varmt. All benching er gjort i romtemp uten noe fancypants greier på rad.

Oppdatering 24.Mai:

Har prøvd flere ganger på MaxFSB nå. Har testet flere bioser, b.la 0904, 0907, 1007 og 1011. 1007 (den jeg brukte ovenfor) fikk jeg best resultat med, selv om 1011 har blirr rost opp i skyene diverse plasser. Channel A virket utvilsomt best. Fikk ikke bedre resultat. Prøvde å disable en kjerne, kjøre PCI-skjermkort, kun en minnebrikke osv. Det virker som om prosessoren min er et offer for EMI, den blir bare dårligere for hver gang. Litt rart, ettersom jeg kun har kjørt den på rundt 1.6vCore, 1.5PLL og 1.6vFSB under benching, og minimum spenning til vanlig bruk. Men jeg skal teste max freksens på prosessoren, SuperPi og 3Dmark (om jeg får til skjermkortet mitt som bugger seg litt ved 1.55 vGPU).

Oppdatering 27.Mai:

Har igjen prøvd på Max FSB, ettersom jeg er det er det jeg liker best. Har nok brukt alt for lang tid på kun FSB, har vel gått 3 timer på hvert forsøk, men klarer fortsatt ikke å slå min gamle rekord, 565fsb. Etter at jeg gav opp etter å ha pumpet 2v gjennom både det ene og det andre i ren frustrasjon, begynte jeg likesågodt på 3D. Hadde ikke mye tid til overs, men fant ut max kjernehastighet 3Dmark06 stabilt på mitt Club3D HD 3870 kort, noe som var 1100mhz ved 1.65v. Har sjekket litt rundt på andre sine resultater, og det virker ikke dårlig. Kortet skalerer knapt over 1.7v, og over 1.85v nekter det å fungerer, mulig på grunn av OCP eller OVP. Har som antydet voltmoddet skjermkortet på core/kjerne, men hadde bare et pot-meter så fikk ikke loddet gDDR dessverre. I morgen skal jeg finne ut maks mem og cpu i 3dmark06, og en dag etter blir det nok 3DMark06 benching. Sliter dog litt med LOD, ettersom RivaTuner ikke kan stille LOD når driveren ikke er supporta.. Tips?

BTW: GPU lå på rundt 40'c på 1.8v under benching med 15'c romtemp. Vannkjøling. Det må nesten være feil.

Har forresten også spurt diverse butikker etter sponsing av tørris, men de svarer ikke på mailen min :p

Oppdatering 28.Mai:

Har nå kjørt max Core og Mem i 3DMark06. Det jeg gjorde var:

1: Finne maks spenning

-OVP slår dessverre inn på 1.7v akkuratt. Dette fant jeg ut etter en god del testing, og var litt overrasket ettersom den pleier å slå inn på rundt 1.9v hos andre. Det jeg gjorde da var å kjøre 1.699v på kjernen. Det var litt styr å få akkuratt under 1.7v, og ettersom det var 8'c høyere romtemp nyttet det ikke lenger med 1.65v. Har dessverre ikke potmeter til vGDDR. Neste gang skal jeg bruke lineAEre. Hadde som tidligere sagt problemer med over 1.55v, grunnen var at voltmodden min hadde løsnet, og når kortet ble for varmt slapp teipen litt tak og ledningen tok ikke i. Loddet derfor ledningen på nytt, og har ikke den buggen lengre.

2: Finne maks kjernehastighet

-I går hadde jeg 1100mhz stabilt på 1.65v, dette klarte jeg ikke trolig p.g.a høyere romtemp. Etter at jeg hadde funnet maks spenning, økte jeg fra 1080mhz med 1mhz og 1mhz til jeg fant 1101mhz. Jeg testet med Firefly Forest, ettersom den er hardest etter min erfaring. Klarer kjerne Firefly Forest er den nesten garantert stabil, men tar man Return To Proxycon er den stabil nesten uansett. Ved bare 0.01v ekstra skalerte kjernen gjerne 5mhz, og jeg tror at vis jeg fjerne OVP så vil jeg klare en del mhz ekstra. 1101mhz 3dm stabilt er etter min mening en veldig bra klokk, og det er tydeligvis ikke mange mhz'ene folk har klart bedre, og det med LN2. dessverre har jeg ikke utstyr til å gjQre en OVP mod.

3: Finne maks minnehastighet

-Jeg visste at minnet klokket sykt. Jeg klarte rundt 1340 stabilt fQrst, men så fjernet jeg kjQleribba og tok på min egen og festet den med lim. Resultatet? Syke 1400mhz pA minne - kjempestabilt, men klarer av en eller annen grunn ikke en mhz til. Lurer pA om det er en grense slik som det var ved 900mhz barrieren på kjerne fQr, skal teste endel andre bioser og sjekke. Dette var uten voltmod!

4: Kombinere og tweake, tweake, tweake...

-Prosessoren min, eller muligens hovedkortet har dratt til fjells etter en god del forsQk på Max FSB. Derfor inkluderte jeg ikke cpu eller hovedkort-overklokking. Kun Kjerne og Minne, og det tok veldig mange timer for å finne den rette "spotten" for kjerne. Jeg må innrQmme at jeg har brukt litt for lang tid på "smådetaljer" dvs 10mhz ekstra her og der, men når jeg vet at det er mulig klarer jeg ikke å la veare.

Her er dagens resultat:

post-85477-1212012404_thumb.jpg

GPU-Z.

Ikke se pA standard clocks, det er bare modda bios.

Er veldig fornøyd med dagens sesjon, men kansje jeg brukte litt lang tid på å "få de 5 megahertzene ekstra." Er vannvittig sugen på å benche SuperPi ettersom jeg har både det ene og det andre på lur, men pga. prosessor/hk ser det dårlig ut. Men jeg har likevel troen på at jeg kan klare 3dmark pA rundt 4300mhz, noe som skulle gi en ålreit score. Har dessverre heller ikke en IDE harddisk, så sliter med å passerer 130mhz PCI-E nAr jeg har over 450fsb. For å gi et inntrykk om hvor dårlig prosessoren har blitt: Jeg hadde lagret en profil i BIOS, perfekt 24/7 profil der alt var presset til et ytterse pA veldig lave spenninger. B.la 4ghz pA 1.25v, 1.41v NB, 1.7v RAM pA 1600mhz CL7 osv. NA mA jeg opp i 0.2v pA prosessoren, 0.14v pA vFSB og 0.2v(!) pA NB for A klare det samme. Det er lite kjekt. Edit: Har nå funnet ut at det ikke var stabilt i mer enn 3 timer også. Før kunne jeg kjøre prime i ukesvis..

Oppdatering: 29.Mai:

Hovedkortet, mitt Asus, er dødt. Når jeg slo på maskinen etter skolen i dag, fungerte den "fint", men etter 30min så fikk jeg en spontan restart. Tenke at dette var p.g.a ustabil overklokk (etter stresstesting på 1.1v), så jeg klokket ned og fortsatte. Etter 5 minutter fikk slo det hele seg av. Demonterte riggen og gjorde de vanlige tingene som jeg pleier å gjøre, b.la kjøre uten HK-brett, med løs luftkjøleren rett oppå prosessoren, bytte RAM og Slot, kjøre PCI skjermkort, og selvfølgelig ta vekk alt mikk-makk ala harddisker osv. Fikk startet komt inn i BIOS, men det var alt. Dusjet kortet med zalo og el-rens, og tørket det, nå er responsen enda mindre dvs ~2sec inn i boot første gang jeg starter etter CCMOS uten strøm. Andre forsøk vil det ikke starte. Skal nå spyle det med 45'c vann, det har fungert før, uansett har jeg ingenting og tape. Derfor blir det nok ikke noen flere scores av meg dessverre, rekker ikke å få et nytt hovedkort til imorgen og lørdag uansett. Når jeg har skaffet meg nytt HK, sannsynligvis lenge etter konkurransen, blir det SuperPi for alle penga. Som et minne skal jeg uansett se om jeg får et bilde av riggen opp.

~Torstein

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då er eg i gong.

Dette er hw eg skal kjøre:

Abit IP35 pro

Q6600

Crucial Ballistix PC6400cl4

8800gt 512mb "top" Vgpu mod.

PC power & cooling 750W

Thermalright Ultra Extreme

Då satt eg i gong systemet. Det første eg gjorde var å finne fram pen og papir. Eg skreiv ned det høagste frekvesne/volt systemet klarte å boote og det som kom inni windows.

Etter litt om og men fann eg ut av at abit kortet ikkje heeilt stabilt, men det går :)

Dette er jo relavtivt enkelt i og med at det prøving og feiling.

Havna til slutt på dette:

FSB = 426

Vcore = 1,65

Ram = 1065

Vdimm = 2,5

PCIe = 100

VMCH = 1,52

CPU VTT = 1,20

Timmings = 5-5-5-12

dette booter systemet fint på. Eg har frå før eit score på lager, men den oppgjer eg ikkje endå :p

Kjørte 3dmark06:

post-97393-1210787088_thumb.jpg

Bildet taler for seg sjølv. Det eg har endra på er FSB = 430. Dette gav meg ein CPU frekvens på 3870 mhz. GPUen klokka eg til 750/1890/1050. Ingen windows tweak eller noko tune. Kjørte dette berre for å sjå korleis scoren vart.

Så avslutta eg explorer og satt 3dmark06 til realtime, og då fekk eg ein score på 15815. Nå prøva eg å restarte systemet for å sjå om det gjev utslag.

Restart gav tydlegvis ikkje nokon utslag. Så då prøvde eg like godt å auke LOD til 1:

post-97393-1210788990_thumb.jpg

Frekvensane er fortsatt det samme. Så nå skal finne ut av det beste LOD settinga.

Ved 2,5 fekk ei score på 16040. Bilde kjem ikkje. det er tydeleg at CPU scoren minkar jo høgare eg tar opp LOD.

Det ser ut til at mellom 2,3 og 2,5 ligger det beste scoret. Så eg vil beholde dette foreløpig.

22.52: DÅ har eg kjørt på LOD = 2,3. Med dette havna eg litt over 16k. Så har kjørt eit par runda, og tilslutt havna eg på 438*9 = 3942 mhz på CPU, 750/1998/1050 på GPU. Også har eg auka PCIe busen som gav 200 poeng meir. Nå ligger eg på 16430 poeng. Herved har eg slått min eiga personleg rekord uansett hw! Kjører ein aller siste runde, med ein økt shader frekvens til 2052. Må berre :) Ventar på resultatet... Kjem straks... 16489!

post-97393-1210798806_thumb.jpg

Dette er berre meir og meir fristande, så nå kjører eg opp til 440*9 = 3960 mhz og 771/2052/1050 på GPU.... resultatet kjem... Der fall 16,5k, poeng summen vart 16641:

post-97393-1210799382_thumb.jpg

Då skal eg fortsette i morgon. Det er forstatt mykje igjen. CPUen har ikkje nådd toppen, samme med ram og GPU. Finst sikkert meir tweaks. Kjem med nye resultat imorgon. Men før eg legger meg: Nytt mål: 16,8k

All overklokking har skjedd med ein romtemperatur på 22,5-23,6 grader.

Takk for i dag :p

Ok, det gamle scoret mitt var på 16327 med umodda GPU. Nå har eg modda GPU, som ikkje er eilt stabil, men variera frå 1,24-1,27v.

Posten blir oppdatert underveis

28.05.08

Først og fremst, 3dmark06 scoren ligger på 16862:

post-97393-1212001925_thumb.jpg

Bildet taler for seg sjølv. Hadde også ein score på 16909, men eg veit ikkje kor bildet vart av :S Men det var med CPUen klokka høgare og PCIe måtte ned pga FSBen... Menmen...

Dette skjedde sjølvsagt ikkje idag.

Så kjem vi til den dag idag. Igår fekk eg 24 kilo tørris :D Halve av esken tok klasse kameratane mine, sidan dei synest at det var fasinerande... Ja, eksen fekk ikkje ligge i fred, menmen..

i og med at både commando kortet og Gigabyte X48 døde, så hadde eg berre abit ip35 pro og Maxiumus Formula. Abit kortet var ikkje heilt frisk, så eg satsa på maxiumus formula, og det var skuffande. Uansett ka slags innstillingar eg satt i biosen, kom eg ikkje til 500 fsb. Eg fattar ikkje det... Transaction boost = 3. Med dette hjalp det litt, og då meinar eg litt. Sidan maximus kortet klarte å kjøre CPUen på 4,3 ghz 1,7v superpi på luft, hadde eg stor forventningar, men eg hadde testa maks fsb tidlegare på ip35 pro, og den kom ikkje lengre enn 498... Men likevel testa eg abit kortet. Tok å isolerte det ganske kjapt, så eg var ltit redd for kondens. Men det gjekk bra. Abit kortet har ikkje allverdens innstillingar å leike med... Denne kortet har klart 590 fsb med E8400. Dette klarte eg på TG08: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=332251

Så då skulle ikkje hket stoppe meg tenkte eg. Så då satte eg igong. Slik var dte eg tenkte: stoppar CPUen før 500 fsb, så er det CPUen.

Ja, det var ikkje postive erfaringar eg hadde i begynnelsen, men etter kvart som eg begynte å få kontroll på kortet, havna eg til slutt på dette: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=367307

det rare her er at på denne frekvensen kunne eg kjøre gjennom 1m:

post-97393-1212002481_thumb.jpg

sette eg FSBen til 525, så reboota den med eingong... Så då testa eg like godt kor lavt eg kunne gå på CPU spenninga. Eg kunne altså kjøre på 1,61V... Har dessverre ikkje screen, då tida var bittelitt dårlegare enn den beste scoren, og eg angra på det nå... Men sant, kjøre berre 1 kjerne, og den kunne kjøre gjennom pi fleire gongar. Så kan godt vere hk som ikkje likar CPU. PÅ den beste tida så er windows ikkje tweaka, så tida kunne bli litt betre med ein del justeringar. Samme med rammen, men den er ikkje så god, så eg har mine tvil egentleg :p

Då var dte egentleg tid for å legge seg. Eg hadde vore på jobb og kom heim kl 20.00.

Så idag tenkte eg å teste E6600. Og dette gjekk sjølvsagt ikkje bra... Første runet gjekk greit: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=367670

Men etter dette, gjekk det berre nedover. Eg fattar fortsatt ikkje kvifor. Har sitte å testa alt muleg idag, men har ikkje kome til den frekvensen endå. Men så var morroa slutt. Abit kortet bootar ikkje lengre. Hvis eg skifta CPU startar den, men restarta eg kjem den ikkje igong. Som sagt, kortet ikkje heilt friskt, så det var utruleg at det gjekk bra så lenge.

Under sucide shot kunne eg ha tatt ut av den eine ram brikka, dette kunne ha gjeve utslag. Men alt gjekk så fort. Eg veit ikkje kva som gjekk av meg. Men når eg tenker på det, så får eg berre andre problem, så ingenting blir mogleg. Eg har sittet her frå 17.00, og nå startar ikkje kortet, så då har ikkje eg hk å teste på.

Q6600:

FSB = 524

Vcore = 1,7 @ ca 1,65 real

Ram: 1:1 5-5-5-15

VTT = 1.2

MCH = 1,52

Dette var dei beste verdiane for abit kortet.

Velvel. Skal legge inn bestilling på nytt commando kort for å teste e8400, men då er vel tida ute for EM... Men det var alt eg fekk til i denne omgong. Så nå må eg gå å pugge til tyskprøven!

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Jeg prøver på nytt i morgen, ser ut som jeg skal klare å presse litt mer ut av minnet. Og fasekjøleren har blitt svart, så det må jo også hjelpe :-)

Nei. Jeg har fått konkurranse :p

Har du lakkert fasekjøleren din hifiking?

BTW Nilsen: Skrev feil på mailen. Det skulle være Sola istedenfor Sole.

EDIT: Må man ha validering på CPU-Z eller holder det med bildet? Alt jeg lagrer i CPU-Z over 540fsb får jeg beskjed om å skifte til ny CPU-Z version.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Da har jeg benchet en ny runde, bedre resultater :-)

E8400

8800GT SLI

Kingston 1600 7-7-7-20-1T 2GB

EVGA 790i

OCZ 1000W PSU

Fasekjøler til cpu og vann på skjermkortene.

Jeg hadde et 680i kort som gikk i stykker og jeg fikk et 780i tilbake, så sendte jeg det til EVGA for å få et 790i kort med Step-up. Noe EVGA tilbyr de første 90 dagene. Dette gjorde jeg før alt oppstyret om 790i kom for dagen. Det tok 4 uker før kortet kom og imens har jeg sittet å lest om korrupsjon og oc-problemer med 790i.

Med godt mot og stor tro på at dette ikke ville ramme meg byttet jeg mine to 8600GT kort (som klokekt til over 1000mhz på kjernen) med et par Kingston DDR3 1600mhz 7-7-7-20-1T brikker. En 20" skjerm byttet jeg med en 1000W OCZ strømforsyning. Da burde jeg være klar for 790i.

For å gjøre en lang og vond historie kort, 790i var ikke stabilt med alt på stock. Uansett hvor mye jeg tweaket så kræsjet systemet i høye oppløsninger og SLI. Men cpu (E8400) og høy FSB gikk fint på stock kjøler, og 3DMark kjører jo i lave oppløsninger. Jeg bestemte meg for å prøve å klokke litt med fasekjøleren jeg har.

790i kommer med 4 GTLVref spenninger som kan/må justeres fra ca -120mv til +120mv, med 5mv hopp. Nok av kombinasjoner, og i tillegg skal de justeres etter hva CPU FSB (vtt) volten er. Så etter et par A4 sider med notater kom jeg frem til hva som ga de mest stabile voltene. Vtt på 1.45 og GTLVref 0 og 1 begge på -30mv.

En ny funksjon til på 790i er P1 og P2. Disse kan aktiveres eller settes på Auto. De strammer inn timingen på chipsettet og gir markant bedre ytelse, men gjør til gjengjeld systemet ustabilt ved høy FSB 500+. Så jeg lot de være av i første omgang.

Minnet mitt er på 1600mhz ved 7-7-7-20-1T på 1.9v Med litt mer volt, 2.1, og samme timing klarer det 1800. En fin økning i ytelse, men er litt mye med 2.1v, så en egen vifte har de fått.

Skjermkortene har jeg hatt en stund, spiller CoD4 i 1920x1200, trenger to stykker da :-) De klokker likt begge to 864/1025 i AQ3, 864/1000 i 3DMark01 og 850/975 i alt annet. De er vannkjølte med heldekkende blokker og loadtemp på rundt 35C. De er voltmoddet, 1.38v mot 1.05 stock, men mer volt på minne hjalp ingenting så det er ikke moddet. Disse kortene har en OVP (over volt protection) krets, så den har jeg fjernet på begge. Jeg er ikke innenfor den med 1.38v, men volten øker med belastningen så jeg gjorde det for å slippe at den slo inn i tide og utide. Finnes ikke noe tide :-)

Prosessoren, en E8400, har toppet ut ved ca 535FSB på alle mine tidligere hovedkort, men den har vist at de ikke er noen vegg før i allefall 585FSB ved litt testing på et P35 kort. Så med ny PSU og 790i håpet jeg det skulle gå bedre. Så med kuldegrader på CPU og 1.74 volt, noe som er litt mer en anbefalt satte testingen igang. Høyeste jeg kom inn i XP på var 5100mhz, og der kjørte jeg AQ3 med to 8800GT. Med P1 og P2 enablet gikk det uforskammet fort og nye pers ble 308855.

SLI

308855.jpg

Så kom 3DMark01, min favoritt. Her er det ikke noe behov for quad prossessor. Tweaks er stikkordet her. Man må kjøre testene i riktig rekkefølge, ha riktig LOD på hver test og finne riktig klokk på skjermkortene, ikke alle testene krever like mye. Jeg har funnet min oppskrift, LOD 4.8 på alle testene (mot alle råd), og min egen rekkefølge (også annerledes fra de fleste). LH-N-DH-CH-LL-DL-CL. CL kan kjøres mange ganger, helt til man får en score som stikker seg ut med kanskje 100FPS. Skjermkortene klokker jeg ikke underveis, de stopper på 864/1010 uansett i 01, og siden nvidia kortene hopper i frekvens så er 864 det høyeste før neste hakk er 875 eller noe. Et triks jeg tjener litt ekstra på er å ha identisk bios på begge kortene, jeg flashet begge kortene med en ferdig klokket 850/1000 bios. Nature testen tjener kanskje 100 poeng på dette. Men siden det ligner poengmessig på en tweak som ikke er godkjent må jeg kjøre en test med den tweaken også å legge ved som bevis, den tweaken gir 100 poeng til. Men den kan jeg ikke bruke. Scoren SLI ble 104639, og singel ble 91410.

SLI

104639.jpg

Singel

91410.jpg

3DMark06, quadens hjemland. Men siden jeg ikke har noen quad får jeg prøve å ta det igjen på ren ytelse fra E8400. Etter litt testing fant jeg ut at 4950 var det høyeste jeg kom meg igjennom i 06. LOD kjører jeg på 2.1, det gir best resultat her i gården. LOD varierer fra kort til kort, så en må bare prøve seg frem. Med skjermkortene på 850/2300/985 og minnet på ca 1800 fikk jeg 23115 med SLI. Dette er ganske greit fordi en quad ville gitt mye høyere cpu score.

SLI

23115.jpg

SuperPi, her er det endeløs tweaking av XP som teller. Noe jeg skjelden orker, liker 3D bedre, men en runde på 5175 fikk jeg tid til. 8.937s ble tiden.

8937.jpg

CPU-Z, liten praktisk verdi for 3DBench, så 5175 som jeg fikk med SP1M ble det høyeste jeg har. Her er det software som setFSB som er gjeldene, boot til windows med masse volt på cpu, øk fsb med software til det stopper. Prøv igjen og ta et screenshot rett før den frekvensen man frøys på i sted. Sport for de uten skjermkort. dessverre finnes ikke det noe software for 790i enda, så det man setter i bios er det man får. Litt upraktisk for CPU-Z.

8937.jpg

Minnet klarer 2000mhz på 8-7-7-20-1T, men det er bedre ytelse på 1800mhz med 7-7-7-15-1T, så jeg har brukt det denne gangen også.

Isolering av hovedkort

iso.jpg

Nylakkert fase

sortfase.jpg

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
det der var bra scores hifiking

Og ikke bare det.

Det er med nForce for Intel.

Bør gi dobbel score i forhold til de som bencher med P35/Intel chipsets. :D

Lenke til kommentar
det der var bra scores hifiking

Og ikke bare det.

Det er med nForce for Intel.

Bør gi dobbel score i forhold til de som bencher med P35/Intel chipsets. :D

:cool:

Fått til litt heftig saker jeg også på mitt 790, vanskeilge greier det her! :ohmy:

Resultater kommer vel til onsdagen tenker jeg :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...