Gå til innhold

Noe mer jeg bør tenke på her?? (Dell Inspiron 5100)

Anbefalte innlegg

Tror jeg har tenkt på det meste, men er ikke helt sikker... Har hørt at denne typen maskin skal ha ganske lav støy, og at den ikke er for tung.

Skal ha den med på skolen etc., og vil derfor slippe å drasse på et skikkelig monster. Men det er også et tankekors at den skal bli brukt til noe spilling, og der er jeg litt usikker på hvor langt dette holder.

Kom gjerne med meninger om andre maskiner som kanskje er passende i forhold til denne... (Skal bruke maks 16000,-)

Inspiron 5100 N2660GT Multimedia (510032IA)

Standard komponenter: Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd

Smart Lithium Ion Batteri

Innebygd mikrofon og høyttalare

Intel® 845-PE chipset, 533 MHz

2 USB 2.0, 1 PCMCIA, 1 Firewave IEEE 1394, S-Video (TV-out), VGA

Service - les mer >: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 1,490 kr)

Complete Care: Inngår ikke

Ekstern Lagring: Inngår ikke

Prosessor: Intel® Pentium® 4 prosessor - 2,66GHz

Minne: 512MB DDR RAM/266MHz (2x256MB)

CD/DVD/CD-RW/DVD-Combo: CD-RW 24x internal (+ NOK 500 kr)

Skjerm: 15'' VT SXGA (1400 x 1050) (+ NOK 240 kr)

Monitor: Inngår ikke

Harddisk: 30GB UltraDMA/ATA 100

Grafikkort: 32MB ATI Mobility Radeon 7500, 4X AGP 3D

Diskettstasjon: Inngår ikke

Nettverkskort: Inngår ikke

Modem: Internal combo 56k modem / 10/100 network

Bæreveske: Inngår ikke

Dockingstation: Inngår ikke

15,655 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør glemme Dell. Både 4150 og 8200 som har mobil cpu koster over 22.000 med dine resterende spesifikasjoner. Disse priser som privatkunde. Prisen er desto billigere hvis du kan slenge deg på en eller annen bedriftsavtale, eller hvis du trapper ned på spesifikasjonene.

MEN

Under forelesninger regner jeg med at du ikke skal bruke maskinen til spill. Det varierer stort, men vifta vil ikke være på så mye hvis du kun bruker Word.

Du kan også laste ned programvare som styrer vifta. Programvare som setter ned viftas hastighet til 1/2 rpm. Vifta vil gå oftere, men den vil være praktisk talt "lydløs".

Dell har en praktisk løsning på dette på sin 8200. Samt at det er mobile cpu har den 2 vifter som går uavhengig av hverandre på 1/2 rpm som gir full effekt.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at skrivebordsprosessor nødvendigvis betyr en masse støy. Eksempelvis har Whitebox en bærbar med omtrent identiske spesifikasjoner som inspiron 5100 ( cl 11/cl 12). Denne har 2.4 skrivebordsprosessor og høres ikke i det hele tatt på grunn av gode vifter. Inspiron 4100 med mobile cpu bråker faktisk mer.

Støy avhenger av hvor godt gjennomtenkt vifteløsningen er, ikke bare av hvilken cpu som står i maskinen.

Du bør forresten stikke innom whitebox og kikke på alternativene der. Ikke mange som matcher deres pris/ytelse. www.whitebox.no

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på Compaq Evo-800V.

Koster ca. 16.500,- fra www.xd.no med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner som på den du ha satt opp, bortsett fra at prosessoren er P4-M 2.0.

Hvis du skal bruke den til skole/studier vil jeg mene at litt lavere CPU-hastighet er verdt det for mindre støy, lavere vekt og lengere batteritid. Til spill er nok et Radeon 7500-Mobility makset ut av en P4 2Ghz uansett, og det er 64MB skjermminne på Evoen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...