Dr3as Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Har bestilt meg en slik cpu og et A7N8X Delux hk. bestilte også twinmos 3200 ram med winbond 256mb * 2. jeg kjøpte boxed versjonen siden de ikke hadde inne den andre.. og 100 kr xtra var greit. Så er spm'ne mine: Hvilken kjøler anbefales(luft kjøling) Og hvordan oc'r jeg denne.. helt ny på sånt.. må den åpnes eller no slikt og hvordan gjørjeg dette? vanskelig? Lenke til kommentar
Skippern Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hmm, lurer litt på det der selv. Skal kjøpe meg ny pc og vil gjerne utforske overklokking litt.. men i signaturen din "Dr3as" så har du jo overklokket cpu eller? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Vel, på den kunne jeg bare gå i bios og sette opp multi et eller annet opp litt.. fikk faktisk litt bedre i 3dmarks.. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Skjermkort er også overklokket men der har man jo programmer som rivatuner og slikt Lenke til kommentar
Skippern Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Ingen overklokkings folk her på en formiddag? hmm.. jaja.. jeg skal prøve å overklokke skjermkortet mitt også nå, har et gf 4 ti 4200. lastet ned powerstrip i går men nå er jeg på skolen så får ikke testet. Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Siden de nye Barton prosessorene er basert mer eller mindre på Thorougbred, så vil HK'et ditt unlocke cpu'en og du kan bruke multiplier slik som du har nå. Du kan også prøve å sette opp FSB litt, ekstra ytelse å hente der og :wink: Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 så jeg trenger ikke gjøre noe? bare sette det inn og så over klokke litt? det med fsb og sånn har jeg ikke helt fortstått men kan sikkert se på det.. får maskinen tidlig i neste uke. men til kjøling.. hva slags vifte og sånn anbefales? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 så jeg trenger ikke gjøre noe? bare sette det inn og så over klokke litt? det med fsb og sånn har jeg ikke helt fortstått men kan sikkert se på det.. får maskinen tidlig i neste uke. men til kjøling.. hva slags vifte og sånn anbefales? FSB = FrontSideBus = frekvensen på bussen ut av cpu. Høyere frekvens = bedre båndbredde for minne m.m. Multiplikator. Faktor CPUen ganger opp med FSB for å oppnå sin egen hastighet: FSB x Multiplikator = CPUhastighet Med en Barton kan du antagelig sette den multiplikatoren slik du ønsker i BIOS. Du vil i to opsett kunne kjøre CPU med samme hastighet men med helt forskjellige FSB: 200MHz x 10 =2Ghz og 166MHz x 12 = 2GHz Øverste vil gi klart best resultat. Forutsettningen er at du kjører RAM synkront med FSB. Det er ingen grunn til å sette RAM til høyere hastighet enn FSB selv om ram kan det, da det ikke bedrer hastighet noe som helst. Separat styring av ramhastighet er derimot utmerket for å sjekke max FSB og max RAM. Sett multiplikator lavt og test ut maxgrenser for RAM og FSB individuellt og kombinert. På samme måte kan du evt. teste CPU med "høy" multiplikator og "lav" FSB Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 nice.. der lærte jeg en del.. men fortsatt etter kjøling.. hehe Lenke til kommentar
Resus Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 De to beste luftkjølrerne for AMD er Swiftech MCX 462 plus og Alpha Pal8045. Begge er dyre kjølere men gir til gjengjeld det beste du kan få av luftkjøling. (Hvertfall det jeg har sett i ulike tester rundt om på nett) Barton er låst fra fabrikk så du må "modde" prosessoren som vist på Tomshardware for å kunne stille multiplyeren. (flere innlegg angående opplåsing av Barton i forumet) Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 FSB = FrontSideBus = frekvensen på bussen ut av cpu. Høyere frekvens = bedre båndbredde for minne m.m. Multiplikator. Faktor CPUen ganger opp med FSB for å oppnå sin egen hastighet: FSB x Multiplikator = CPUhastighet Med en Barton kan du antagelig sette den multiplikatoren slik du ønsker i BIOS. så dette stemmer ikke da, jeg må "åpne den" eller no slikt.. må jeg det for begge typene.. både FSB og multiplikator? Blir vel en av de kjølerene Lenke til kommentar
Resus Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Det du siterer stemmer bortsett fra det med at du kan stille multiplyeren i bios uten å låse den opp først. Hvordan du låser opp en Barton er vist her. http://www6.tomshardware.com/cpu/20030210/.../barton-06.html Det er jo ikke sikkert at du trenger å låse opp multiplyeren. Det kan være nok å stille opp FSB (kommer selvsagt an på hvor høyt du får den osv.) Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 De to beste luftkjølrerne for AMD er Swiftech MCX 462 plus og Alpha Pal8045. Begge er dyre kjølere men gir til gjengjeld det beste du kan få av luftkjøling. (Hvertfall det jeg har sett i ulike tester rundt om på nett) Må ikke glemme Thermalright SLK-800 og SLK-900. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå