Gå til innhold

Barton 2500 (OC og kjøling)

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en slik cpu og et A7N8X Delux hk.

bestilte også twinmos 3200 ram med winbond 256mb * 2.

jeg kjøpte boxed versjonen siden de ikke hadde inne den andre.. og 100 kr xtra var greit.

Så er spm'ne mine:

Hvilken kjøler anbefales(luft kjøling)

Og hvordan oc'r jeg denne.. helt ny på sånt.. må den åpnes eller no slikt og hvordan gjørjeg dette? vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden de nye Barton prosessorene er basert mer eller mindre på Thorougbred, så vil HK'et ditt unlocke cpu'en og du kan bruke multiplier slik som du har nå. Du kan også prøve å sette opp FSB litt, ekstra ytelse å hente der og :wink:

Lenke til kommentar

så jeg trenger ikke gjøre noe? bare sette det inn og så over klokke litt?

det med fsb og sånn har jeg ikke helt fortstått men kan sikkert se på det.. får maskinen tidlig i neste uke.

men til kjøling.. hva slags vifte og sånn anbefales?

Lenke til kommentar
så jeg trenger ikke gjøre noe? bare sette det inn og så over klokke litt?  

det med fsb og sånn har jeg ikke helt fortstått men kan sikkert se på det.. får maskinen tidlig i neste uke.

men til kjøling.. hva slags vifte og sånn anbefales?

FSB = FrontSideBus = frekvensen på bussen ut av cpu.

Høyere frekvens = bedre båndbredde for minne m.m.

Multiplikator. Faktor CPUen ganger opp med FSB for å oppnå sin egen hastighet: FSB x Multiplikator = CPUhastighet

Med en Barton kan du antagelig sette den multiplikatoren slik du ønsker i BIOS.

Du vil i to opsett kunne kjøre CPU med samme hastighet men med helt forskjellige FSB:

200MHz x 10 =2Ghz og

166MHz x 12 = 2GHz

Øverste vil gi klart best resultat. Forutsettningen er at du kjører RAM synkront med FSB. Det er ingen grunn til å sette RAM til høyere hastighet enn FSB selv om ram kan det, da det ikke bedrer hastighet noe som helst.

Separat styring av ramhastighet er derimot utmerket for å sjekke max FSB og max RAM. Sett multiplikator lavt og test ut maxgrenser for RAM og FSB individuellt og kombinert. På samme måte kan du evt. teste CPU med "høy" multiplikator og "lav" FSB

Lenke til kommentar

De to beste luftkjølrerne for AMD er Swiftech MCX 462 plus og Alpha Pal8045. Begge er dyre kjølere men gir til gjengjeld det beste du kan få av luftkjøling. (Hvertfall det jeg har sett i ulike tester rundt om på nett)

Barton er låst fra fabrikk så du må "modde" prosessoren som vist på Tomshardware for å kunne stille multiplyeren.

(flere innlegg angående opplåsing av Barton i forumet)

Lenke til kommentar
FSB = FrontSideBus = frekvensen på bussen ut av cpu.  

Høyere frekvens = bedre båndbredde for minne m.m.  

Multiplikator. Faktor CPUen ganger opp med FSB for å oppnå sin egen hastighet: FSB x Multiplikator = CPUhastighet  

Med en Barton kan du antagelig sette den multiplikatoren slik du ønsker i BIOS.  

så dette stemmer ikke da, jeg må "åpne den" eller no slikt..

må jeg det for begge typene.. både FSB og multiplikator?

Blir vel en av de kjølerene

Lenke til kommentar
De to beste luftkjølrerne for AMD er Swiftech MCX 462 plus og Alpha Pal8045. Begge er dyre kjølere men gir til gjengjeld det beste du kan få av luftkjøling. (Hvertfall det jeg har sett i ulike tester rundt om på nett)

Må ikke glemme Thermalright SLK-800 og SLK-900.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...