the_masked_cow Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Bonde1 til bonde2: Gi meg en sau så har vi like mange Bonde2 til bonde1: Gi heller meg en så har jeg dobbelt så mange. hvor mange har hver av dem? Endret 9. mai 2008 av the_masked_cow Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ville ikke kalt det en gåte, men heller to ligninger med to ukjente. Kaller antall sauer til bonde 1 for b1 og antall sauer til bonde 2 for b2: "Bonde1 til bonde2: Gi meg en sau så har vi like mange" kan skrives b1 + 1 = b2 - 1 "Bonde2 til bonde1: Gi heller meg en så har jeg dobbelt så mange" kan skrives 2*(b1 - 1) = b2 + 1 Så løser du dette ligningssettet. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 bonde1 har to sauer, bonde2 har fire. Dette er jo enormt enkelt å ta i hodet, men skal du vise det med utregning, bruker du teveslave sin fremgangsmåte. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) bonde1 har to sauer, bonde2 har fire. Dette er jo enormt enkelt å ta i hodet, men skal du vise det med utregning, bruker du teveslave sin fremgangsmåte. Fem er ikke dobbelt så mange som 1 Bonde 1 har 5 Bonde 2 har 7 Endret 9. mai 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Tråden stenges da moderator anmodning om å utbedre emnetittelen ikke har blitt fulgt opp. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg