Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig bensinskade på ny sykkel - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Fikk min splitter nye Buell for 1-2 måneder siden, og har nettopp kjørt den inn. Så skjer det. Jeg parkerte sykkelen, og da jeg kom tilbake etter noen timer oppdaget jeg at det var bensin over store deler av bakparten (felg, dekk, svingarm, drivreim, samt noe på ramme og motor). Med tenninga på spruta det bensin bakover fra en ventilgreie, og jeg har nok kjørt et lite stykke med dette for å få bensin overalt bak.

Som nødhjelp fikk jeg kasta noen (søple-)bøtter med vann over bakparten før Viking kom og hentet den. Likevel har bensina sittet på i noen timer. Har ennå ikke fått kikket skikkelig etter synlige skader, men den så relativt grei ut i mørket.

Da kommer spørsmålet: Hvordan skal jeg forholde meg til dette? At bensin kan lage synlige skader vet alle, men dersom det ikke fins noen synlige skader, hva med usynlige? Kan bensina ha svekket dekk, drivreim, pakninger eller annet, som jeg ikke får problemer med før garantien har gått ut? Har felg-lakken eller svart-tonen i aluminiumssvingarmen blitt tynnet/svekket?

Skal jeg bare godta at sykkelen ser ok ut (etter lekkasjen er tettet og sykkelen vasket), eller skal jeg gjøre som forsikringsselskapet anbefalte meg, og be forhandleren (som også er dekket av forsikringer forøvrig) bytte ut alt som har vært i kontakt med bensina (som inkluderer noe av motoren, samt ramma, i tillegg til sågodt som hele bakparten av sykkelen). Er dette overkill eller reelt? Er en mellomting greit? Det er bedritent å sitte med en "slitt"/skadet motorsykkel når mange års sparepenger nettopp har skaffet meg en sykkel som skal være splitter ny og i topp stand. Hjelp! Råd og tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det ikke er synlige skader og at mopeden går som normalt etter at du har fått tettet lekkasjen så er det ingen fare :)

Jeg har sølt _mye_ bensin gjennom tidene og det er ingen fare, bare spyl rent med vann ;)

Sykkelen er jo laget for å tåle vann fra utsiden så det skal litt til for at bensina skal komme inn steder den kan ødelegge.

Det verste er vel det elektriske hvis det har blitt ødelagt..

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...