uranus Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Hei! Jeg har Canon EOS 400D og Tamrom 28/200 objektiv og selvfølgelig standard objektivet da, men den bruker jeg ikke. Anyways, jeg lurte på hvordan jeg får stilt inn kameraet til å ta greie bilder når det er litt mørkt ute. Jeg vet jeg ikke har verdens beste objektiv, men jeg er ingen proff så jeg vet ikke hvilke innstillinger som egner seg for når sola har gått ned, men er fortsatt "lyst" ute. Si jeg vil ta bilde av en bil som kjører bortover, da må jeg kanskje ha 1/100 med 800 iso verdi og laveste f verdi for å få det til, men så risikerer man uklar bil med mindre man panorerer. Trenger råd her til fotografering med litt dårligere lysforhold med mitt utstyr. http://www.virtualtraveller.org/Tamron28-200XR.htm Der er test av objektivet. Kameraet regner jeg med folk flest vet noe om, da det ikke er så sjeldent kamera Håper noen kan hjelpe meg her med forslag til innstillinger, tips og råd Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du kan sette høyere ISO, større blenderåpning og lengre lukkertid for å få lysere bilde. Om bilen kjører så raskt at du ikke klarer å fryse den med 1/100, må du ha raskere lukkerhastighet. Om du vil ha lik eksponering må du ha større blenderåpning eller høyere ISO. Siden du ikke kan endre de fysiske lovene må du eventuelt være kreativ på andre måter. Du kan pnorere og få bevegelsesuskarphet, utnytte bevegelsesuskarpheten kreativt, prøve blitz (passer ikke i alle situasjoner, men kan bli tøft med synkronisering på bakre lukkergardin), eller få bilen til å kjøre på et tidspunkt med mer tilgjengelig lys. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Hmm.. Med 1600 iso, som er det meste jeg kan ha og 1/400 opplever jeg ofte det ikke er lyst nok heller. Er det noe jeg stiller feil her? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Tamronen har ikke spesielt stor maksimal blenderåpning, og du vil fort kunne oppleve den som begrensende om du er avhengig av kort lukkertid på kvelden. Løsningen da er å finne ut hvilken brennvidde du trenger mest og se etter mer lyssterk optikk med fast brennvidde i det området.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Hmm.. Med 1600 iso, som er det meste jeg kan ha og 1/400 opplever jeg ofte det ikke er lyst nok heller. Er det noe jeg stiller feil her? Selv med ISO 1600 virker 1/400 sekund som for raskt til bilder tatt med dårlig lys (om kvelden). Du må øke tiden, f.eks til 1/100 eller 1/60 - Alt er avhengig av hvor lyst det er og hvilken blenderåpning du bruker (lave tall stor åpning). Lenke til kommentar
uranus Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Så kort fortalt bør jeg da bruke stativ, eventuellt kjøpe ny objektiv som jeg absolutt ikke kan ta meg råd til Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Eller stille ISO, blender og lukkertid slik at det stemmer med det lyset som er tilgjengelig. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Ja, men det hjelper stort sett ikke så mye, blir mørkt uansett.. Altså med mindre jeg tar så lang lukkertid at jeg _må_ ha stativ da. Det er litt upraktisk å ta med stativ på ting som nattdrag da bilene er i bevegelse. Lenke til kommentar
simenfsf Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja, men det hjelper stort sett ikke så mye, blir mørkt uansett.. Altså med mindre jeg tar så lang lukkertid at jeg _må_ ha stativ da. Det er litt upraktisk å ta med stativ på ting som nattdrag da bilene er i bevegelse. Har forløbig det samme problemet. Bruker D40 med kit siden jeg er helt ny på dette. Liker å ta noen turer på kvelden, men sliter da med stort sett dårlige bilder. Er ikke så veldig mørkt heller ute nå, men bildene blir bekmørke. Prøvde 1/60, f3.5 og ISO 800 (hvis jeg husker riktig) og det ble fortsatt dårlig bildekvalitet/blurry. Sliter med andre ord å finne riktige instillinger. Har ikke lyst til å bruke stativ heller, så lukkertiden er jo da litt problematisk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Du har nok truffet på et slemt tilfelle av fysikkens lover. Ser man bort fra enkelte sorthvittfilmer så er digital slr det mest lyseffektive fotosystemet som finnes. Ingen andre fotografiaparater tar håndholdte bilder i dårligere lys enn en digital slr. Når lukkertiden blir for lang, så har du møtt på fysikkens lovers begrensning. Du ha da valget mellom å øke følsomheten på bekostning av bildekvaliteten, å tilføre kamera mer lys ved bruk av mer lyssterk optikk og blits, eller å innfinne seg med situasjonen og sette kamera på stativ. Slik har det alltid vært, så det må vi alle forholde oss til. Hvis du ikke har mer å gå på mht iso, så må du velge en av de andre løsningene. Til slutt vil du uansett komme til et mørke som krever stativ. Dine forsøk på å finne en "innstilling" som skal løse problemene er fåfengt. Det er fysikkens lover som setter begrensningene her, ikke dine manglende kunnskaper. Det finnes nemlig ingen trylleformel som utløses ved riktig innstilling av kamera. Kameraprodusentene blir stadig flinkere til å lage mer lysfølsomme sensorer, men det er fremdeles langt igjen før det blir radikale forskjeller i forhold til i dag. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg sier det samme som Keny Boy - Dagens DSLr har 50 år med fotoerfaring innebygd i kameraet, så hvorfor ikke bruke den. isedenfor å ta noen vilkårlige innstlilinger ut av lufta. Hvis den innebygde lysmåleren sier at det er for mørkt er det for mørket. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Problemet er at mange ser ut til å ikke forstå er at det er fysikkens lover som styrer hvilke innstillinger kamera skal bruke. Det er ikke kameraets innstillinger som tvinger fysikkens lover i kne. Slik har det vært i 170 år, og slik blir det også de neste 170 årene. Og de som kommer etter det. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Problemet er at mange ser ut til å ikke forstå er at det er fysikkens lover som styrer hvilke innstillinger kamera skal bruke. Det er ikke kameraets innstillinger som tvinger fysikkens lover i kne. Slik har det vært i 170 år, og slik blir det også de neste 170 årene. Og de som kommer etter det. Det stemmer. det finnes ikke idiotiske spørsmål bare idiotiske svar. Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Objektivet ditt har mindre blender ved full tele enn ved vidvinkel. Dvs at det trenger over dobbelt så mye lys for en gitt lukkertid. Hvis du ikke har helt klart for deg hvordan ting henger sammen ville jeg satt kameraet på programautomatikk. Følg med på hvilke eksponeringstider/blendere kameraet velger i ulike lysforhold. I dårlig lys vil jeg anta at det velger så kort lukkertid som mulig og største tilgjengelige blenderåpning (dvs minste tall). Blir ikke lukkertidene korte nok må du skru opp ISO. Blir det fortsatt for lange lukkertider og det ikke er mer å stille på ISO har du som flere andre allerede har sagt støtt på "fysiske" begrensninger i din kombinasjon av kamera og objektiv. Da trenger du stativ, mer lyssterk optikk, bildestabilisator eller kamera som gir deg høyere ISO-verdier, men du kan selvfølgelig også prøve teknikker som panorering hvis det er bevegelige motiv, eller finne støtte for kameraet hvis det er statiske motiv. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) det finnes ikke idiotiske spørsmål bare idiotiske svar. Ja, det er dårlig gjort å skylde på spørsmålene. Denne henger på kontordøren min: (ingen antydninger mtp. trådstarters intellektuelle evner er ment...) Endret 12. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå