Gå til innhold

S-Ata harrddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kommer testene nokså likt ut. Det er jo samme disken. Men de som løp mann av huse for å kjøpe ATA-133 fordi det var så mye bedre enn ATA-100 er sikkert glade for S-ATA-150... :wink:

Spøk til side: Dette er grunnene for S-ATA:

- diskene er vesentlig raskere enn de gamle i OVERFØRING (ikke søk osv.) Er derfor gunstig dersom du driver med f eks videoredigering der streaming av store datamengder er vesentlig.

- diskene krever noe mindre cpu (ikke vesentlig grunn)

- Kablene er tynne og ryddige, og de henger godt i kontakten (slutt på maskinkrasj pga av en IDE-kabel som har løsnet i hjørnet...

Hvis ikke dette er vesentlig (trenger raske søketider osv), kjøp en standard ATA-100 disk!

Lenke til kommentar
Når kan vi se s-ata disker på markedet?

Seagate'en som er på markedet er for dårlig.

Om du tenker på overføringshastigheten så er det diskene som bremser, ikke kontrolleren.

Det er i dag ikke noen disker som klarer ata66 en gang, så er lenge til du ser disker som klarer 150?

EG kommer til å kjøpe en/to s-ata 150 når eg kjøper nytt data utstyr til sommeren/høsten, grunnen er fremtiden og kabelen, plug & play prinsippet osv. Er mangen fordeler med serial ata systemet.

Lenke til kommentar

På feks. komplett selger de converter ide til s-ata slik at man kan kobble vanlige ide disker på s-ata controller. får da bruke dise kjekke kablene. koster ca 160 kr stk. (for converter) + da kan jeg kjøre s-ata raid på mitt hk.

har ikke kjøpt enda. men tester sier de skal være bra.

Lenke til kommentar
På feks. komplett selger de converter ide til s-ata slik at man kan kobble vanlige ide disker på s-ata controller. får da bruke dise kjekke kablene. koster ca 160 kr stk. (for converter) + da kan jeg kjøre s-ata raid på mitt hk.

har ikke kjøpt enda. men tester sier de skal være bra.

Hvor på komplett?? har lett etter den, ikke bra nok da viser det seg....

Link takk

Lenke til kommentar
- diskene er vesentlig raskere enn de gamle i OVERFØRING (ikke søk osv.) Er derfor gunstig dersom du driver med f eks videoredigering der streaming av store datamengder er vesentlig.

Som Kjetil Laura sier: Det er selve diskene som er flaskehalsen i overføringa, ikke kabelen, kontrolleren på hovedkortet eller kontrolleren på harddisken. Det er lesinga fra og til selve diskplatene med lese/skrivehodene som er flaskehalsen. Når denne overføringa er på opp mot 50MB/s på de raskeste diskene, da hjelper det lite om kablen takler 100 eller 133 eller 150MByte/s.

Ang. Den Seagate'n: SATA utgaven er nøyaktig samme disk som PATA-utgaven bortsett fra kablingen og kontrollerene, dermed yter begge like bra.

For ikke å nevne at Seagate barracuda V er den aller beste disken du kan kjøpe .. mhp. støy. Da synes jeg det er litt usakelig å stemple den som "for dårlig" (underforstått: på alle punkter) Det kommer jo an på HVA du mener er "dårlig".

Lenke til kommentar

søk på vare 113888... på komplett.. koster 109 kr.

Det er sant så sant, man får ikke mere fart ut av harddisk,

Men seial ata bruker mindre cpu... ide ca 30% s-ata 9%. og slik som meg som bare har s-ata raid. får jeg bruke dette + får noen greiere kabler..

Jeg frigjør også 2 plasser på ide controller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...