Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Porsche 959 [Classic info]


Anbefalte innlegg

Jeg spøker ikke når jeg sier at dette er vel faktisk den eneste super sports bilen som jeg ikke har sett "close and personal", men jeg hadde garantert ett bilde på veggen og flere 959 matchbox biler i lekekassa, det er sikkert.

 

Porsche 959

Dette er kanskje den vakkreste Porschen som finnes, etter mine meninger, laget for gruppe B Rally, bilen var lett, hadde stor motor og var en av de første bilene med AWD system.

 

Produksjon:

Fra 1986 til 1989 Laget Porsche dette fantastiske kjøretøyet, og for og få være med i Gruppe B Rally, måtte flere enn 200 biler lages, hele 337 biler faktisk.

Bilen er ett teknisk vidunder, kanskje ikke med moderne øyne, men da den kom var den noe helt for seg selv, og for sin størrelse er faktisk bilen ganske lett.

 

Eksternt:

Hele det eksterne skråget på bilen er laget av Alluminium og Aramid [Kevlar eller Twaron], noe som bidrar sterkt til den lave vekten, samt at bilen fikk en aerodynamisk form, som er blitt karaktirisert som "klassiskt Porsche" design.

 

Internt:

Gulvet i bilen, så ble stål plater byttet ut med Nomex for og holde vekten nede, totalt veide bilen ikke mere enn 1450 kg.

 

Teknisk:

Aerodynamikk:

Bilens aerodynamiske form bidro sterkt til dens prestanda av prestasjon, med "Zero Lift" hadde denne bilen lite og frykte på lange strake strekker (Enkelte husker kanskje AMG Mercedes i 24 timers løpet på Nurburgring da begge bilene fløy av banen).

 

Dempere:

Selv om racer bilen hadde fikset fast høyde på dempere, så var gate versjonen utstyrt med dempere som kunne justeres inni fra bilen.

 

Drivverk:

959 var utstyrt med Porsche-Steuer Kupplung (PSK), som på den tiden var noe av det mest avanserte AWD systemet i verden.

Ved take-off, kunne hele 80% av drivkraften sendes ned i bakhjulene, og systemet var så avansert at det holdt kontinuelig kontrol på drivkraften som ble sendt til de sepperate hjulene.

Dette er systemet som senere har blitt forbedrett ytterligere, og er hva som en finner i dagens Porsche Carrera 4 biler.

 

Motor:

Selv om Porsche hadde mye penger tilgjengelig, bestemte de seg for og videreutvikle en eksisterende motor, som var tilteknt "Moby dick" racer bilen.

Flat 6'er på 2.85 Liter, blokka er luft avkjølt, mens sylinder hodene er vann avkjølt.

Motoren fikk 2 turboer, som ga ett sammlett momentum på 331 kW (444 hp).

Samme motor ble brukt i både gate og race versjonen av bilen, og Porsche teknikkerne regnet ut at motoren kan tåle 600 hester (450 kW) fullt modifisert.

 

Pris:

Da bilen debuterte i 1987 (takket være 1. års forsinkelse i produksjon), lå prisen på en 959 på $225,000 USD, og du kunne få den i 2 utgaver, sport, eller komfort.

Ut av de 337 bilene som er laget, var 37 biler prototyper og pre produksjons biler, og det finnes en 959 og en 961 [Race versjonen av denne] i Porsches tekniske museum i Stuttgart.

 

Racing:

Bilen var primært påtenkt som racer bil, men da gruppe B ble mere og mere sentralisert rundt rally, begynnte Porsche og vurdere prosjektet på nytt.

I 1985 var 3 stk 959 klare for Paris Dakar rallyet, men ingen av bilene greide og fullføre, neste år, kom Porsche 1 og 2.

I 1986 kom også racer versjonen av 959 på "banen" og var med i 24 timers løpet i LeMans, der bilen kom på 7. plass, året etter spinnte den ut etter og ha vært på 11. plass, og dermed endte racer karrieren til 959/961.

 

Modifiserte utgaver:

Canepa Design startet i 2003 er program som modifiserte Porsches data system, turbo og eksos annlegg, dette for og få bilen lovlig for vei og den greide utslips regulasjonene i USA.

 

Canepa Motor:

576 hester (430 kW) og 505 lb·ft (685 N·m) med torque.

0-100 km i timen på under 3 sekunder

Toppfart: over 320 km/h

 

Porsche 959

1139997385.jpg

959_wp0_1024.jpg

 

Porsche 961

Rothmans%20961.jpg

Porsche%20959%20Porsche%20961.jpg

 

Kilde for info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_959

 

Bildene er funnet på Google pictures.

 

Som vanlig, er det noe feil, eller noe dere vil legge til, bare og rette på hva jeg har skrevet.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...