Kaabro Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Hei! Nå har jeg nettopp fått vite at jeg kommer opp i matematikk til muntlig eksamen. Dette var overhodet ikke gode nyheter, da jeg ikke er flink i faget. Derfor lurte jeg på om dere kunne hjelpe meg å løse oppgaven. Oppgaven lyder som følger: Tema: Evenes flyplass Stikkordsliste: areal, volum og vekt statistikk prosent funksjoner geometri vei, fart og tid sannsynlighet Ut ifra dette skal jeg lage en oppgave jeg skal presentere for sensor og eksaminator. Det heter i oppgave teksten at stikkordene er ment som tips til hva jeg bør ta med. Så, hvordan mener dere at jeg skal løse denne oppgaven på best mulig måte? All hjelp ønsker hjertlig velkommen! Endret 9. mai 2008 av Kaabro Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du kan jo begynne med å fortelle oss hvilken matte det er snakk om? Ungdomsskole/VGS? GK? osv Lenke til kommentar
Kaabro Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Du kan jo begynne med å fortelle oss hvilken matte det er snakk om? Ungdomsskole/VGS? GK? osv Ja, beklager! Jeg går i 10. klasse. Altså ikke så veldig avansert matte. Men dog. Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Tema: Evenes flyplass Stikkordsliste: areal, volum og vekt statistikk prosent funksjoner geometri vei, fart og tid sannsynlighet Du kunne sagt hvor stor arealen er! Hva flyene veier ;P Statistikken på flyplassen. Det er flyplassen det handler om sant? Kommer med bedre ting senere. Lenke til kommentar
Kaabro Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Greia er at jeg ikke sitter på slik info. Tvilsomt at jeg få får det også. Men læreren sa at jeg kunne bruke fiktive tall hvis jeg ikke fant korrekte. Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 oja. Sorry for den dumme posten da. Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Så heldig du er Ta f.eks en oppgave med bagasje: En koffert har volumet 40dm3, høyden er halvparten av lengden, bredden er det dobbelt så lang som en tredjedel av høyden. Hvor er leng den til kofferten? En koffert har massetettheten 0.6kg/L, kofferten har et volum på 40dm3. Veier kofferten mer enn den tillatte vekten på 20kg, og hvor mye må man betale i overvekt, når det koster 40kr/kg? Kjell Gunner har dårlig tid og må løpe for å rekke flyet. Når han er 100m fra gaten, kan han velge mellom å ta rullebåndet, som går med farten 1.5m/s, eller løpe vanlig ved siden av. Rullebåndet er 125m langt så han må løpe noe tilbake. Hvis farten Kjell Gunnar løper med er 8km/t, hva vil lønne seg? Lenke til kommentar
Kaabro Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Takk for svar! Jeg har tenkt å presentere oppgaven som en regnefortelling. Altså alt kommer i kronologisk rekkefølge. Så langt har jeg kommet i planlegginga: Kjører til flyplassen- regne fart, hvor fort det går med tanke på hvor langt det er. Regne ut hvor mye bensin man bruker på å kjøre x km til flyplassen. Ankommer parkeringsplassen. Regner ut hvor stor parkeringsplassen er. Hvor stor hver enkelt parkeringsplass. Hvor stor del av hele området er opptatt. Hvor mye det koster http://www.avinor.no/lufthavn/harstad/tran...ng/20_Parkering Generelle opplysninger : http://no.wikipedia.org/wiki/Harstad/Narvik_lufthavn,_Evenes Oslo – Evenes 102 mil Hva mer bør jeg ta med, og hvilke regnemetoder bør jeg bruke? Jeg sliter med å finne ting jeg kan regne på. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg ville tatt med noe om hvor mye last flyene kan ha. Du kunne jo bruke fiktive tall så det burde gå greit. Skal sjekke litt formler for deg før jeg poster fremgangsmåte. En annen ting kan jo være at de må asfaltere om parkeringsplassen og det koster x kroner pr m^2 og det blir totalt Y. Også kan du jo regne med hvor mange prosent av flyvekten som er nyttelast og hvor mye som er flyets egen vekt. i tilleg kan du si noe om kapasiteten til flyplassen og hvor mange fly som lander pr time etc. Kommer tilbake med formel på den første. Må sjekke opp litt. Lenke til kommentar
Kaabro Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg ville tatt med noe om hvor mye last flyene kan ha. Du kunne jo bruke fiktive tall så det burde gå greit. Skal sjekke litt formler for deg før jeg poster fremgangsmåte. En annen ting kan jo være at de må asfaltere om parkeringsplassen og det koster x kroner pr m^2 og det blir totalt Y. Også kan du jo regne med hvor mange prosent av flyvekten som er nyttelast og hvor mye som er flyets egen vekt. i tilleg kan du si noe om kapasiteten til flyplassen og hvor mange fly som lander pr time etc. Kommer tilbake med formel på den første. Må sjekke opp litt. Jeg vil helst unngå å bruke linkninger, da det er det jeg sliter mest med. Det kan sikkert bra hvis jeg lærer meg stykket utenatt. Men eksaminator kan/vil spørre meg om F.eks hvordan jeg har tenkt. Men takk likevel! Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Jeg ville tatt med noe om hvor mye last flyene kan ha. Du kunne jo bruke fiktive tall så det burde gå greit. Skal sjekke litt formler for deg før jeg poster fremgangsmåte. En annen ting kan jo være at de må asfaltere om parkeringsplassen og det koster x kroner pr m^2 og det blir totalt Y. Også kan du jo regne med hvor mange prosent av flyvekten som er nyttelast og hvor mye som er flyets egen vekt. i tilleg kan du si noe om kapasiteten til flyplassen og hvor mange fly som lander pr time etc. Kommer tilbake med formel på den første. Må sjekke opp litt. Jeg vil helst unngå å bruke linkninger, da det er det jeg sliter mest med. Det kan sikkert bra hvis jeg lærer meg stykket utenatt. Men eksaminator kan/vil spørre meg om F.eks hvordan jeg har tenkt. Men takk likevel! Du bør virkelig ha likninger. Jeg ble trukket en hel karakter for ikke å ha det når jeg hadde prøvemuntlig. Det er selvfølgelig en vurderingssak, men jeg tror du skal slite med å bli trukket en hel karakter på å ha en dårlig forklaring på likningen. Den om asfaltering av P-plassen må forresten ikke være en likning. Jeg skrev bare X og Y fordi jeg ikke hadde peil på hva asfalt koster. Jeg ser at en boeing 737-800 har en maks take of vekt på 79,010 kg og en lastekapasitet på 45.1 m³. Når flyet da veier 41,413 kg er det en smal sak å regne ut hvor mye lasten kan veie pr m³. Vil du gjøre det virkelig avansert kan du ha to typer last, en tung som tar liten plass og en lett som tar mye plass og regnet ut hvordan fordelingen burde være for å utnytte flyet optimalt. Endret 11. mai 2008 av southparkman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå