Gå til innhold

Kan jeg bruke dSLR til avfotografering av negativer?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest et sted på nettet at det går an å bruke et dSLR med macro objektiv til avfotografering av negativer, istedetfor scanning (jeg har ikke råd til scanner pr dags dato).

Det jeg lurer på, hvis denne metoden lar seg gjøre, er hvordan man setter opp en slik rigg. Jeg regner med at man må gjøre noe lurt slik at man får en jevn belysning bak negativet.

Når man evt har fått et godt foto av negativet, regner jeg med at man bare inverterer fargene i et bilderedigeringsprogram og redigerer som vanlig.

EDIT: Fant noe som heter shotcopy. Det må gå an å lage noe sånt selv :hmm:.

Setter pris på all hjelp jeg kan få!

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

Jeg gjorde et forsøk, ved å ta en pappbit som jeg brettet i to, og laget et hull som er litt større enn ett negativ. Jeg tok deretter og satte dette foran en lampe med et ark foran, slik at det ble en jevn belysning bak negativet.

Jeg prøvde med alle objektivene mine (se signatur), og fant ut at det var lettest å bruke 70-210 objektivet mitt (85mm og f/8) med +4 close up filter. Dette er ikke en optimal løsning på grunn av at dybdeskarpheten er såpass snever ved bruk av close up filter, slik at områder blir uskarpe hvis negativet og kameraet ikke er helt parallelle. Jeg vil tro at resultatet kunne blitt vesentlig bedre ved bruk av skikkelig macro objektiv.

Her er et eksempel på hvordan resultatet ble seende ut med denne metoden. Den eneste behandlingen bildet har fått er kaldere hvitbalanse, invertering, resizing og oppskarping.

Kom gjerne med tips til forbedringer :)

Francis

post-56362-1210361747_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...