Gå til innhold

Linux-distro til FTP server?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en oppgave på jobben der jeg skal sette opp en FTP Server i DMZ. Tenker å bruke Linux på dette.

Spørsmålet er da hvilken distro jeg skal bruke? Har kun brukt ubuntu før, men er åpen for andre alternativer.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg en sucker for debian. Mye mer lightweight enn Ubuntu Server, og ikke like mye tull.

Er strengt tatt bare å skrive apt-get install proftpd så er du opp og kjører. Kan være en idè å sette seg litt inn i konfigurasjonen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet frem til at oppgaven skal være litt mer kompleks, eller det vil si at de forskjellige loginene skal ha forskjellige "hjemmemapper", er dette mulig? Hvis noen har problemer med å skjønne mener jeg f.eks slik:

------------------------FTP--------------------------

Mappe A,----------- Mappe B,----------- Mappe C

Doc,-----------------Doc ------------------Doc

Setup -------------- Setup----------------Setup

Images--------------Images--------------Images

Slik at person A får opp Mappe A innholdet når han logger seg på, og ikke har mulighet til å gå inn på de andre mappene. Akkurat samme med person B,C også.

Har lite erfaring med Linux, men dette er min fagprøve så jeg håper å få gjort det sånn nogenlunde i alle fall.

Endret av Luc1fer-
Lenke til kommentar

Det er jo slik det vil bli "by default".

Man vil kunne se de andre filene i filsystemet som er tilgjengelige for alle brukere, men man vil få "access denied" om man prøver å gå inn i hjemmemappen til en annen bruker.

Skal man låse brukeren kun til sin egen hjemmemappe, uten å få sett resten av filsystemet, er prosessen litt mer kompleks.. men dette er også greit gjennomførbart. Jeg har dessverre ingen erfaring med akkurat det, utover å vite at det går an.

Lenke til kommentar

ProFTPd sin standard installasjon er nesten slik du beskriver, men brukerene har rettigheter til å se, merk se, ikke lese eller skrive til filene.

Jeg legger ved min konfigurasjon som fungerer ganske greit. Den er ganske standard, men har et par "hacks" for noen "feil" som kan gjøre ProFTPd "treg".

Forumet taklet selvfølgelig ikke filer i det riktige formatet, så jeg måtte rename den til .txt. Den skal egentlig være .conf. Filen ligger i /etc/proftpd/proftpd.conf

proftpd.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...