Gå til innhold

Har noen erfaringer med gerilja kardio?

Anbefalte innlegg

Har som nevnt i en tidligere tråd tenkt å gå ned i vekt. Jeg leser mye bra om gerilja kardio metoden over hele nettet, men det er veldig få som faktisk "dokumenterer" å ha fullført de 8 ukene programmet består av via å fremlegge noen resultater. Jeg lurer derfor på om dette faktisk er en så effektiv treningsmetode med tanke på fettforbrenning som alle skal ha det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en evig strid om det faktisk har noe å si på forbrenning i forhold til vanlig langkjøring med middels intensitet, men det har absolutt noe å si på okysgenopptak/kondisjon. Uansett er GK bare et annet navn på et intervallbasert opplegg, det er ikke noe nyvinnende.

Nytteverdien på intervalltrening vil variere, men det er bl.a en på treningsforum.no som har forbedret tiden sin på 3000m fra 16min til 12min på to måneder1.

1. kilde

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Google, then ask. Uansett, jeg skal være behjelpelig:

Ikke heng deg opp i hvor mange ganger det skal kjøres. Du tar det som passer for deg. Begynn med tre ganger, føler du at du ikke er klar for det, eller det blir for mye, kan du f.eks utvide GKen med et minutt sik at du får 10 spurter i stedet for 8, og kjører 2 ganger i uken, til du klarer tre ganger.

Folk henger seg for mye opp i hvordan du skal gjøre ditten og hvordan du skal gjøre datten. Det viktigste er at du gjør noe. Finn et volum som du føler deg komfortabel med, og press deg selv litt.

Lenke til kommentar

Leste denne her http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=74.

Men har 8 uker ferie nå, så tenkte jeg kan prøve å stå opp tilig og gjøre dette før jeg spiser frokost. Eller vil dette tære på musklene da? Siden jeg ikke har noe i glykogenlagrene.

Tenkte jeg skulle ta det på tirsdag - torsdag - lørdag. Har styrke på mandag-onsdag-fredag. Kanskje få til vanlig jogging på søndagen :p

Endret av Andie93
Lenke til kommentar

Det vil tære på musklene. Dessuten fungerer kroppen bedre med noe på forhånd. Kardio før frokost er bullshit, skal se om jeg finner noen forskningsrapporter på det.

Jeg kjørte følgende, men det ble for yme når jeg startet på streng diett, for lite energi.

Styrke + GK på samme dag.

-------

Nå kjører jeg slik du beskriver, annehver dag GK/styrke. I tillegg har jeg 1 times gåtur hver morgen (av praktiske årsaker er denne lagt til morningen, ikke på grunn av noe glykogenlager-greier..). Dette fungerer veldig bra for min del.

Lenke til kommentar

Så et par brødskiver med hvitost, vente en halvtime. Så er det bare tut og kjør? :p

Skal begynne å bli med faren min på en times gå tur hver morgen også. Så tar gerilja kardio en time eller mer etter dette. Så kan jeg spise noe i mellomtiden.

Edit: Går vell fint å spise frokost før gå turen og ikke spise noe i mellomtiden ? Har hørt at gå turer tar av på fettlaget. Ikke glykogenlageret.

Endret av Andie93
Lenke til kommentar

det er et paradoks at man tyr til gerilja kardio for å kvitte seg med fett, når det er kostholdet som er problemet i utgangspunktet. for det kan ikke være noe annet enn kostholdet som er problemet. men gerilja kardio kan selvsagt gi hurtigere resultater.

Lenke til kommentar

Tre timer etter mat er vel anbefalt, fordi da er insulin-nivået nede på normalt nivå igjen. Spis, vent tre timer. Dvs, ta deg en gåtur, spis noe, vent til litt utpå formiddagen, så kjører du GK.

For øvrig vil GK tære på musklene uansett til en viss grad, så få i deg protein.

--------

Støtter bamsefar helt ut her. Få orden på kostholdet.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar

I morgen blir det først litt havregrøt, så en times gå tur. Venter en time så tar jeg gerilja kardio :)

Angående kostholdet så har jeg skjerpet meg veldig. Ikke mere brus og fin loff på skolen lengere, har faktisk ikke lyst på det heller.

Lenke til kommentar

Men har 8 uker ferie nå, så tenkte jeg kan prøve å stå opp tilig og gjøre dette før jeg spiser frokost. Eller vil dette tære på musklene da? Siden jeg ikke har noe i glykogenlagrene.

Tenkte jeg skulle ta det på tirsdag - torsdag - lørdag. Har styrke på mandag-onsdag-fredag. Kanskje få til vanlig jogging på søndagen :p

Hvorfor er glykogenlagrene dine tomme på morgenen? Trener du hele natta?

Lenke til kommentar
For øvrig vil GK tære på musklene uansett til en viss grad, så få i deg protein.

--------

Så er en 50/50 karb og prot drikk lurt etter økta? Tar 500 ml vann og 100 g pulver etter en times styrketrening.

Så holder vell emd 300ml vann og 60 g pulver.

Hvorfor er glykogenlagrene dine tomme på morgenen? Trener du hele natta?

Blir ikke dette gjort om til fett over natten? :p De er vartfall ikke fulle da. Og gudene veit hva jeg gjør mens jeg sover :/

Lenke til kommentar
Blir ikke dette gjort om til fett over natten? tongue.gif De er vartfall ikke fulle da. Og gudene veit hva jeg gjør mens jeg sover :/

Hadde jeg vært deg, hadde jeg brukt et par timer og lest litt om trening og kosthold også... :)

Driver med det :p Men er fortsatt en noob azzzzzzzzz

Lenke til kommentar

Glykogen blir ikke gjort om til fett på natten, hvis det var det du mente. Glykogen fra leveren brukes til å regulere blodsukkeret i løpet av natten. Uansett er det ikke mye, ca 5 g pr time. Fett er faktisk den energikilden kroppen bruker mest av på natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...