-sparks- Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har tenkt litt på 360-graders bilder og hvordan det kan gjørest. Her er ett kjapt patetisk eksperiment jeg gjorde på taket av Isfjorden, Rauma. Jeg tok bilder i forskjellige retninger og la de kjapt sammen i Gimp. Ble ikke veldig nøyaktig Noen som driver med dette og har noen tips? Det er en interessant effekt. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 google etter gratisprogrammet autostitch. det vil sette sammen bildene automatisk, slik at det ser en del bedre ut enn nå Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 En kan med fordel bruke kameraet i manuell modus sånn at man slipper eksponeringsforskjell på bildene. Er også en fordel å kun fokusere en gang sånn at man slipper fokusforskjeller. Autostitch fungerer bra, men jeg har brukt Photoshop CS3 til dette formålet og det fungerer fint det også. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Autostitch fungerer bra, men jeg har brukt Photoshop CS3 til dette formålet og det fungerer fint det også. Photoshop CS3 funker fint ja, men siden han sier at han har brukt Gimp i første post så er det kanskje greit å gå ut ifra at han ikke vil spytte i med mange tusen kroner for å kjøpe seg en PS lisens? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Er vel lite sannsynlig at en kjøper PS når man bruker Gimp ja. Det var bare ment som et eksempel på hva jeg brukte selv. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) sparks. dette bilde er dessverre ubrukelig. overgangene er altfor synelig. men motivet er veldig spennende, og gjort riktig har du her et killer bilde! Husk at panorama bilder er juksebilder, laget så godt, at folk har problemmer med å se dette. skal du ta slike bilder må du ha stativ. og du kan leite frem PTgui, som er et enkelt og effektivt program som gjør jobben for deg! Endret 9. mai 2008 av aksjetrading Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 skal du ta slike bilder må du ha stativ. og du kan leite frem PTgui, som er et enkelt og effektivt program som gjør jobben for deg! Vil vel heller si at du bør ha stativ. Ikke at du må ha stativ. En klarer seg uten stativ også.Har tatt en del panoramabilder uten stativ, og det går veldig bra det også, men er jo klart en fordel med stativ. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 skal du ta slike bilder må du ha stativ. og du kan leite frem PTgui, som er et enkelt og effektivt program som gjør jobben for deg! Vil vel heller si at du bør ha stativ. Ikke at du må ha stativ. En klarer seg uten stativ også.Har tatt en del panoramabilder uten stativ, og det går veldig bra det også, men er jo klart en fordel med stativ. da er du et geni, eller har sykt god erfaring med dette. Når man er ny med panorama, MÅ! man ha stativ, ellers blir dette veldig veldig krevende! Du er vel ikkje uenig i det? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 da er du et geni, eller har sykt god erfaring med dette. Når man er ny med panorama, MÅ! man ha stativ, ellers blir dette veldig veldig krevende! Du er vel ikkje uenig i det?Eller han bruker software som er laget for å sette sammen bilder og i prosessen rette opp skeivheter og få bildene til å passe sammen... ...som for eksempel autostitch Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 For oss om har Canon, så følger det med et program som heter PhotoStitch - det er rimelig dyktig til å sy sammen bilder. Er enig i at et stativ gjør det lettere, selv om det ikke er et must; har selv brukt monopod et par ganger - det er også effektivt. Det jeg derimot har lagt merke til, er at det lønner seg å ikke ha for mye overlapp mellom bildene. Det kan gi like dårlige resultater som for lite overlapping. Tom Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Takk for tilbakemelding, har tenkt på det det å sette kameraet i manuell så himmelen ikke plutselig skifter farge. takk for tipset med autostich! aksjetrading: har faktisk ett stativ, får se om jeg gidder å drasse med meg det Endret 9. mai 2008 av -sparks- Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Man *må* på ingen måte ha stativ når man skal ta panoramabilder, med mindre man tar bilder hvor eget panoramahode trengs (ikke typen pano som blir vist her). Det som er griseviktig er å ta bildene med god overlapp slik at softwaren finner gode knutepunkt mellom bildene. I tilleg er Manuell modus nærmest en forutsetning (samme er det med fast hvitbalanse) I tillegg, hva presentasjon angår, bør bildene vises med 500-800 px høyde slik at en ved visning på skjerm får pano-følelsen i det man scroller seg gjennom bildet. PTGui er et suverent program for automatisk sammenlapping av bilder. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Nå er jeg verken geni og har heller ikke sykt god erfaring med dette Har ikke prøvd meg på 360 graders panorama, men de panoramabildene jeg har "laget" i photoshop på 5-9 bilder som er satt sammen har det gått helt fint uten stativ. Regner med at de fleste programmene som blir brukt til å sette sammen sånne bilder fungerer på noenlunde samme måte som PS sin Automate->Photomerge funksjon og at bilder dermed blir strekt og forskyvd litt for å passe sammen. Har måttet croppe litt i ytterkantene på bildene på grunn av disse forskyvningene selvsagt. En bør jo prøve å holde kameraet mest mulig stabilt mens man snur seg for å ta disse bildene, men det er jo helt klart at stativ er å anbefale. Skal du ta 360 graders pamorama så vil jeg tro det kan bli veldig vanskelig uten stativ. Dette skal i allefall testes i helgen fant jeg ut nå Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 mitt beste råd om å gidde å bruke stativ, er å glemme stresset. du får så sykt mye igjen for det. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Samme bilde, med autostitch. Skal kjøpe programmet og få tatt noen bedre bilder. EDIT: klippet vekk kanter: Endret 9. mai 2008 av -sparks- Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Samme bilde, med autostitch. Skal kjøpe programmet og få tatt noen bedre bilder. det kommer seg, selv om det er høydeforskjell på hvert bilde. men skjøtene ser vekke ut, og det er en god START! Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Fjernet kantene nå. Takk for tipsene! Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ser man det ja. Da var du i gang. Veldig greit med programvare som tar seg av jobben. Da er det bare å knipse i vei Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ofte kan det være lurt å ta to bilder i høyden eller rotere kameraet til portrettmodus, så blir ikke formatet på bildet så unhåndterlig. Lenke til kommentar
akle Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hei Jeg har PS3 og har prøvd og lage et panorama bilde det funker hvis jeg bare bruker 2-3 bilder, men ved 8-9 går det greit og lage bildet men når jeg skal lagre det står det at det er for lite ramm. pc har ca 8-900 mb ram er det noe og gjøre uten og kjøpe flere ramm brikker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå