Filla Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Bakgrunn: Har oppgradert den stasjonære PCn fra X2 4200 (939) til en E6850 på et MSI P35 HK, 4 GB RAM og et 3870 skjermkort. - Ved første oppstart, gikk jeg inn i bios, og alt ser greit ut, valgte DVD stasjon som boot 1 og SATA HD som boot 2 (Raptor 150 GB) hvor min gamle XP innstallasjon ligger. Satte inn min flett nye Vista 64 DVD og boota PC (save settings and exit). - ....og her ligger altså problemet. Selv om jeg får velge DVD under "boot sequence", og det står altså benevnelsen og typen på min DVD-brenner, så leser den ikke av / spinner ikke opp etter boot. - Jeg har prøvd å komme meg inn i XP (altså gamle OS's på raptoren), og greier greit å starte dette i safemode (på tross av nytt HK og skj.kort). Problemet ligger i at man får ikke starta en Vista 64 innstallasjon fra 32 bits XP, man må altså (slik jeg forstår det) innstallere vista 64 fra scratch. - DVD brenneren leser greit fra XP i safemode - så den er ikke ødelagt. Jeg har og bytta IDE kabel får å være sikker. - Jeg får ingen feilmeldinger eller bios "pip" - den ruller bare gjennom vanlig oppstartsinfo (press DEL to enter setup osv) - og i det øykeblikket jeg forventer "Reading disc" eller ""Do you want to start from disc" eller noe lignenede, får jeg bare en svart skjerm, med en blinkende markør til venstre øverst i skjermbildet. --- Noen ideer kjære forumkollegaer ? --- Endret 9. mai 2008 av Filla Lenke til kommentar
Caze Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Booter maskinen fra andre bootbare CD/DVD-er? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Nei Stikker og handler en SATA brenner nå Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 er vel bare å fikle litt med primary/slave-innstillingene på jumpers på dvd-brenner'n... OG huske å slå på Jmicron IDEkomtrollern på hovedkortet. Intel støtter ikke IDE lenger, så da må en chip fra Jmicron gjøre det istedet. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Alt funka med ny brenner - og ja, det var vel noe med IDE / ikke støttede drivere i BIOS osv på P35 kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå