Gå til innhold

Hvordan lage en boks med vakuum?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Det vil variere etter hvor stort vakuum du ønsker, et absolutt vakuum er teknisk umulig å få til uansett materiale. Du vil aldri kunne ha en helt tom boks, såfremst boksen ikke er omgitt av tomrom (vakuum).

2: Du får spesielle sveiselim for plexiglass, hør med glassforhandlere eller noe slikt. Dersom du ikke får tak i det så vil cyanoakrylat (form for superlim) også gjøre en veldig god jobb.

3: Vakuumpumpe.

Lenke til kommentar

Kan du si noe om hvorfor du vil ha en slik boks? Går utifra at du ikke må ha et absolutt vakum ettersom det ikke er mulig (jfr Patz) Hvis du definerer bruksområdet kan muligvis andre metoder benyttes. Er det feks bare på grunn av surstoff kan dette fjernes med andre metoder,uten at vakum nødvendigvis er inne i bildet.

Lenke til kommentar

Et absolutt vakuum tilsvarer null masse og intet trykk.

Dersom man har et rom med 0 trykk omgitt av et rom med trykk (atmosfæren), så vil det såvidt jeg forstår oppstå et uendelig høy press på boksen.

Altså, uansett om boksen har 100 meter tykke vegger av utarmet uran, så vil den implodere.

Et absolutt vakuum må nødvendigvis også ha en temperatur på 0 kelvin (-273,15C), da det ikke vil være noen atomaktivitet.

Et absolutt vakuum er både praktisk og teoretisk umulig å fremstille i et laboratorie. Selv ikke i verdensrommet er vakuumet absolutt, dog det nærmeste vi kommer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tre runde bokser i tykk gjennomsiktig plastikk som er til å oppbevare mat i. De har en slaks ventil i toppen og det følger med en pompe som jeg pumper ut lufta med slik at det blir undertrykk (vakum). I mitt hus brukes de til å oppbevare kaffebønner!

Husker foresten å ha sett en slik elektrisk sak på elkjøp til samme formål. Den eletriske pumpa lignet en håndmixer du vet ...

Tobias

Lenke til kommentar
Hva skal du med en slik boks?

"Se hva jeg har!" "-En tom boks?"

"NEI, EN BOKS MED VACUUM!!!"

:wow:

Det er jo ein slager på byen! Evt: "Bli med meg heim då! Så kan vi sjå på boksen min med vakuum!"

Jeg må skaffe meg en sånn boks :cool:

Lenke til kommentar
Hva skal du med en slik boks?

"Se hva jeg har!" "-En tom boks?"

"NEI, EN BOKS MED VACUUM!!!"

:wow:

Det er jo ein slager på byen! Evt: "Bli med meg heim då! Så kan vi sjå på boksen min med vakuum!"

Neinei. "Bli med meg hjem, så skal jeg vise deg noe som virkelig suger." :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...