Wollan Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hei! Har både mac og pc og en ekstern harddisk(500gb) på si. Formaterte den eksterne harddisken fra FAT32 til NTFS, for å få for tatt filstørrelser over 4gb, men nå får jeg nemlig ikke kopiert filer over fra maccen til pc`en pga. at den tydeligvis ikke støtter NTFS slik som jeg trodde. Hvordan kan jeg få formatert den eksterne harddisken fra NTFS til FAT32, for å så få brukt den på maccen igjen? Er den noen sikker måte å gjøre det på? (har forresten ingenting av innhold på harddisken) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Andre museknapp på min datamaskin merk av eksterne disken og velg formater? Endret 8. mai 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Kan vel umulig være verre enn å plugge den i pcen, gå på min datamaskin, høyreklikk og egenskaper på eksterne disken og så finne "formater som fat32" elns et sted der inne edit: ja det høres lettere ut blåbær Endret 8. mai 2008 av Hugbees Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Nei, faktisk ikke, får bare valget om NTFS. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hmm har gjort det motsatte, fra FAT32 til NTFS men aldri den veien du vil. Men litt info du kan lese på: http://support.microsoft.com/kb/313348 ev prøv dette programmet: http://partitionlogic.org.uk/ Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det er ingen god måte i windows xp/vista som jeg vet om som kan formatere hele disken til FAT. Jeg har klart å formatere fra NTFS til FAT i Windows xp, men fikk jeg bare lov til å sette av 32 gb til FAT. Men tror det skal være mulig å bruke en Ubuntu live cd eller noe lignende. Tror den har muligheter for å formater til FAT på eksterndisker. Tror ikke XP installasjonen oppdager eksterndisker. Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Det er ingen god måte i windows xp/vista som jeg vet om som kan formatere hele disken til FAT. Jeg har klart å formatere fra NTFS til FAT i Windows xp, men fikk jeg bare lov til å sette av 32 gb til FAT. Men tror det skal være mulig å bruke en Ubuntu live cd eller noe lignende. Tror den har muligheter for å formater til FAT på eksterndisker. Tror ikke XP installasjonen oppdager eksterndisker. hmm..har selv xp, men har en vista-cd liggende. Er det enklere for Vista å oppdage eksterndisken? Endret 8. mai 2008 av Wollan Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det er ingen god måte i windows xp/vista som jeg vet om som kan formatere hele disken til FAT. Jeg har klart å formatere fra NTFS til FAT i Windows xp, men fikk jeg bare lov til å sette av 32 gb til FAT. Men tror det skal være mulig å bruke en Ubuntu live cd eller noe lignende. Tror den har muligheter for å formater til FAT på eksterndisker. Tror ikke XP installasjonen oppdager eksterndisker. hmm..har selv xp, men har en vista-cd liggende. Er det enklere for Vista å oppdage eksterndisken? så problemet er at dataen ikke finner bærbare hardisken? Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Det er ingen god måte i windows xp/vista som jeg vet om som kan formatere hele disken til FAT. Jeg har klart å formatere fra NTFS til FAT i Windows xp, men fikk jeg bare lov til å sette av 32 gb til FAT. Men tror det skal være mulig å bruke en Ubuntu live cd eller noe lignende. Tror den har muligheter for å formater til FAT på eksterndisker. Tror ikke XP installasjonen oppdager eksterndisker. hmm..har selv xp, men har en vista-cd liggende. Er det enklere for Vista å oppdage eksterndisken? så problemet er at dataen ikke finner bærbare hardisken? maccen klarer å finne den, jeg får kopiert fra den men ikke til den. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 prøv å formater den fra macen din, har ingen erfaring med mac programvare selv, men googla til meg dette som kanskje kan hjelpe deg. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=375750 ellers synes jeg det er en god ide å forklare i detalj hva som er problemet når du spør om hjelp her. det kom ikke klart fram før i innlegg #9 at windowsmaskinen din ikke finner den Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Vell diskbehandlingen i kontrollpanel kan formatere til FAT32 om du ikke får alternativet i Min Datamaskin. Den finnes under Kontrollpanel, administrative verktøy, datamaskinbehandling og disk behandling når du er inne der. Så er det bare å finne tak i disken og prøve... Om det ikke går så kan du være tvunget å ty til tredje parts programvare sånn som Partition magic eller fikle med Linux. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Programmet Swissknife kan også formatere til b.a. FAT32. Fungerer på XP (dessverre ikke på Vista). http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 prøv å formater den fra macen din, har ingen erfaring med mac programvare selv, men googla til meg dette som kanskje kan hjelpe deg. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=375750 ellers synes jeg det er en god ide å forklare i detalj hva som er problemet når du spør om hjelp her. det kom ikke klart fram før i innlegg #9 at windowsmaskinen din ikke finner den Både Windows-maskinen og maccen finner disken. Skjønner ikke helt hva du mener her men, det eneste problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg formaterer fra NTFS til FAT32. Skal se litt om hvordan formaterings mulighetene fra maccen er. Programmet Swissknife kan også formatere til b.a. FAT32. Fungerer på XP (dessverre ikke på Vista).http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm Vil en få formatert mer en 32GB? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Fant også noe på nettet for de som har VISTA: After years of using “fat32format.exe” on Windows XP, which no longer works on Vista, whenever I have the need to format a large drive (>32GB) as FAT32 I have simply plugged it into my Mac in the office and formatted it there, since Windows doesn’t show an option for FAT32 format for drives over 32GB. It turns out you can force a FAT32 format with the built in format command line utility. First, if the drive is already formatted with NTFS, give it a volume name. Or, go into disk manager and delete the partition and create a new simple partition, and do not format it. For this example I have a 120GB drive on E:, formatted as NTFS. format /fs:fat32 /a:32k e: This will prompt you if you want to proceed with the format, and if the partition is already formatted, it will ask you to type in the volume name to proceed. That’s it, all set. The /a:32k is the cluster size and /fs:fat32 sets the filesystem. Programmet Swissknife kan også formatere til b.a. FAT32. Fungerer på XP (dessverre ikke på Vista).<a href="http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm" target="_blank">http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm</a> Vil en få formatert mer en 32GB? Ja. Har selv formatert 120Gb harddisker med SwissKnife. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Heisann Problemet: winXP er vanskelig å ha med å gjøre og nekter å formatere fat32 større enn 32GiB. Dette er en arv fra gammelt av da microsoft ikke taklet større disker. De har sikkert ikke gjort noe med det for å fronte NTFS. Samtidig nekter de å fortelle noen hvordan NTFS fungerer, slik at ingen andre leser og skriver NTFS(Uten å betale eller reverse-engineere). Løsningen(e): winXP: det finnes en mengde kommersielle produkter som gjør jobben, partitionmagic er vel ett av de mer kjente. OppstartCD: Linux er flink til å lage de fleste filsystemer i de størrelser som er mulige, og fra en ubuntu live cd vil man kunne partisjonere fat32; google etter ubuntu format vfat (=fat32). Boot It Next Generation, eller BING, er en gratis oppstartcd som lar deg herje rundt med det meste, og også lar deg formatere disker. Ok produkt. mac: Hvilken macos bruker du? De nyeste er jo kompatible med en mengde GNU verktøy og da vil man kunne formatere fra et skall. (JEg har ikke mac og vet ikek om tredjepartsverktøyer, men de finnes nok) Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Heisann Problemet: winXP er vanskelig å ha med å gjøre og nekter å formatere fat32 større enn 32GiB. Dette er en arv fra gammelt av da microsoft ikke taklet større disker. De har sikkert ikke gjort noe med det for å fronte NTFS. Samtidig nekter de å fortelle noen hvordan NTFS fungerer, slik at ingen andre leser og skriver NTFS(Uten å betale eller reverse-engineere). Løsningen(e): winXP: det finnes en mengde kommersielle produkter som gjør jobben, partitionmagic er vel ett av de mer kjente. OppstartCD: Linux er flink til å lage de fleste filsystemer i de størrelser som er mulige, og fra en ubuntu live cd vil man kunne partisjonere fat32; google etter ubuntu format vfat (=fat32). Boot It Next Generation, eller BING, er en gratis oppstartcd som lar deg herje rundt med det meste, og også lar deg formatere disker. Ok produkt. mac: Hvilken macos bruker du? De nyeste er jo kompatible med en mengde GNU verktøy og da vil man kunne formatere fra et skall. (JEg har ikke mac og vet ikek om tredjepartsverktøyer, men de finnes nok) Bruker Mac OS X, men kan oppgradere til Leopard. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Wollan kan benytte SwissKnife (gratisprogram) som gjør jobben lett og enkelti bl.a. Win XP (som han har). Se link i tidligere innlegg. EDIT: skrivefeil Endret 9. mai 2008 av PerB Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Wollan kan benytte SwissKnife (gratisprogram) som gjør jobben lett og enkelti bl.a. Win XP (som han har). Se link i tidligere innlegg. EDIT: skrivefeil Skal prøve ut programmet, men vil jeg få formatert hele disken med det? Lenke til kommentar
nutts Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ja, med Swissknife får du formatert disken din. Wollan kan benytte SwissKnife (gratisprogram) som gjør jobben lett og enkelti bl.a. Win XP (som han har). Se link i tidligere innlegg. EDIT: skrivefeil Skal prøve ut programmet, men vil jeg få formatert hele disken med det? Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har en 500gb ekstern NTFS disk som jeg formaterte til fat32 med swissknife, dette for at ps3'en skulle finne filene. Men etter at dette er gjort finner fortsatt ikke ps3'en filene på denne partisjonen. Hva kan være årsaken? takler ikke ps3, disker med flere partisjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå