Gå til innhold

Foto-dugnad #1: Bildeserie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du ute etter 3-5 bilder i serie hvor de henger sammen (som et større bilde), eller er det nødt å være 3-5 individuelle bilder/(filer)?

Er det lov å ta feks flere utsnitt av et bilde, hvor du da får en bildeserie på 3-5 bilder?

Og ett siste, er photoshop lov å bruke som hjelpemiddel for å fremme farger, kontraster, utsnitt og slike ting? (ikke så det ser manipulert ut, bare "pynte" litt? :))

Lenke til kommentar
Er du ute etter 3-5 bilder i serie hvor de henger sammen (som et større bilde), eller er det nødt å være 3-5 individuelle bilder/(filer)?

Er det lov å ta feks flere utsnitt av et bilde, hvor du da får en bildeserie på 3-5 bilder?

Og ett siste, er photoshop lov å bruke som hjelpemiddel for å fremme farger, kontraster, utsnitt og slike ting? (ikke så det ser manipulert ut, bare "pynte" litt? :))

Hvordan du presenter bildene er opp til deg; du kan også bruke så mye tid og funksjonalitet du vil i Photoshop. Men jeg synes at du bør starte med 3-5 separate bilder.

Tom

Lenke til kommentar
Det blir nok vanskelig for de analoge fotgrafene å rekke deadline på denne; men blir det vellykket, så kommer det andre dugnader, og da noen med analogt tilsnitt.

Tom

Det spiller ingen trille. At denne formen for konkurranse er digital har jeg absolutt ingenting imot. Det ligger vel litt i sakens natur at mellomformatet og slikt får hvile her, siden format ikke er en forutsetning for godt resultat. Peis på med digital!

Jeg har forresten satt en dias-film i Olympus XA nå. Det blir årets første filmrull for meg, siden jeg brukte bladfilm (enkeltskudd som en gammel muskedunder) på pinholedagen. Hurra hurra for niende mai!

Lenke til kommentar
I'm in! :)

Mulig om jeg velger å kjøre en vri hvor hvert tema skal linkes til fugler - hvordan tror dere det vil fungere?

Så lenge bildene henger sammen visuellt, så kan du gjøre hva du vil. Tema forslagene er som sagt kun forslag - fugler står på egne ben. Men det hadde jo blitt artig om du hadde klart å kombinere fugler og macro - det er ihvertfall ikke dagligdags :)

Jeg har forresten satt en dias-film i Olympus XA nå. Det blir årets første filmrull for meg, siden jeg brukte bladfilm (enkeltskudd som en gammel muskedunder) på pinholedagen. Hurra hurra for niende mai!

Satte en dias film i min XA også - tar vel en runde med den senere i helgen.

Håper du får tid til noe digital foto også, og kommer med et bidrag på tirsdagen.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Btw, hvor mange bilder er maksimum? Jeg fikk en snasen serie på 14 bilder :p Litt vel mye kansje men likevell.

Btw, hvor mange bilder er maksimum? Jeg fikk en snasen serie på 14 bilder :p Litt vel mye kansje men likevell.

Lenke til kommentar

Tema for denne dugnaden er bildeserie. Ta tre til fem bilder som henger sammen tematisk.
Lenke til kommentar

Meningen at man skal presentere dem i en serie, i den forstand at det blir et stort bilde, bestående av tre-fem fotografier? Da med rammer og greier. Jeg kunne jeg gjerne tenkt å presentere det sånn i hvertfall. :)

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Det er jo klart at hvis dere ønsker å si sammen enkelt bildene i et stort et - så må vi være mere fleksible. Så da må regelen være at enkelt bildene er på 1024, og så blir slutt-resultatet tilsvarende. Men dere bør tenke dere godt igjennom om det faktisk er en god ide å sy sammen bildene ...

Tom

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål...man bør vel lage en liten "forklarende" tekst til billedserien, og da lurer jeg på om det er lurt å samle denne først for alle bildene, eller om man skal "avbryte" under hvert bilde og skrive tekst?...Kanskje det er lurt å la alle bildene komme etter hverandre uten "avbrudd" av tekst imellom?

RandiA

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål...man bør vel lage en liten "forklarende" tekst til billedserien, og da lurer jeg på om det er lurt å samle denne først for alle bildene, eller om man skal "avbryte" under hvert bilde og skrive tekst?...Kanskje det er lurt å la alle bildene komme etter hverandre uten "avbrudd" av tekst imellom?

RandiA

Her kommer du innpå et viktig poeng, og som jeg ikke har tenkt skikkelig over, og det er hvordan presentere serien. Jeg synes at dere skal få lov til å velge det selv.

Ut ifra mitt utkast, så har jeg tenkt å presentere serien med en enkel tittel og bildene - og ikke noe mer. Ingen EXIF, ikke noe svada.

Men det kan godt hende at din serie trenger mere rundt presentasjonen - da gjør du det.

Med andre ord - gjør det du føler er riktig for deg :)

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...