Red Frostraven Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg tviler ikke på den vitenskapelige metoden. Det vil si at du ikke tviler på det som er fysisk. Men i det meste som gjelder av fysiske bevis, så er det jo ikke egentlig snakk om noe bevis, det er jo mer sannsynligheter og teorier som gjelder. Og disse sannsynlighetene har å gjøre med observasjoner å gjøre, og observasjoner har å gjøre med sansene og bevisstheten å gjøre. Og dette med sanser og bevissthet er jo noe som kan trekkes i tvil. Det er jo slett ikke sikkert at vi sanser det som er rett og sant, og det at alle ser ut til å ha forskjellige meninger om det som sanses gjør jo at vi kan si at sanseintrykkene er noe relativt. Og det som er relativt er jo heller ikke noe utvilsomt. Vel. Vi har det vi "vet"; det vi ikke betviler, og det vi tviler på; det vi ikke "vet". Vitenskapen er målet for hva vi som sivilisert samfunn "vet" -- og vi "vet" det vi vet fordi observasjonene er kontrollerte og kan gjentas av alle som ønsker å teste teoriene selv. Det er ikke noe noen tror, det er noe som stemmer hver gang noen forsøker det. Du kan bevise tyngdekraften ovenfor deg selv ved å gå gjennom bevisene og utføre eksperimentene og gå gjennom matematikken helt fra begynnelse til slutt, du kan bevise evolusjon ovenfor deg selv ved å gå gjennom bevisene og ved å studere livet og fossiler og matematikk og kjemi, du kan bevise astronomien ved å observere at himmellegemer oppfører seg nøyaktig som forutsett af astrologer, og du kan bevise ovenfor deg selv at det er mest sansynlig at himmelegemer oppfører seg i takt med naturlovene basert på at vitenskapen helt eksakt kan bruke gjeldende teorier for å presis forutse framtiden for disse. Og du kan bevise ovenfor deg selv alle naturlovene på samme og lignende måter. Problemet er bare at ingen enkeltmenneske har tid til å lære seg en milliondel av alt som vi som samfunn "vet". Kanskje det er derfor du tviler; fordi du bare "vet" en milliondel av alt du potensiellt kunne visst dersom livet var en milliard år langt og hjernen din ikke kjente noen begrensninger? Du kan stole på det vi "vet", eller du kan tvile på alt. Endret 9. mai 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 BTW er det bildet ditt hentet fra en norskbok, Kjetil02? Niks. Det er Bertrand Russell, en engelsk filosof. Anbefales. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Edit: Grunnen til at jeg stiller alle disse spørsmålene er fordi det er så utrolig mange her på forumet som ser ut til å ta det for gitt at dersom øynene ser noe så er dette sannheten, at dersom ørene hører, så er det sannheten man hører. Man begrenser tankeevnen sin til noe som slett ikke er så sikkert og logisk når man tenker nærmere over det. Og resultatet blir jo en fattig virkelighetsoppfatning der alt som er er man selv og det rundt, og ingenting annet er mulig. Jeg vil vel heller snu dette på hodet og si at det må være de troende som har en fattig, (men veldig enkel...) verdens oppfatning som på mange måter forholder seg til det som står i bibelen når det kommer til hvordan verden fungerer. Ellers så forstår jeg hvorfor du og sikkert mange troende med deg oppfatter det slik, da dere sikkert ser på et liv uten en gud som verdiløst og fattig, men du (og de andre religiøse) oppfatter ikke dette helt riktig i mine øyne (Det jeg prøver å si er at dere ser dette på feil måte). For jeg tror ikke bare på det JEG kan se, føle og ta på, jeg må også forholde meg i stor grad til hva andre har funnet ut da det er helt umulig for meg å kunne ALT om alt. Dette er på samme måte som du og andre religiøse forholder seg til deres skrifter (som jo er deres virkelighets oppfattning i det store og hele), men forskjellen, som du ser ut ti å misse på et vis, er at min "sannhet" ikke er hugget i stein, men endrer seg hele tiden (når vitenskapen finner bedre teorier) og er under konstant utprøving, testing og utvikling. For å si det sånn så oppfatter jeg verden LANGT mer fantastisk og vakker og storslagen uten noen skaper og syntes ærlig og oppriktig synd på de som ikke klarer å se verden slik. (Men det gjør du også sikkert , den andre veien...) Som Andre1983 (som vanlig ) og så bra skriver i posten over her er det helt umulig for et enkelt individ i dag å vite alt om alt. Vi er nødt til å stole på hva andre finner ut og det er her en del troende ser ut til å misse litt av poenget, da det ser ut til at de tror at vitenskap er EN mann som kommer ned fra et fjell eller ut døren på et universitet og sier at sånn er det og så er alle enige, men dette er altså feil. Som flere har forsøkt å forklare blir ikke vitenskapelige teorier slengt ut og hugget i stein, de må tvert i mot igjennom en brutal test der det gjøres alt for å feile den eller de teoriene som kommer opp i mot det vi vet stemmer til i dag! Og der ligger rosinen i pølsa, for det vi vet om tyve år er antagelig mer enn det vi vet i dag, noe som vil si at om tyve år kan det godt være andre teorier som gjelder. Skjønner? Det de religiøse skremmes av, har jeg kommet frem til, må være at disse teoriene IKKE er hugget i stein som eneste sannhet, men en sannhet som stemmer NÅ, idag, bassert på det vi vet i dag og disse hypotesene testes og prøves kontenuelig og basserer seg ikke på noen skrifter eller annet vi kanskje tror eller syntes vi vet, men fakta av det vi vet.... Så tvert i mot, den vitenskapelige virkelighet er i mine øyne langt mer spennende og fantastisk enn noen av de religiøse virkelighets oppfattninger jeg har lest! De er virkelig fattige for de fordrer ikke til videre søken i det hele tatt. Endret 9. mai 2008 av RWS Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du kan ikke tvile på ting som har skjedd Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Helt enig med RWS! Det er de religiøse som har en fattig virkelighetsoppfatning. De plasserer mennesket i universets sentrum og forstår ikke hvor små og ubetydelige vi er. Eller, de ser det nok egentlig, men vil ikke se det. Jeg tror at moderate kristne egentlig ikke tror, de bare håper. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Finnes det noe man ikke kan tvile på? Det eneste som ikke kan tviles på er den ultimate sannhet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Finnes det noe man ikke kan tvile på? Det eneste som ikke kan tviles på er den ultimate sannhet. ...som vi på en eller annen måte søker etter alle sammen, alt fra kong salomon til jørgen hattemaker.... Edit: Leif ble byttet ut med Jørgen.... Endret 9. mai 2008 av RWS Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Tviler du mye og lenge nok vil du før eller siden komme fram til det som stemmer (jf. vitenskap), med mindre du da bare tviler for å gjøre et poeng ut av det. I så fall kan du tvile til du dør. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg er så jævlig glad jeg ikke studerer filosofi! Så slipper jeg å bruke livet på å tvile på alt, og kan i stedet konsentrere meg om det vi VET! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå