Timeo Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg kommer ikke på noe. Selv ikke "jeg tenker, altså er jeg" er ikke utvilsomt. Det kan jo hende at vi ikke er. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det blir vel det samme som å spørre om det finnes en tanke som ikke kan tenkes Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Det blir vel det samme som å spørre om det finnes en tanke som ikke kan tenkes Tja, blir jo ikke helt det samme, en tanke som ikke kan tenkes er jo en selvmotsigelse, så sant du da ikke mener en tanke som er så komplisert at det ikke er mulig å tenke den, sånne tanker føler jeg at jeg har ofte, tanker jeg ikke når til bunns i og ikke klarer å se enden av. Det kan hende at jeg ser klart på ting, men hvis jeg skal beskrive det med tanker eller ord, så forsvinner samtidig denne klarheten. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 det er uten tvil ingenting som kan settes tvil ved. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Selv ikke "jeg tenker, altså er jeg" er ikke utvilsomt. Det kan jo hende at vi ikke er. Enig. Derfor jeg ikke gidder å bry meg med matematikk, for eksempel. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Selv ikke "jeg tenker, altså er jeg" er ikke utvilsomt. Det kan jo hende at vi ikke er. Enig. Derfor jeg ikke gidder å bry meg med matematikk, for eksempel. Kan du utdype? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Jeg kan ha en tanke som ikke kan tenkes, følelser kan virke selvmotsigende så lenge man tviler, men gjennom tro er alt mulig. Edit: 2=1+1, mens 2=0 er en annen sak. Endret 8. mai 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Kan du også utdype baalsebul? Skjønte ikke den matematikk-formelen din. Skjønner egentlig nesten ingenting når det kommer til matematikk. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Angående 2=0, se for deg korset som | = maskulin og __ = feminin. Crowley skrev side opp og side ned om natten, døden etc. Wittgenstein skrev noe sånt som at når tanker er som på skinner så er det forferdelig og at logikk var et helvete. Go figure :!: Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kan du også utdype baalsebul? Skjønte ikke den matematikk-formelen din. Skjønner egentlig nesten ingenting når det kommer til matematikk. vel når jeg så tråden din tenkte jeg "Matematikk" med en gang. Matematikk er vel det eneste jeg kommer på det ikke går ann å tvile, matematikk er sant. All fysikk, tenknologi, elektronikk, ingenør, virksomhet, økonomi osv osv. Nesten alt som eksisterer i samfunnet er basert på den enkle sammenhengen ved å kunne addere/plusse sammen to tall (å trekke fra, gange og dele er også basert på fenomene ved å legge sammen, som videre har ført til avansert algebra og løsing av likninger) jeg er enig med Descartes i at alt kan tviles på, man skal være kritisk til alt, men matematikken er hellig. Matematikken er lov Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Angående 2=0, se for deg korset som | = maskulin og __ = feminin. Crowley skrev side opp og side ned om natten, døden etc. Wittgenstein skrev noe sånt som at når tanker er som på skinner så er det forferdelig og at logikk var et helvete. Go figure :!: Snodige tanker, men kan ikke si jeg forstår så mye av hva du mener, dessverre. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 1+1=0. 1+1=3. 2+2=5. Alt etter som. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Finnes det femte element? (bank i bordet). Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Du kan tvile på alt hvis du vil. Om det er noen trøst eller unnskyldning for å tro på rare ting. Jeg tviler ikke på den vitenskapelige metoden. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Vi har tydeligvis litt mye norsktimer på skolen her til lands. BTW er det bildet ditt hentet fra en norskbok, Kjetil02? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg tviler ikke på den vitenskapelige metoden. Det vil si at du ikke tviler på det som er fysisk. Men i det meste som gjelder av fysiske bevis, så er det jo ikke egentlig snakk om noe bevis, det er jo mer sannsynligheter og teorier som gjelder. Og disse sannsynlighetene har å gjøre med observasjoner å gjøre, og observasjoner har å gjøre med sansene og bevisstheten å gjøre. Og dette med sanser og bevissthet er jo noe som kan trekkes i tvil. Det er jo slett ikke sikkert at vi sanser det som er rett og sant, og det at alle ser ut til å ha forskjellige meninger om det som sanses gjør jo at vi kan si at sanseintrykkene er noe relativt. Og det som er relativt er jo heller ikke noe utvilsomt. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Få vekk nynorsk og religion, og lær barna vitenskap! I dag går jo folk ut av grunnskolen uten å vite hva vitenskap er. Utrolig! Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hvis du tviler på alt, bør du være forsiktig med å bruke uttrykk som "det vil si at" og"derfor". Hvis du tviler på alt, bør du være forsiktig med å bruke uttrykk som "det vil si at" og"derfor". Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Hvis du tviler på alt, bør du være forsiktig med å bruke uttrykk som "det vil si at" og"derfor". Ja, det kan godt hende. Men har du ikke noe svar på innlegg16? Alt jeg gjorde var jo å beskrive tvil angående det at du mener at den vitenskaplige metode ikke kan betviles. Hvis du mener at det jeg skrev er noe tull, så burde du jo kunne forklare dette på en logisk måte. Endret 9. mai 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det vil si at du ikke tviler på det som er fysisk. Men i det meste som gjelder av fysiske bevis, så er det jo ikke egentlig snakk om noe bevis, det er jo mer sannsynligheter og teorier som gjelder. Og disse sannsynlighetene har å gjøre med observasjoner å gjøre, og observasjoner har å gjøre med sansene og bevisstheten å gjøre. Og dette med sanser og bevissthet er jo noe som kan trekkes i tvil. Det er jo slett ikke sikkert at vi sanser det som er rett og sant, og det at alle ser ut til å ha forskjellige meninger om det som sanses gjør jo at vi kan si at sanseintrykkene er noe relativt. Og det som er relativt er jo heller ikke noe utvilsomt. Jeg tviler ikke på det, men det betyr ikke at det er hevet over enhver tvil. Jeg erkjenner at vi ikke kan vite noe som helst, men i praksis tenker jeg ikke slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå