son Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Hei, nesten ingen av dagens lydkort har digital lydugang, er det ikke noe bra? Jeg har et veldig bra hjemmekino anlegg til ca. 17k. B&W mini theatre. er det ikke sånn at hvis jeg har digital lydutgang fra PCn så tar forsterkern som er veldig bra seg av all lyd koding bla bla? for med analog som nå så tar vel først PCn og tukler med lyden og så forsterken.. kanskje derfor jeg ikke får ortenlig 5.1 lyd og jeg føler jeg får litt feil lyd kontra når jeg ser film fra PS3. prøver og lære her hvordan det fungerer. har nå creative audigy 2 X-fi something something.. takk for alle svar! Endret 16. mai 2008 av son Lenke til kommentar
Naga Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hei, nesten ingen av dagens lydkort har digital lydugang, er det ikke noe bra? Jeg har et veldig bra hjemmekino anlegg til ca. 17k. B&W mini theatre. er det ikke sånn at hvis jeg har digital lydutgang fra PCn så tar forsterkern som er veldig bra seg av all lyd koding bla bla? for med analog som nå så tar vel først PCn og tukler med lyden og så forsterken.. kanskje derfor jeg ikke får ortenlig 5.1 lyd og jeg føler jeg får litt feil lyd kontra når jeg ser film fra PS3. prøver og lære her hvordan det fungerer. har nå creative audigy 2 X-fi something something.. takk for alle svar! www.google.com Lenke til kommentar
son Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Ok, hva slags søkeord ville du brukt for og få svar på det her da naga?! Lenke til kommentar
son Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Hallo? anyone there? jeg får ikke ikke surround når jeg kobler PCn til annlegget.. har en test fil. "front left, center" osv. får ikke surround via PC. har satt PCn til 5.1 og skifta på masse rare innstillinger. Prøvd nye drivere osv også Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 På Creative så må du sette ned fra 96 til 44kHz når du skal ha 5.1 mener jeg å huske. Så prøv det du En digital signaloverføring mellom pc og forsterker er mer praktisk fordi den har færre ledere og er mer støyimmun. Men dersom du har en veldig god DAC i lydkortet, gode kabler og få støykilder i nærheten ville jeg satset på analog overføring. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 jeg har et Creative Audigy2zs lydkort, og jeg bruker digital kabel. Veldig kjekt, da trenger jeg bare én kabel til anlegget (mindre rot, har nok kabler der fra før) Du må finne en overgang fra digital jack til coax. Jeg fant en på Creative Store i USA. Kosta et sted mellom $6 og $10, kom i posten ganske fort. Da får du surround i anlegget. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Digital lydoverføring er best og optisk gir minst støy fra poweret i PC-en. PC-en må stilles inn for 5.1 lyd og i Vista må man også velge hvilke codecer forsterkeren/receiveren støtter for at man skal få surround lyd. Bruker selv Toslink-Toslink hjemme og får surround lyd på de spill og filmer som har det. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Digital overføring er nok best, og gir mindre kabel rot. MEN det er ikke alltid man får surround fra PC med digital overføring. Creative sine lydkort gir IKKE dette, så lenge det ikke kommer direkte fra en DVD plate. Lydkortene kan ikke selv lage som signalene fra spill osv til en digital surround strøm (Så lenge ikke lydkortene er merket Dolby Digital Live, eller DTS Connect, Creative har ikke dette). Hvis man da bruker digital overføring, så får man KUN stereo PCM. surround får man hvis man kun har en ren Dolby Digital eller DTS strøm. Hvis spillet er merket Dolby Digital så hjelper ikke det. For å være sikker på å få surround fra PC, så må man kjøre analogt. Lydkort begynner å få evnen til å encode Dolby Digital og DTS nå, enkelte integrerte lydkort støtter dette, samt kortene fra Asus (Xonar) og Auzentech. Med bruk av Creative sine kort (også alle X-FI kort) så burte man holde seg til analog overførning, eventuelt kjøre dobbelt, og bruke den digitale kun ved bruk av DVD eller CD (stereo) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 filmer og tv-serier kodet med xvid og h264 mkv sendes hovedsakelig som 5.1 til anlegget mitt. Må bare spesifisere at ac3codec skal sende over spdif i 5.1. Spill derimot, det går i stereo. Noen som veit hvorfor det skal være så vanskelig for Creative å sende sorround digitalt? De klarer det analogt... er det bare for å være vrange og vanskelige, eller er det en mer dyptliggende årsak? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) filmer og tv-serier kodet med xvid og h264 mkv sendes hovedsakelig som 5.1 til anlegget mitt. Må bare spesifisere at ac3codec skal sende over spdif i 5.1.Spill derimot, det går i stereo. Noen som veit hvorfor det skal være så vanskelig for Creative å sende sorround digitalt? De klarer det analogt... er det bare for å være vrange og vanskelige, eller er det en mer dyptliggende årsak? De har ikke hardware som kan encode kanalene til en digital strøm. De burte få dette til på neste utgivelse X-FI2 eller noe slikt. På dagens kort så finnes det ingen mulighet. Skulle de legge det til, slik at det skulle kunne skje i software, så ville det bruke opp en god del mer CPU kraft, noe som ikke alltid er like bra. Så lenge surround ligger ferdig i bitstrøm så kan det sendes, derfor får du det til med XVID osv også. Har også personlig på mitt PC anlegg erfart at analog overføring også gir bedre lyd, da Creative (Med audigy og X-FI) har bedre DA konvertere enn mine 2 Logitech anlegg. Bruker man PCen mot skikkelige hjemmekino recievere så vil nok disse ha bedre DA konvertere (Og det vil være anbefalt å bruke optisk overføring pga støy fra PC). På billige PC anlegg, så er det ikke sikkert digital gir bedre. Alt kommer ann på hvor signalet omgjøres best fra digial til analog, noe det før eller siden gjør. Hos meg var det lett å høre forskjell (Spesielt på Z-5500 fra Logitech). Endret 15. mai 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg er på utkikk etter et lydkort da jeg er lei av å høre syselyder fra onboard realtek tingen på mit Asus A8N5X. Hører liksom datastrømmene som går forbi lydbrikka på hk. Men hvilket er best med en 5.1 forsterker? Er det noen som har støtte for de nye HD DD og DTS formatene ennda? Har hørt Auzentech X-fi Prelude er bra, men veit ikke om dette støtter HD. ER PCI-Express en vits, mtp. lydkort? Lenke til kommentar
son Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Lydkortene kan ikke selv lage som signalene fra spill osv til en digital surround strøm (Så lenge ikke lydkortene er merket Dolby Digital Live, eller DTS Connect, Creative har ikke dette). Anders, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty har jo Digital Theater Systems (DTS) står det men det er kanskje ikke det samme? Er egentlig ute etter et veldig bra lydkort som gir bra lyd til spill med headset og da tenkte jeg jo på noe Creative X-FI gamer greier. Men så virker det jo som det ikke gir skikkelig 5.1 lyd digitalt til annlegget mitt som jeg bare bruker når jeg ser film. og til det tenkte jeg jo på TerraTec SoundSystem Aureon, men det har ikke crystalizer som gir bra mp3 lyd :/. Har bestilt ny PC med Asus P5E, X38 hovedkort, det har SPDIF utgang og skal visst være et bra hovedkort. Men jeg antar at lyden ikke kan hamle opp med et ekstern lydkort.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Det Asus kortet ser ut til å ha en god lyd løsning. Men vet ikke om det støtter DTS Connect eller DD Live. Fikk akuratt Gigabyte sitt X48 hovedkort, med en realtek brikke som støtter DTS Connect. Det skal dermed være bedre til spill surround enn mitt X-FI Extreme Music lydkort. Men har gått over til stereo på PCen igjen, så det gjør ikke noe De integrerte lydkortene bruker litt mer CPU kraft enn Creative sine løsninger, men Asus sine ekstrene kort bruker ca like mye CPU kraft som Creative sine. Så det kan hende det lydkortet som stikkes inn er ett ekte eksternt lydkort. VEGGDYR: For å få vekk støy fra PCen, så bruk Optisk overføring, da er det ingen kontakt mellom PC og forsterker. Støyen fra PCen kommer via skjermen på kabelene du bruker, samt litt som kommer av hovedkortet også. Sistnevnte løses kun ved å bruke ett stikk inn lydkort. Eventuelt ett USB lydkort med optisk overføring til forsterker. Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det Asus kortet ser ut til å ha en god lyd løsning. Men vet ikke om det støtter DTS Connect eller DD Live. Fikk akuratt Gigabyte sitt X48 hovedkort, med en realtek brikke som støtter DTS Connect. Det skal dermed være bedre til spill surround enn mitt X-FI Extreme Music lydkort. Men har gått over til stereo på PCen igjen, så det gjør ikke noe De integrerte lydkortene bruker litt mer CPU kraft enn Creative sine løsninger, men Asus sine ekstrene kort bruker ca like mye CPU kraft som Creative sine. Så det kan hende det lydkortet som stikkes inn er ett ekte eksternt lydkort. VEGGDYR: For å få vekk støy fra PCen, så bruk Optisk overføring, da er det ingen kontakt mellom PC og forsterker. Støyen fra PCen kommer via skjermen på kabelene du bruker, samt litt som kommer av hovedkortet også. Sistnevnte løses kun ved å bruke ett stikk inn lydkort. Eventuelt ett USB lydkort med optisk overføring til forsterker. Ja, men nå har det seg sånn at jeg foreløpig kun har et gammelt Philips SBC HP900 studio refferenceheadset koblet til HK lydkortet. Går ut ifra at støyen vil bli borte/redusert med ett dedikert lydkort? son: Anders, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty har jo Digital Theater Systems (DTS) står det men det er kanskje ikke det samme? Er egentlig ute etter et veldig bra lydkort som gir bra lyd til spill med headset og da tenkte jeg jo på noe Creative X-FI gamer greier. Men så virker det jo som det ikke gir skikkelig 5.1 lyd digitalt til annlegget mitt som jeg bare bruker når jeg ser film. og til det tenkte jeg jo på TerraTec SoundSystem Aureon, men det har ikke crystalizer som gir bra mp3 lyd :/. Har bestilt ny PC med Asus P5E, X38 hovedkort, det har SPDIF utgang og skal visst være et bra hovedkort. Men jeg antar at lyden ikke kan hamle opp med et ekstern lydkort.. Jeg fikk opp DD 5.1 på DVD receiveren i stua med med mitt Asus A85NX HK fra 2005 ... Står at receiveren tar DTS men har ikke fått det til med hverken PC eller med dvd-receiveren. (LG HT552TH. Foreldra sitt btw.) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det Asus kortet ser ut til å ha en god lyd løsning. Men vet ikke om det støtter DTS Connect eller DD Live. Fikk akuratt Gigabyte sitt X48 hovedkort, med en realtek brikke som støtter DTS Connect. Det skal dermed være bedre til spill surround enn mitt X-FI Extreme Music lydkort. Men har gått over til stereo på PCen igjen, så det gjør ikke noe De integrerte lydkortene bruker litt mer CPU kraft enn Creative sine løsninger, men Asus sine ekstrene kort bruker ca like mye CPU kraft som Creative sine. Så det kan hende det lydkortet som stikkes inn er ett ekte eksternt lydkort. VEGGDYR: For å få vekk støy fra PCen, så bruk Optisk overføring, da er det ingen kontakt mellom PC og forsterker. Støyen fra PCen kommer via skjermen på kabelene du bruker, samt litt som kommer av hovedkortet også. Sistnevnte løses kun ved å bruke ett stikk inn lydkort. Eventuelt ett USB lydkort med optisk overføring til forsterker. Ja, men nå har det seg sånn at jeg foreløpig kun har et gammelt Philips SBC HP900 studio refferenceheadset koblet til HK lydkortet. Går ut ifra at støyen vil bli borte/redusert med ett dedikert lydkort? son: Anders, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty har jo Digital Theater Systems (DTS) står det men det er kanskje ikke det samme? Er egentlig ute etter et veldig bra lydkort som gir bra lyd til spill med headset og da tenkte jeg jo på noe Creative X-FI gamer greier. Men så virker det jo som det ikke gir skikkelig 5.1 lyd digitalt til annlegget mitt som jeg bare bruker når jeg ser film. og til det tenkte jeg jo på TerraTec SoundSystem Aureon, men det har ikke crystalizer som gir bra mp3 lyd :/. Har bestilt ny PC med Asus P5E, X38 hovedkort, det har SPDIF utgang og skal visst være et bra hovedkort. Men jeg antar at lyden ikke kan hamle opp med et ekstern lydkort.. Jeg fikk opp DD 5.1 på DVD receiveren i stua med med mitt Asus A85NX HK fra 2005 ... Står at receiveren tar DTS men har ikke fått det til med hverken PC eller med dvd-receiveren. (LG HT552TH. Foreldra sitt btw.) Litt av støyen kan kanskje forsvinne ved bruk av dedikert kort ja, men hvor mye er nok usikkert. Det vet man ikke før man får testet. Har du valgt DTS som lydspor når du har testet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå