eddiksen Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Håper noen kan hjelpe meg med følgende: På båten jeg jobber på har vi 2 forsjellige internett abbonnement. 1 via satelitt (64kbps) og 1 via Ice (512-2000 Kbps avhenging av avstand til basestajon). Ice er det ikke alltid dekning på. Satelitt nettet er koblet til 3 trådløse linksys WRT54gx2 rutere som sender trådløst rundt i båten. Så fikk vi Ice abbonnement. Ice kom med en trådløs ruter som er koblet til en antenne på taket. Vi skulle hatt ice innpå det eksisterende nettet ombord. Vilket utstyr trenger vi å investere i for å få dette til å fungere? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg har satt opp mange løsninger med "overgang" mellom forskjellige nett avhengig av dekning/tilgang. En Cisco router med IP SLA og route's som styres av dette (track rtr) gjør susen. Finnes sikkert rimeligere løsninger også, men dette fungerer i hvert fall skikkelig. Veksler "sømløst" mellom ICE, sat, EDGE , trådløst og alt annet du måtte finne på å koble til, med prioritet på wlan fremfor ICE, ICE fremfor EDGE osv.. En Cisco 1812 koster vel omtrent 5000 kr.. Ikke gratis akkurat, men veldig fleksibelt, og det FUNGERER hele tiden. Send meg en PM om du trenger config. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) tracker du objektet rtr med icmp reachability? Endret 10. mai 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 tracker du objektet rtr med icmp reachability? Jepp. Jeg benytter noen FASTE målepunkter som "aldri" forsvinner. Så setter jeg opp 2 stk statiske ruter for hver internett-tilkobling slik at all trafikk mot den spesifikke IP kun går gjennom den tilbyderen osv. (2 stk i tilfelle en går ned) Så kjører man bare mange ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 osv med prioritet på de beste linjene og med track slik at de kun er aktive om de respektive ip-ene i IP SLA er tilgjengelige via tilhørelig route.. Øhhm. Noe slikt ja. Fungerer faktisk veldig bra! Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) med andre ord du legger statisk default route med forskjellig administrativ distance og legger legger paa track: hvis objektet 1: rtr (ip sla icmp reachability) er oppe annonser statisk route. Gaar objektet ned saa vil en annen statisk route ta over saa lenge ip sla objektet er oppe for den forbindelsen. Virker som en smart maate aa gjore conditional routing paa. IP SLA eller gre med end-to end keep alives er greit aa tracke fordi hvis man er koblet til en switch sa vil backup interface ikke kicke inn fordi interfacen vil ha status up up selv om man har mistet forbindelsen med remote side fordi det er switcher imellom. Hvis man skal gjore noe slikt maa man gjore ICE routeren til bridge og koble den til en cisco router og den igjen til eksisterenede nettverk. Man maa kanskje sjekke med ICE om det kan la seg gjore. Feks Nextgentel har restriksjoner paa slikt og er ikke behjelplig med lage BVI interface og bridge fra seriell til ethernet porten. 1812 kan man faa for 500-1000kr paa ebay. Endret 12. mai 2008 av VictorOsborn Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 ICE sin boks hadde i hvert fall før ikke støtte for statiske router osv. Det jeg har gjort er å kjøre NAT på Cisco router mot/for ICE router og så brukt de andre routerene's egne NAT's for "resten" av tilbyderene. Løsningen fungerer veldig bra, og er satt opp slik som du skisserer VictorOsborn. Har også mulighet til å logge via snmp (cisco router). Koblet mot gps så har vi muligheten for å se om track er oppe for hver enkelt tilbyder, men tidspunkt og gps posisjon. Lagres i database.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå