Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Utforming av logo trenger ikke å følge grammatiske regler. At Hardwares, Amobils, Akams og Gamers logoer er skrevet med små bokstaver hele veien er ikke det som samme som at nettstedenes navn skal skrives uten stor forbokstav. En logo trenger ikke følge skriveregler.

Akkurat slik som merkenavn. Om dere ikke er konsekvente, så driver dere dobbeltmoral.

Det er ingenting i det du siterer som tyder på at de ikke er konsekvente. Du snakker om at produktnavn og kan utformes som de vil, fordi de ikke trenger følge skriveregler. Vel, personlig vil jeg anta det er en forskjell her. En logo er gjerne bygget opp på en bestemt måte og markedsføreren vil naturlig nok prøve å påvirke produktnavnets almenne skrivemåte for å skape sterkere bånd til logoen. Hvordan et selskap velger å skrive navnet sitt er opp til dem selv, deretter får de se om almennheten følger etter eller ikke. Og en tilleggsnotis; en logo er som et bilde å regne, mens et produktnavn er tekst.

 

Men det er likevel, tror jeg, slik at med det samme navnet iPod er registrert som et produkt står de som er ansvarlige for produktet automatisk fritt til å selv bruke den formateringen de vil på det. Det være seg ipod, IPOD, Ipod, IPoD etc. Og for å gå bort fra produkter; jeg tviler sterkt på at formateringen brukt under en registrering av et selskap er det eneste alterantivet et selskap har for å presentere seg, i de fleste tilfeller tror jeg selskapene har registrert seg med stor forbokstav og deretter små bokstaver. Og et eksempel; nVIDIA. Logoen har liten "n" og derfor har mange valgt å skrive det slik. Men på Nvidia sine egne nettsider velger de likevel, i de fleste tilfeller å skrive hele Nvidia med store bokstaver; NVIDIA. Insinuerer ikke dette at hele navnet til Nvidia er en forkortelse av en lengre setning? Synet om at det som skrives med flere store bokstaver etter hverandre er forkortelser er almennt akseptert, internasjonalt. Likevel er det ikke alle som følger dette, for eksempel Nvidia.

 

Det jeg mener å konkludere med er at produktnavnet er en sammensetning av bokstaver og tall, om denne sammensetningen av tall og bokstaver ikke endres er det det samme produktnavnet. Selskapene selv kan bestemme hvordan de mener navnet skal skrives med tanke på farge, formatering og eventuell ledsagelse av andre tegn eller ikoner - men dette er ingen fasit, og de har ingen rett til å kreve at det blir fulgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter redaksjonen 100% i denne saken. Er møkk lei av å lese om iPod, iGoogle_m-A_pZ, RaZR^4, fAtAL1tY osv... Produsentene har heller ingenting de skulle sagt om hvordan man skriver navnet på selskapet deres og de som synes det er "respektløst" kan ta seg en bolle. Egennavn har stor forbokstav og resten små og slik bør de skrives på alle seriøse nettsteder. Blir mer lesbart når man slipper å forholde seg til navn i en tekst som ser ut som en limt inn logo.

Lenke til kommentar

Jeg ser at diskusjon ikke løser denne saken på noe som helst måte, da redaksjonen ikke ønsker å rikke på seg. Et navn er et navn, slik er det bare. Ingen vits å ta opp det samme i denne tråden også, da uttalelsen ikke er etter vurdering ut i fra tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Synes det er skuffende at en såpass seriøs aktør som hardware.no velger og forkaste sine brukeres mening samt språkrådets synspunkt, spesielt da sett i lys av at dette blir gjort i rettskrivingens navn.

 

Når man i tillegg begynner og argumentere for at produsenters registrerte varemerker har for stor reklame effekt i redaksjonelt innhold hvor det presanteres bilder og linker, for ikke å nevne egen reklame for prisguiden samt fra andre aktører som beholder skrivemåten slik den faktisk skal være både i følge så og si samtlige produsenter selv og det norske språkrådet. Ja da må jeg få lov til å si at redaksjonen ikke bare er respektløse og dobbeltmoralske, men at det hele virker serdeles lite gjennomtenkt.

 

Etter min mening, lavmål av redaksjonen.

Lenke til kommentar
KvaqK :thumbs:

 

"Er møkk lei av å lese om PCMark Vantage, Intel QX9650, 3dmark06 osv i signaturer..."

 

Svar til dere begge to:

 

Det er nå strengt tatt bare PCMark Vantage som er feil i signaturen min, men det skal jeg rette på :) QX9650 er en forkortelse og skal således skrives slik. 3dmark06 skal også skrives slik jeg har skrevet det.

 

Så er det noe mer dere lurer på?

 

Edit: der var signaturen endret. Endret også "Ultra" til "ultra".

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Forøvrig har vi som nevnt ingen tallmateriale, men vi har indisier. Hvorvidt det er representativt eller ikke oppfordrer til 50+ innlegg med debatt, men det kan jo være interessant å få et overblikk uansett. Om en uke eller to vil vi ha litt større omfang enn etter et døgn men foreløpig ser det slik ut: Litt over 150 brukere har stemt på hvorvidt det heter iPod eller Ipod. 122 brukere mener iPod er rktig. 30 brukere er direkte i mot Hardware.no`s måte å skrive iPod på. (Ipod) I tilleg har det kommet totalt over 800 innlegg med reaksjoner både for og imot, hva nå enn det måtte si.
Avstemmingen har ikke noe grunnlag til å bli ført som bevis, selv ikke som "indisiebevis". Greit, det er en større enighet om at Ipod bør skrives iPod som avstemmingen hvertfall gir inntrykk av, men om du spør meg er avstemmingen mer subjektivt rettet og er ikke satt klart nok inn i den aktuelle sammenhengen.

 

Avstemmingen ville derimot hatt større bevisbyrde om den hadde et klart førsteinnlegg på hvordan praksisen fungerer og hvilke argumenter Hardware-nettverket benytter, objektivt. I tillegg kunne spørsmålet for eksempel vært: "Synes du, basert utifra første innlegg som grundig forklarer situasjonen, at Hardware-nettverket har tatt en riktig beslutning?".

 

Når det gjelder stor diskusjon for og mot, trenger ikke det bevise annet enn at en minoritet av brukerene er meget aktive i diskusjonen. Det ble mye bråk og rabalder når Hardware-nettverkene tidligere har skiftet design og. Deres subjektive mening var samtlige ganger at disse designene var bedre, men det var enkelte personer som var i mot, dette førte til at det ble lengre diskusjoner da og.

 

30 underskrifter på Opprop.no føler jeg ikke er mye for dere å skryte av. Det er en ekstern side og en kan ikke en gang være sikker på at personene som underskriver er underforstått med hele beslutningen eller situasjonen. I tillegg gjør den samme feilen som undersøkelsen; den angriper den "enkleste" og jeg vil og våge å si den mest kontroversielle endringen.

 

Slik, da mangler vi vel ikke mer enn rundt 40 flere innlegg om hvorvidt de resultatene er relevante eller ikke. :)

 

@fargoth: Jeg har sett ditt tidligere svar på mitt første innlegg i denne diskusjonen og skal svare på det senere. Nå er det snart natten ;)

Lenke til kommentar

Problemet her er at mange av leserne ignorerer det faktum at Hardware har rett med tanke på estetikk. Leserene er bare ute etter det alle andre er på Diskusjon.no er: en diskusjon. Her kveruleres det over den minste ting, og det viktigste er å ha rett, selv om det ikke stemmer i praksis.

 

EDIT: som nevnt før: det at språkrådet føyer seg for næringslivets markedsføring betyr ikke at Hardware.no må gjøre det. Jeg syntes faktisk det er positivt med noen som hopper bare Apple eller Nvidia ber dem om det.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Å diskutere hvorvidt brukerne er med eller mot dere er jo ikke noe poeng. Pollene kan ikke bestå av lange tekster om hvert svaralternativ. Det går klart fram av alle meningsmålinger at flertallet er mot redaksjonen.

 

Om vi skal være helt korrekte kan vi opprette en ny, offisiell, avstemning, gjerne i DENNE tråden;

Er du med eller mot redaksjonen?

- Med

- Mot

Lenke til kommentar
Problemet her er at mange av leserne ignorerer det faktum at Hardware har rett med tanke på estetikk. Leserene er bare ute etter det alle andre er på Diskusjon.no er: en diskusjon. Her kveruleres det over den minste ting, og det viktigste er å ha rett, selv om det ikke stemmer i praksis.
Hadde man vært ute etter å kverulere, hadde man vært enig med redaksjonen. Mange flere å kverulere med da. "iPod" er for øvrig et mye penere ord å se på enn "Ipod", dersom estetikk ikke er subjektivt..
Lenke til kommentar

Dette med reklameeffekten klarer jeg ikke å forstå. Dere driver med reklame hver gang dere omtaler et produkt. Og i denne sammenheng er sammensetningen av store og små bokstaver en dråpe i havet i forhold til andre ting. Det første argumentet gikk på forsøpling av språket, og eksempelet var et navn som så ut som det var utformet av en tenåring som akkurat har lært seg 1337-speak. Faktum er at de færreste produsenter velger et slikt navn - fordi markedet som oftest reagerer negativt på det. Det ble egentlig argumentert mot noe som var en ikke-sak.

 

iPod, derimot, er vel så lesevennlig som Ipod. Jeg synes ikke det på noen måte er forsøpling av språket. Det blir et virkemiddel som alle andre. Det gjør det lettere å kjenne igjen navnet. Og om ikke det er meningen, kan man, som flere andre sikkert har påpekt, like godt slutte å bruke navnene. (Og nei, jeg har aldri eid en iPod, om det skulle ha noe å si.)

 

Dette vil ikke føre til at jeg slutter å besøke hw-nettverket, men jeg vil nok irritere meg litt hver gang jeg nå ser Ipod eller Nvidia - mer enn jeg ville reagert før, faktisk. Jeg skal ikke si at redaksjonen gjør noe direkte galt eller feil, mnen jeg synes beslutningen virker litt fjollete. Som om man ønsker å være vanskelig. "iPod" er ikke et problem for leserne. Og det kan umulig være noe stort problem for skribentene heller. Om man prinsipielt skal unngå reklameeffekter er det mange andre ting man kan ta tak i først - men da er det lett for at det bærer galt av sted.

 

Jeg synes det er greit om en enkelt skribent skulle finne på å kalle "tUtTiFrUtTiGaMe200293" for "Tuttifruttigame", men å pålegge alle å skrive "Ipod" blir verre.

 

Redaksjonen får for all del gjøre som de vil, selv om jeg ikke helt skjønner hva de skulle oppnå - annet enn uvilje fra både produsenter og lesere.

 

Litt overrasket over at jeg orket å skrive alt dette - for jeg bryr meg egentlig ikke SÅ mye. :)

 

 

 

Edit: Forøvrig er det tullete av dere som driver og leter etter "feil" i artiklene. Det er ikke skikkelig argumentering.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Først syns jeg dette var en god idé. Så syns jeg HW.no burde legge seg flat for Språkrådets noe uoffisielle råd. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tenke.

 

Ipod ser jo ikke like "kult" ut som iPod, men... Hva så? Jeg kan godt skjønne at redaksjonen ikke gidder å gå gjennom produktnavn og være sikker på at alle bokstavene er helt riktig i forhold til om de skal være store eller små. Da er det produsentene som herser med språket og dem som skal omtale det.

 

Som webutvikler syns jeg egentlig såkalt CamelCase er helt greit, fordi det gjør et tydelig skille på sammensatte engelske ord. Hadde jeg vært HW.no, hadde jeg tillatt CamelCase og liten forbokstav, så lenge det er stor bokstav etterpå. Alt annet kunne de for min del normalisert slik som de har vedtatt.

 

Ærlig talt så driter jeg i dette, siden navnene ikke skal skrives om, men bare normaliseres. Syns det er litt fanboyaktig å angripe HW.no for å ikke skrive produktnavn, i redaksjonelle tekster, slik som man har blitt vant til fra produsentens side. Hvem bryr seg? Hvorfor bryr man seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...