Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten

Anbefalte innlegg

Det er nå en ser hvor vanedyr folk er og hvordan frykten for forandring kommer fram.

Vanedyret er den som ikke vil skrive iPod fordi det er annerledes i forhold tradisjonell skrivemåte. Så hvem er det som ikke vil sitere forandringer?

"Å nei, vi frykter fremtiden med merkelige skriveformer på navn. La oss tolke dem på vår måte og skrive dem slik vi mener navna burde vært registrert i diverse trademark- og enhetsregister"

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rett og slett respektløst og ikke akseptere merkevarenavn.

Det er en grunn til at jeg heter Jørgen, og ikke jørgen. Jeg vet det er snakk om egennavn da, men det går ut på det samme.

VG Nett er ikke det samme som vg nett. eBay eller ikke Ebay eller ebay.

Lenke til kommentar
For øvrig så sier Apples egne retningslinjer om bruk av deres merkervarer følgende:

"Apple’s trademarks, service marks, trade names, and trade dress are valuable assets. In following these guidelines, you help us protect our valuable trademark rights and strengthen our corporate and brand identities."

Altså sier de svart på hvitt at de ønsker å gjøre akkurat det vi ønsker å unngå.

Spot on! Dersom de (mot all formodning) skulle protestere på skrivemåten her, er det bare å slutte å omtale dem. De taper mye mer på det.

Nå handler vel strengt tatt ikke dette spesifikt om Apple-produkter.

Og det er åpenbart at folk vil få lyst til å kjøpe for eksempel en mobil som har fått terningkast seks på Amobil.

Vi trenger ikke bruke logospråk av den grunn.

Nei, men det er veldig greitt sånn at vi kjenner igjen produktene dere snakker om.....

Dersom noen ikke aner hva Ipod, Nvidia etc. er, bør de seriøst ta et lesekurs.

Som en har sagt før x antall ganger så syns jeg det er flott at hw.no&co går sine egne veier og jeg skjønner hvorfor de vil gjøre slik som de gjør.

Det at folk nå skal plutselig begynne å boikotte sidene fordi at de ikke får lest enkelte ord som iPod eller noe annet er for meg rent barnslig.

Kanskje ikke så rart; der ser ut til at gjennomsnittsalderen blant de som hyler høyest, er relativt lav.

Lenke til kommentar
iPod er ordet Pod med fortegnet i som står for Internett. Det er en svak forskjellsnyanse i iPod og Ipod. Første skrivemåte legger trykk på Pod, mens den andre skrivemåten ikke legger trykk noe sted. Den andre skrivemåten viser heller ikke på vesentlig måte at det er snakk om en "Internett"-Pod.
...hvor mye internet får du på en ipod? :whistle:

Det er og forblir en logo-skrivemåte på et produkt.

Og har ikke dere hørt uttrykket om at "kjært barn har mange navn"? :)

iPod touch har Wi-Fi, eller Wi-fi som Hw.No ville skrevet.

Edit: jeg mener Ipod touch, gjør jeg ikke? eller?

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
atomtissetasen:
Det er helt greit for meg at dere ikke skriver ekstreme tilfeller slavisk, men å skrive Ipod blir bare for dumt da det er en total omskrivning og annerledes uttale.
Hvordan i allverden kan uttalelsen bli annerledes? Uttalelsen vil da forsatt være akkurat det samme.

iPod er ordet Pod med fortegnet i som står for Internett. Det er en svak forskjellsnyanse i iPod og Ipod. Første skrivemåte legger trykk på Pod, mens den andre skrivemåten ikke legger trykk noe sted. Den andre skrivemåten viser heller ikke på vesentlig måte at det er snakk om en "Internett"-Pod.

Samme med StatoilHydro-eksempelet. Navnet er godkjent og må siteres riktig, ellers forsvinner vesentlig informasjon.

ATi er et annet godt eksempel. De to skrivemåtene (Ati og ATi) vil uttales helt forskjellig og det er bare den ene uttalelsen som er riktig. ATi skal uttales A-Te-I, ikke ati.
Lenke til kommentar
Dersom en aktør tar kontakt med oss angående måten vi skriver deres registrerte merkenavn vil vi selvsagt ta en seriøs dialog med aktøren om dette.

Unødvendig. De fleste aktører har eksisterende retningslinjer for hvordan deres merkenavn skal skrives og Apple sine retningslinjer har etterhvert blitt gjengitt flere ganger i denne diskusjonen.

Og hva skulle så en slik "seriøs" dialog kunne resultere i? Dere har jo tydeligvis tatt et valg.

Lenke til kommentar

Forøvrig har vi som nevnt ingen tallmateriale, men vi har indisier. Hvorvidt det er representativt eller ikke oppfordrer til 50+ innlegg med debatt, men det kan jo være interessant å få et overblikk uansett. Om en uke eller to vil vi ha litt større omfang enn etter et døgn men foreløpig ser det slik ut: Litt over 150 brukere har stemt på hvorvidt det heter iPod eller Ipod. 122 brukere mener iPod er rktig. 30 brukere er direkte i mot Hardware.no`s måte å skrive iPod på. (Ipod) I tilleg har det kommet totalt over 800 innlegg med reaksjoner både for og imot, hva nå enn det måtte si.

Lenke til kommentar
Og hva skulle så en slik "seriøs" dialog kunne resultere i? Dere har jo tydeligvis tatt et valg.
Ja, skjønner ikke hva vi diskuterer for egentlig. HW har jo bestemt seg for å drite i hva leserne synes.
Lenke til kommentar
Dersom en aktør tar kontakt med oss angående måten vi skriver deres registrerte merkenavn vil vi selvsagt ta en seriøs dialog med aktøren om dette.

Unødvendig. De fleste aktører har eksisterende retningslinjer for hvordan deres merkenavn skal skrives og Apple sine retningslinjer har etterhvert blitt gjengitt flere ganger i denne diskusjonen.

Aiai! Jeg skulle likt å få en uttalelse på det spørsmålet. For det de i ytterste konsekvens måtte diskutere var jo hvem som skulle trekke seg, Hardware.no eller den aktuelle aktøren.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
ATi er et annet godt eksempel. De to skrivemåtene (Ati og ATi) vil uttales helt forskjellig og det er bare den ene uttalelsen som er riktig. ATi skal uttales A-Te-I, ikke ati.

Evt. "ei ti ai". ATi ville vel uttales "A Ti" eller "ei tai".

Lenke til kommentar
Ja, skjønner ikke hva vi diskuterer for egentlig. HW har jo bestemt seg for å drite i hva leserne synes.
og produsentenes retningslinjer

og språkrådet

Endret av kris33
Lenke til kommentar

Evt. "ei ti ai". ATi ville vel uttales "A Ti" eller "ei tai".

ATI Technologies Inc. [...]

The company was founded as Array Technologies Incorporated in 1985 by immigrants Kwok Yuen Ho[1] of Guangzhou, and Benny Lau and Lee Ka Lau of Hong Kong.[2]

Formen «ATi» opptrer utelukkende i logoen. ATI er korrekt navneform:

ATI™

http://www.amd.com/us-en/Trademarkinformat...35_1442,00.html

Edit:

Vel, i min bok står det Ringenes Herre:

Det er i så fall feil. I tillegg har man vært inkonsekvent ser jeg: Ringens brorskap, To tårn, Atter en konge m.v.

Egennavn skaper hodebry

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Man kan vri og vende på det. ATi, ATI... Det vanlige er å skrive ATI. Man kopierer ikke logoen. Man skriver det slik det er vanlig å gjøre det.

Alle skriver iPod, nVidia, ATI, AMD osv. Da bør Hardware gjøre det også. Resultatet blir ellers at Hardware er med på å gjøre verden mindre standarisert.

Lenke til kommentar

Aiai! Jeg skulle likt å få en uttalelse på det spørsmålet. For det de i ytterste konsekvens måtte diskutere var jo hvem som skulle trekke seg, Hardware.no eller den aktuelle aktøren.

Vel, Hardware.no kan jo vurdere å slutte å skrive om aktøren. Med den posisjonen som Hardware.no har i Norge, tror jeg nok at de fleste aktører vil gi seg da.

Lenke til kommentar
Når vi setter inn ord som iPod, nVIDIA, RAZR² eller XBOX, så tillater vi langt på vei at kommersielle aktører får sette sine logoer inn i våre redaksjonelle, uavhengige og frie artikler.

Jeg trodde det var slik at vi skulle kjenne igjen produktet som saken omhandler.

Ny MP3-spiller lansert. *hvit firkant, Istock*

Det synes jeg også. Hvis det liksom blir snikreklame å skrive navnet på produktet skikkelig fordi at dette da gir en slags logo-effekt i teksten så må det vel være enda værre at man faktisk viser bilder av produktet i artikkelen, eller gud forby om man faktisk hadde logoen deres som del av bildet (eksempelvis på manualen, på boksen, på klistremerket på produktet ect.) Kommer slike logoer til å bli sladdet fra nå av da eller?

Det blir i det hele tatt passelig tullete å skrive en artikkel om et produkt og så samtidig prøve å gjøre produsenten og produktnavnet mer anonymt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...