Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at hw.no kan se ut som de sliter med å følge disse nye reglene konsekvent. Og at det virker som de kun fører til mer forvirring (ikke blant leserne som noen her hevder, så dumme er vi ikke, men blant skribentene)

Jeg begynner å si meg enig i at dette var en dum regel å innføre, men jeg står fortsatt på mitt om at man bør respektere redaksjonens rett til å vedta føringer på hvordan artiklene skal skrives og at mange her virker som de drar litt vell mye følelser inn i en debatt som har minimale konsekvenser.

Som jeg poengterte før, på enkelte sine reaksjoner virker det som om hw.no har besluttet å gå over til å skrive på serbo-kroatisk...

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de har all rett til å gjøre dette, noe jeg selv har poengtert mang en gang. Problemet er at dette ikke er grunnen til at man gjør det (iallfall ikke utad). Man har forsøkt å bruke argumenter som har vist seg ikke å holde vann, hvilket mange reagerer og strengt tatt bør reagere på.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg helt forvirret her.

Nå fikk jeg en melding fra TST, om at feil skulle tas i de respektive diskusjonstrådene for artiklene.

Da er det fint om det tas opp i de enkelte trådene dedikert til artikkelen.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar

Go conquer the threads my fellow iPod fighters!

Så du sier at jeg skal poste i tråden som tilhører artikkelen. Bare for å være _helt_ sikker på at jeg forstår hva du mener, og at ingen andre (jeg kommer til å poste dette sammen med feilen) kommer til å kommentere det.

Ja, det er det jeg sier. Tilbakemeldinger på artikler hører best hjemme i tråden om artikkelen :-)

[QUOTE=TST][quote=Ståle]Så du sier at jeg skal poste i tråden som tilhører artikkelen. Bare for å være _helt_ sikker på at jeg forstår hva du mener, og at ingen andre (jeg kommer til å poste dette sammen med feilen) kommer til  å kommentere det.[/quote]
Ja, det er det jeg sier. Tilbakemeldinger på artikler hører best hjemme i tråden om artikkelen :-)[/QUOTE]

Lenke til kommentar

Du sier altså at egennavnregelen er teit? Welcome abroad. (deliberate)

Men egennavnregelen er kommet for å bli, og den må bli håndhevet. Hvis ingen hadde gjort det (utenom hitokiri) hadde det ikke vært noe problem. Men siden flesteparten av skribentene velger å håndheve den, må alle det.

Jeg skjønner virkelig ikke at det er noe problem i at jeg hjelper dem, gjør dem oppmerksom, på at det er en skrivefeil i artiklene deres. Hvorfor er dette et problem? Er det å gjøre noen obs på noe, stygt gjort? En skrivefeil er en skrivefeil, og skribenter skal ikke gjøre skrivefeil.

Og MobileMe som gjøres om til Mobile me er da helt uhørt. Det er jo _faktisk_ to helt forskjellige ting. Jeg ser virkelig ikke problemet du har med at jeg retter på skrivefeil.

Lenke til kommentar
Ståle, dette begynner å bli litt tåpelig.

Tipper mange hadde foretrukket om du heller hadde brukt din tilsynelatende endeløse mengde fritid på noe fornuftig og konstruktivt (som å rette reelle skrivefeil i artikler for å heve kvaliteten på artiklene), heller enn å løpe rundt og lete etter småfeil som angår egennavnregelen. :)

Jeg har prøvd å si det samme over noen poster nå, men det fører ingen vei...

Lenke til kommentar

ITavisen selv skriver det slik ut ifra det jeg har sett. Ellers er det interessant. Er ITWorld tillatt, er det tillatt med stor bokstav etter initialforkortelser inkorporert i ord (hybridord), og da bør iPod i det minste skrives IPod (i-en er initialforkortelse).

Men ITworld selv skriver det slik ITavisen gjør det, ser det ut til. Likevel er det interessant at artikkelforfatter tar seg denne friheten.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
http://www.hardware.no/artikler/sagem_my_d...dio_700/52910/2

hi-fi-komponentene

Her skriver skribenten om My Du@l Radio som My Dual Radio. Var det nettopp akuratt bestemt det de ikke skulle gjøre? Som Fata1ity.

How rare! Selv føler jeg at det å oversette "@" er forståelig, men langt ifra korrekt. Denne uttales på engelsk som "at", og da vil i beste fall navnet bli "My Duatl Radio". På norsk ville det vel gjerne ha blitt "Dualfakrølll" eller kanskje "Dukrøllalfaal". Som straks blir langt mer tullete enn "Duatl" igjen, åpenbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...