enden Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Vel, dersom Hardware.nos nye språkrevolusjon er for å gjøre artiklene tydeligere, mer lettleste og konsekvente, er "telco" et ord som egentlig ikke hører noe sted hjemme; i alle fall ikke uten hermetegn, siden det er et ord som ikke kan defineres som dagligtale. (Jeg forstod det ikke.) Dette er imidlertid ikke noe uttalt mål i førstepost i denne tråden, så jeg tipper Hardware.no får gjøre som de vil. Noe de ser ut til å gjøre uansett. Ah, du lurte meg ved å bruke stor T i telco, så jeg trodde det var dette som var problemet opp mot ipod. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Haha, for det ville jeg faktisk skrevet som "spreadfirefox.com" ettersom det er adresse. Men Hardware ønsker vel som så mange andre hypere å prakke reven på flest mulig stakkare av noen uvitende nettsurfere. Nå er det forøvrig blitt slik at jeg sjeldent leser artikler her. Og det er ikke med viten og vilje det er blitt færre lesninger. Det skyldes at når dere skriver om ting jeg ikke har hørt om før, så vet jeg aldri om dere har skrevet produktnavn og lignende riktig. Jeg føler at jeg blir vranglært, og styrer automatisk unna artiklene. Dette tviler jeg sterkt på at jeg er alene om. Gratulerer Hardware for at dere skal være så politisk korrekte og konsekvente at det går i stå. La skribentene skrive slik dem vil, så slipper dem å gå i konsekvent-fellen også, siden det er umulig å følge navnereglene slavisk. Endret 6. juni 2008 av atomtissetasen Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ah, du lurte meg ved å bruke stor T i telco, så jeg trodde det var dette som var problemet opp mot ipod. Alltid stor bokstav etter kolon! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 HW har faktisk fått meg som fast leser på flere artikler enn jeg egentlig interesserer meg for. Men jaja, ingen som liker det da @ atomtissetasen: siden det er umulig å følge navnereglene slavisk. jeg er flink å hjelpe Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Hvordan rettferdiggjør egentlig HW å skrive PS3, men Playstation 3? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 HW, men Hardware? Alltid stor bokstav etter kolon! Ikke alltid. Det er dessuten viktigere å beholde den lille t-en, til tross for øvrige skriveregler, ellers forsvinner poenget. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ståle, kjeder du deg for tida? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Ståle, kjeder du deg for tida? Berettiget kritikk til et nettverk som har virkelig tråkket i salaten. Godt at noen påpeker dette. Birger Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Nå er det forøvrig blitt slik at jeg sjeldent leser artikler her. Og det er ikke med viten og vilje det er blitt færre lesninger. Det skyldes at når dere skriver om ting jeg ikke har hørt om før, så vet jeg aldri om dere har skrevet produktnavn og lignende riktig. Jeg føler at jeg blir vranglært, og styrer automatisk unna artiklene. Dette tviler jeg sterkt på at jeg er alene om. Føler det på akkurat samme måte. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Alltid stor bokstav etter kolon! Ikke alltid. Det er dessuten viktigere å beholde den lille t-en, til tross for øvrige skriveregler, ellers forsvinner poenget. I setningen min var det helt grammatisk riktig å bruke stor bokstav etter kolon, men jeg burde nok ha formulert meg annerledes for å unngå misforståelser. Jeg tar det på min kappe! Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jepp, det var det; men grammatisk riktig er ikke alltid førsteprioritet. Man kan faktisk tillate seg liten bokstav i begynnelsen av en setning dersom det er viktig for å unngå misforståelser eller av andre årsaker. Språkrådet anbefaler dog at du endrer på formuleringen så du slipper dette — men om du absolutt må, så kan du. iPod er er populært produkt. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Jeg mener at det å blåse seg sånn opp over hva som i essensen er bagateller, vitner mest om en akutt mangel på frisk luft. Gret at folk kommer med sin mening, men å dra denne diskusjonen ut i det lange og brede, og sitte å finkjemme artikler som ikke følger retningslinjene, istedet for å bare respektere hw.nos' rett til å legge redaksjonelle føringer for egen artikkelproduksjon, er barnslig, smålig og vanvittig sløsing med deres egen tid. Hvis det faktisk plager dere sånn... begynn å få nyhetene deres fra en annen side. Det er ingen som tvinger dere til å lese det som står på hw.no et sekund lenger. Det finnes større problemer her i verden, som krig og fred og politikk og sånn... Endret 7. juni 2008 av Dipso Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Argumentet med å gå ut, gå på by'n osv... er oppbrukt for x antal år sidan. Det må vel være lov å få ein diskusjon når eit heilt nettverk vedtar å gjennomføre ein så drastisk grammatisk endring vel? Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Fint at du kun leser den første setninga som er mer stemningsetter enn noe annet... Hvor jeg faktisk ikke sier at folk skal komme seg ut etc etc direkte. (Dog dette var én av konnotasjonene jeg ønsket å frambringe. Den andre var oksygenmangel, som gjerne kan føre til at man går litt av skaftet... ) Hvis dette er så provoserende eller "oppbrukt" at det gjør at poenget mitt ikke kommer fram må jeg vel avstå fra slike formuleringer i framtiden. Poenget mitt er som følger: Er dette egentlig en så drastisk grammatisk endring? Jeg er selv ganske pedantisk når det kommer til rettskrivingsregler og liknende, og jeg skjønner at det dukker opp en diskusjon rundt dette, men slik som enkelte fyrer seg opp, skulle man jo tro at hardware.no har besluttet å skrive alle sine framtidige artikler på rumensk... Og; når jeg sier sløsing av tid, mener jeg ikke nødvendigvis tid som kunne vært brukt til å dra "ut", eller "gå på byen", men tid som kunne blitt brukt mer konstruktivt (hva enn det måtte bety for deg og din verden), enn å drive å lete rundt i ymse artikler etter avvik. Å sitte og påpeke disse avvikene hjelper heller ikke i argumentasjonen rundt denne saken, det bare får det til å virke som dere har sagt alt dere har å si av argumenter og nå bare leter etter feil som hw.no gjør. - Dette er et tegn på at man bør si seg ferdig med saken, i det minste til man kommer på noen faktiske saklige argumenter. For å gjøre det enda mer klart hva jeg sikter til... så sikter jeg til tråder som disse: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962991&st=0 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963901 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963501 Note: er ikke ute etter å ta ståle her, men nå har det seg slik at han hadde de 3 øverste postene i tilbakemeldinger på gamer.no... Er mange som har gode poenger og argumenter i denne diskusjonen, men hva om vi prøver å holde oss til det? Her kommer enda et "argument" du har hørt før: "Get over it!" Endret 7. juni 2008 av Dipso Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Kan du spesifisere hvem det er du henvender deg til (bortsett fra Ståle)? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Og; når jeg sier sløsing av tid, mener jeg ikke nødvendigvis tid som kunne vært brukt til å dra "ut", eller "gå på byen", men tid som kunne blitt brukt mer konstruktivt (hva enn det måtte bety for deg og din verden), enn å drive å lete rundt i ymse artikler etter avvik. Det at disse personene har valgt å gjøre nettopp dette betyr jo at at det fremstår som konstruktivt og meningsfylt for de aktuelle personene. Dermed er ditt forslag om stoppe med denne aktiviteten fordi det ut fra ditt ståsted finnes mer konstruktive ting å foreta seg utelukkende basert på din egen virkelighetsoppfatning. Kortfattet sier du altså; "slutt med det dere gjør fordi jeg mener dere helt sikkert har noe mer konstruktivt å foreta dere". Den kommer en ikke særlig langt med i en debatt, og den kan følgelig reverseres å brukes mot samtlige deltakere av debatten uten at det vil føre til et med konstruktivt utfall. --------------------------------- Noe som slo meg her om dagen da jeg var innom kvinneguiden.no var at de følgelig ikke har endret skrivemåten for produktnavn (Kvinneguiden tester: miCoach. For det er jo bare sidene som går under avdelingen Hardware-nettverket under Nasjonale Nisjer i Edda Digital som påvirkes, andre avdelinger under Nasjonale Nisjer som Livsstil (Kulturo, Kvinneguiden) eller Enterprise (Bruktmarked, Prisguide) rammes jo ikke. Man skulle jo tro samtlige undersider under Nasjonale Nisjer i Edda Digital burde ha et sett felles retningslinjer for å sørge for en konformitet i innholdet? Det måtte jo være i Edda Digitals interesse at alle redaksjonelle sider under dem fulgte samme skriveregler, ihvertfall dem som går under samme avdeling? Jeg foreslår derfor at noen formulerer en mail til Piotr Biernacki, direktør for Nasjonale Nisjer under Edda Digital og spør om det skal være slik at leserne skal måtte forholde seg til drastiske ulikheter i formidlingen og utformingen av produktnavn imellom sider som alle ligger under Edda Digital? I et fritt land som Norge bør det jo være lov å stille spørsmål så langt opp i systemet man ønsker, og det skader jo ikke å prøve. Og siden debatten har kjørt seg helt ut er det kanskje like greit å ty til det ekstreme istedenfor å fortsette en diskusjon som ingen andre enn motstandsbevegelsen selv deltar i? Kontaktinformasjonen er uansett som følger: Piotr Biernacki +47 91 71 61 09 [email protected] Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Nasjonale Nisjer i Edda Digital(...) Nasjonale Nisjer som Livsstil (...) eller Enterprise Heter det virkelig det? Jeg er redd kampen for godt språk er tapt allerede, jeg. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Kan du spesifisere hvem det er du henvender deg til (bortsett fra Ståle)? Jeg mener at jeg var ganske tydelig på at jeg henvender meg til de som i stedet for å komme med faktiske argumenter i saken nå har gått hen til å gå igjennom samtlige saker på hw.no med en fin kam. Nå er det mulig at jeg har feil inntrykk og det bare er ståle som driver med dette... Men som sagt jeg mener at denne diskusjonen er snakket ihjel, så jeg gidder ikke å engasjere meg mer i det. Kanskje er "problemet" mitt at jeg rett og slett ikke bryr meg nok. Nå skal jeg "ut". hihi Endret 7. juni 2008 av Dipso Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Argumentene er fremmet, nå er det å bygge opp under dem som gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå