Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lese/forberedelsesmetoder før prover/eksamen


Anbefalte innlegg

Jeg har prøveeksamen i muntlig i morra. Ikke ekte eksamen, bare en prøve. Jeg har lest en haug, men husker ikke så mye. Dette kommer nok av at det er litt sent og jeg er trøtt, men finnes det noen gode lesemetoder?

 

Feks. Lese rett før du legger deg så hjernen kan "jobbe" med å samle alt du har lest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har prøveeksamen i muntlig i morra. Ikke ekte eksamen, bare en prøve. Jeg har lest en haug, men husker ikke så mye. Dette kommer nok av at det er litt sent og jeg er trøtt, men finnes det noen gode lesemetoder?

 

Feks. Lese rett før du legger deg så hjernen kan "jobbe" med å samle alt du har lest.

 

Sikkert ikke så nyttig for deg å høre, men leser ikke siste uken før eksamen, da ser man på tv og slapper av!

 

I tiden før det har jeg derimot forberedt meg med såkalte flashcards. Du skriver et spørsmål på den ene siden, og svar på den andre siden. Så svarer du på alle spørsmålene dine helt til du kan svare på alle kortene feilfritt 10 ganger.

 

EDIT:

 

OK, så kan jeg komme med et par tips når du allikevel er så sent ute med øvingen. For det første bør du skaffe deg en oversikt over hva du må lese ekstra på. Deretter finner du ut hvor mye tid du har, evt. om du skal lese langt ut på kvelden i dag. Så finner du deg et rolig sted, uten forstyrrelser, skrur av mobiltelefon, og alle andre måter du kan kontakte omverdenen på. Smør deg mat, og finn frem drikke. Deretter bestemmer du deg for hva slags teknikk du vil bruke, og så gyver du løs på materialet.

 

Siden det er siste dagen før, har du ikke tid til å lese alt. Prøv å gå gjennom evt. notater. Har du ikke dette tilgjengelig kan du se gjennom sammendrag i læreboken din. Har ikke læreboken din dette, kan du prøve å lese gjennom avsnittene. Som regel står den viktigste informasjonen først og sist.

 

Ta gjerne notater, ta opp hva du leser med en diktafon/mp3-spiller/datamaskin/whatever, marker i boken, etc.

 

Etter at du har lest gjennom stoffet bør du teste deg selv. Når du er ferdig med dette bør du uansett prøve å få deg noe søvn.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det? :)

 

Noe jeg alltid gjorde var å lese gjennom pensum, og skrive skikkelige notater og stikkord fra de viktigste delene. Deretter leste jeg gjennom notatene og pugget dem, før jeg leste gjennom hele pensum en gang til. Funket bra for meg hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...