Gå til innhold

Hvordan lage undersider til hjemmesiden min...?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå laget min første hjemmeside (domene fra web10)

- jeg bruker Evrsoft 1stpage for å lage siden(e) som er greit, og FileZilla for å laste opp.

MEN jeg får ikke til å laste opp undersider. Jeg har prøvd prøvd - jeg har lest lest - men ikke funnet ut hva eller hvordan jeg gjør dette. Så de to linkene som nå ligger på siden, er bare subdomene. Og det blir jo ikke akkurat det samme.

La oss si at mitt hostnavn er "www.jotunhaus.com" - så i den "mappen" som kommer frem i FTP programmet får jeg dette hostnavnet frem, ok - det er greit. Fremfor hostnavnet, står det ett + og jeg klikker på det. Der finnes det mapper som ser gresk ut...med bokstaver, en heter "privat" etc etc. Jeg har prøvd å laste opp til en av de mappene, laget feks en side hvor jeg skal ha bilder, og kaller derfor siden for "bilder" - men ingenting skjer. Serveren får ikke kontakt med serveren :ohmy: håper den glupe dataproffen skjønner hva jeg mener. For jeg er absolutt INGEN proff. For hittil har jeg bare greid å lastet opp på "hovedsiden" og den blir overskrevet... (jada, har greid å få tilbake slik den var....jeg har bare prøvd det jeg kan...) :no:

HVORDAN LAGER JEG UNDERSIDER???? :ermm:

(I Evrsoft er det bare å klikke på "insert" og "link to local file" - så linkene er ingen problem å få lagt ut... men hjelper lite når linkene fører til nowhere. Bare "page cannot be found")

Tusen takk for høflige og greie svar...

og vær så snill å forstå at jeg ikke er annet enn en amatør, og forstår meg ikke på "dataspråket" - så om det er mulig å forklare det på en "enkel" måte, setter jeg UTROLIG stor pris på det...

Mvh

Siv Kari

Endret av sivkari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker et ftp-program, så vil du komme inn på public-html, eller hva mappen heter hos deg.

Der legges jo index og de andre filene ut.

Du trenger da bare å legge til en mappe, og kalle den det du vil den skal hete.

Også legger du inn en index-fil der og.

Men jeg bruker ikke samme webhotell eller programmer, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Håper du forstod hva jeg mente, og at jeg forstod problemet ditt...

Håper du fikser det :)

Lenke til kommentar
Hvis du bruker et ftp-program, så vil du komme inn på public-html, eller hva mappen heter hos deg.

Der legges jo index og de andre filene ut.

Du trenger da bare å legge til en mappe, og kalle den det du vil den skal hete.

Også legger du inn en index-fil der og.

Men jeg bruker ikke samme webhotell eller programmer, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Håper du forstod hva jeg mente, og at jeg forstod problemet ditt...

Håper du fikser det :)

Takk for at du skjønte meg :yes:

Dessverre kommer jeg ikke lenger, for det finnes ingen public html, bare rett og slett hostnavnet....og det er hovedsiden som skrevet. Men takk for svar uansett!!! kjempefint...

Og jeg jobber videre - jeg gir meg ikke så lett nei!!! :yes:

Lenke til kommentar

Ligger det en mappe som heter www/ når du logger deg inn via FTP? I såfall er det hit du skal laste opp ting.

Du bør først og fremst ha en fil som heter index.html eller index.php (Denne blir automatisk hentet av nettleseren når man skriver inn adressen til hjemmesiden din) - Derav navnet index. Dersom du får frem denne filen i nettleseren din når du skriver inn adressen til nettsiden, har du altså lastet opp filen i riktig mappe.

Dersom du eksempelvis har en side som heter underside.html, kan du lett linke til denne (fra index.html) ved å skrive <a href="underside.html">Underside</a>.

Det er også (som du trolig vet) alltid en fordel å ha en minst en mappe for bilder, slik at du får best mulig oversikt når du logger deg inn via FTP. Nå vet ikke jeg hvordan Evrsoft 1stpage fungerer (da jeg aldri har hørt om dette programmet), men anbefaler deg å sette deg litt mer inn i HTML på f.eks htmldog.

Lenke til kommentar
Ligger det en mappe som heter www/ når du logger deg inn via FTP? I såfall er det hit du skal laste opp ting.

Du bør først og fremst ha en fil som heter index.html eller index.php (Denne blir automatisk hentet av nettleseren når man skriver inn adressen til hjemmesiden din) - Derav navnet index. Dersom du får frem denne filen i nettleseren din når du skriver inn adressen til nettsiden, har du altså lastet opp filen i riktig mappe.

Dersom du eksempelvis har en side som heter underside.html, kan du lett linke til denne (fra index.html) ved å skrive <a href="underside.html">Underside</a>.

Det er også (som du trolig vet) alltid en fordel å ha en minst en mappe for bilder, slik at du får best mulig oversikt når du logger deg inn via FTP. Nå vet ikke jeg hvordan Evrsoft 1stpage fungerer (da jeg aldri har hørt om dette programmet), men anbefaler deg å sette deg litt mer inn i HTML på f.eks htmldog.

Hei!

Når jeg logger meg via FTP kommer jeg direkte til www.domenenavnet.com Og der har jeg fått lastet opp alt som skal ligge.... Så hovedsiden er ikke problemet.

Jeg har laget flere undersider ferdig, som bilder, medlemmer etc etc.... i Evrsoft, og det funker det.. lagret "innholdet" i index.html - jeg legger de så til som "link" på hovedsiden (index) - men kommer ikke videre derifra.

Så alle undersidene jeg har laget ferdig i Evrsoft - får jeg altså ikke lastet opp via FTP siden jeg ikke vet hvor de skal sendes....Det kommer feks "d" "v.l." "privat" "vt.l" etc....på "folders" under domenenavnet, som meget mulig er mapper jeg kan laste undersidene til??? Jeg har prøvd det, og under "transfering" står det alltid "complete" - men jeg finner ingenting...

Åh, jeg er sikkert veldig god å forklare - men jeg fatter BÆRA hvordan jeg skal få opp de undersidene mine... :no:

takk for svaret ditt.. og jeg håper inderlig jeg får det til snart! jeg må få det ferdig innen 30 mai.. hjælp!!!

- er det mer du kan gi meg svar på, skriv i vei.. og takker for ALLE som kan gi meg hint på dette styret mitt :cry:

mvh

Siv Kari

Lenke til kommentar
Hvis du har fått til hovedsiden, så kan du bare koble til med ftp og legge til ny mappe på hovedsiden. Og den mappen kaller du hva du vil kalle undersiden. Og undersiden burde også ha en index-fil.

Har du prøvd dette?

Jeg har laget en mappe på pc`n som heter "index-html".

Når jeg har laget sidene - har jeg lagret de under forskjellige "mappenavn". (hovedside heter "index" som kom av seg selv.... :roll: )

Så det du mener, er at jeg skal koble meg til FTP - gå på hovedsiden "www.domenenavn.com" - og lage de samme mappenavnene som jeg har lagret under index-html som nevnt ovenfor?

Men hva med alle de rare folders som står der? de trenger jeg da ikke bruke til noe de da...og lage heller nye som referer direkte til mappenavnet/undersidenavnet?

Jeg prøver så godt jeg kan å forstå her :blush:

Lenke til kommentar

Når du går inn på "hovedsiden", så kan legge ti en ny mappe, og kalle den det du vil.

Men det navnet blir også adressen. dittdomene.com/dubestemmerselv

Og underdomenet burde ha en egen index-fil. Dette blir ikke den samme filen som index-filen på hovedsiden.

Men navnet blir likt.

Lenke til kommentar

:ohmy: nå er det ingenting mer jeg greier å gjøre...

Nå har jeg lastet ned flere FTP program, den siste jeg prøvde var FilZilla.

Hovedsiden er ferdig - linkene til "bilder" "medlemmer" "historie" ligger ferdig... men klikker jeg på de - kommer "page not found" og error HTTP 404 - som betyr at den ikke finnes på serveren?

Jeg gikk tilbake til ACEftp - og startet på scratch... Jeg har laget mapper som feks ligger nå i index.html.undersider - og opplasting har sett ut til å blitt gjennomført. Men nope, undersidene er og blir "borte". Fortsatt kommer HTTP 404... så da har jeg fortsatt KUN fått opp 1 side, hovedsiden.

Så nå ber jeg om noen som kan både anbefale meg en HTML Editor og en FTP server de kjenner godt, og kanskje kan hjelpe meg.

(Jeg har forøvrig prøvd SmartFTP - men får ikke connect med siden - dvs jeg tror det er noe med at jeg må sette inn proxy, noe jeg ikke bruker... men får ikke logget meg inn uten. Jeg klikker på "nei, jeg vet ikke en gang hva det er" slik at det ikke skal være nødvendig... men hjelper ikke. Dette er altså i SmartFTP.)

:ohmy: jeg skriker etter hjelp her. Brukt 7-9 dager, og det er det samme problemet jeg strever med. Laste opp de undersidene... :(

Lenke til kommentar

Hovedsiden er ferdig - linkene til "bilder" "medlemmer" "historie" ligger ferdig... men klikker jeg på de - kommer "page not found" og error HTTP 404 - som betyr at den ikke finnes på serveren?

Jeg gikk tilbake til ACEftp - og startet på scratch... Jeg har laget mapper som feks ligger nå i index.html.undersider - og opplasting har sett ut til å blitt gjennomført. Men nope, undersidene er og blir "borte". Fortsatt kommer HTTP 404... så da har jeg fortsatt KUN fått opp 1 side, hovedsiden.

Så nå ber jeg om noen som kan både anbefale meg en HTML Editor og en FTP server de kjenner godt, og kanskje kan hjelpe meg.

(Jeg har forøvrig prøvd SmartFTP - men får ikke connect med siden - dvs jeg tror det er noe med at jeg må sette inn proxy, noe jeg ikke bruker... men får ikke logget meg inn uten. Jeg klikker på "nei, jeg vet ikke en gang hva det er" slik at det ikke skal være nødvendig... men hjelper ikke. Dette er altså i SmartFTP.)

:ohmy: jeg skriker etter hjelp her. Brukt 7-9 dager, og det er det samme problemet jeg strever med. Laste opp de undersidene... :(

Mitt beste råd: kontakt supporten til webhotell-utleier.

Jeg syns oppsettet på webhotellet virker litt rart ut :S

Lenke til kommentar

Mitt beste råd: kontakt supporten til webhotell-utleier.

Jeg syns oppsettet på webhotellet virker litt rart ut :S

Hei "snillekim"

Tror du ikke jeg har gjort det? de ville ikke hjelpe meg - og anbefalte forum lik dette. Og ikke nok med det, men jeg skulle lese FTP-rot èn min - men skjønte jeg bedre av det...nope! der står det jo bare en masse tegn og bokstaver som nevnt tidligere innlegg.

Jeg lastet ned Cuteftp for 1 time siden - fant plutselig den også... :no: men nei... kommer ikke videre. Det er så merkelig, for det står "opplasting fullført" - men hvor blir de av? helt utrolig!!!

Jeg har feks lastet "bilder" opp til "oppload-folder" - og laget link i hjemme siden som jeg refererer i HTML koden til dne folderen....og "bilder"... :hrm: det er til å få fnatt av!!! nå er det 2 webhotellet jeg kjøper på under to måneder...(det første lot ikke meg bruke andre verktøy enn dems....)

Jeg veit ikke... jeg forstår ikke hva det er jeg gjør galt...! snufs...

Men takk for alle råd!!! supert...uansett hva jeg ikke har fått til :)))

Lenke til kommentar

dette kom frem da jeg gjorde som du skrev:

vti_encoding:SR|utf8-nl

vti_timelastmodified:TR|11 Feb 2005 16:10:00 -0000

vti_extenderversion:SR|5.0.2.6790

vti_cacheddtm:TX|11 Feb 2005 16:10:00 -0000

vti_filesize:IR|2450

vti_cachedtitle:SR|Hosting by Talk Active

vti_cachedbodystyle:SR|<body leftmargin=0 topmargin=0 marginwidth=0 marginheight=0>

vti_cachedlinkinfo:VX|S|http://talkactive.net/images/st_bck.gif S|images/blank1x1.gif S|http://talkactive.net/images/st_logotop.gif S|http://talkactive.net/images/st_logobot.gif S|images/blank1x1.gif S|http://talkactive.net/images/st_sub.gif

vti_cachedsvcrellinks:VX|NSHS|http://talkactive.net/images/st_bck.gif NSUS|images/blank1x1.gif NSHS|http://talkactive.net/images/st_logotop.gif NSHS|http://talkactive.net/images/st_logobot.gif NSUS|images/blank1x1.gif NSHS|http://talkactive.net/images/st_sub.gif

vti_cachedneedsrewrite:BR|false

vti_cachedhasbots:BR|false

vti_cachedhastheme:BR|false

vti_cachedhasborder:BR|false

vti_metatags:VR|Author Talkactive Copyright Copyright\\ 2005\\ -\\ Talkactive.dk\\ -\\ all\\ rights\\ reserved. description webhotel,\\ hosting,\\ domæne,\\ domain keywords webhotel,\\ hosting,\\ domæne,\\ domain HTTP-EQUIV=Content-Type text/html;\\ charset=iso-8859-1

vti_charset:SR|windows-1252

vti_title:SR|Hosting by Talk Active

vti_lineageid:SR|{FAAF6C4F-473B-40D8-A8DD-A3D230629FAA}

vti_backlinkinfo:VX|

og dette skjønte jeg skikkelig mye av :blush:

Lenke til kommentar
Men har du fått til å legge til en mappe på hovedmappen? Der du laster opp filene på ftp-porgrammet altså.

Det var uansett litt dårlig support fra web0 da. (Det var ingen skrivefeil :p )

Hmm...jeg vet ikke om jeg forstår HELT hva du mener.

Men altså, på høyre side - hvor servermappene er (eller hva de kalles) har jeg prøvd å lagt til "new folders" under hovedmappen.... og likeså lagret først alle filene som skulle opp til hver enkelt side, på index.html. (på min pc ja) så laget jeg mapper på (nå CuteFTP) under hovedmappen...men nope, selv om jeg kalte dem det samme som "bilder" (da skrev jeg bilder.htm både i mappen på min pc og på FTP programmet)

Jeg bruker vanligvis å være flink å ordlegge meg, men det gjelder andre ting. Så om du ikke skjønte hva jeg mente her, så skjønner jeg det veldig veldig godt :ermm:

Og ja - VELDIG dårlig på Web10(0) :thumbdown:

Men det ser ut som alle de billige webhotellene har lite å fære med! aner ikke jeg.. kan ikke drive å kjøpe nytt hele tiden...

takk for svar igjen "snillekim"

og til deg også "lokaltog".....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...